Deel jouw ervaring!
Het lukt maar niet om UPC digitale TV met behulp van een CI+ module te ontvangen op mijn KDL-37EX402. Vanwege ruimtegebrek in mijn av-meubel en mijn standvastige wens om zenders handmatig te kunnen sorteren ben ik gebonden aan gebruik van de CI+ module. Geladen met de laatste firmware is de TV UPC CI+ gecertificeerd, het moet dus mogelijk zijn.
Wat ik geprobeerd heb:
Laatste firmware geinstalleerd (en installatie gecontroleerd):
http://www.sony.nl/support/nl/product/KDL-37EX402/downloads/FW_BraviaM8728
fabrieksinstellingen hersteld
setup taal/land: NL/NL
Installatiehandleiding upc gevolgd, in het kort:
digitaal afstemmen op kabel (upc)
frequentie 164000
netwerkid 43136
scannen 0% > 100%
er zijn geen services gevonden, controleer frequentie, netwerkid of scantype.
coax (kabelkeur)kabel direct op wandcontactdoor (geen splitter)
tweede coaxkabel getest
Contact met helpdesk om alle installatiestappen samen te doorlopen, en het administratieve gedeelte te controleren (alles in orde aan upc's zijde).
Helpdesk heeft een monteur aangestuurd. De monteur heeft het signaal uit de wandcontactdoos en door de coaxkabel gemeten: in orde. Samen de installatiestappen nog een keertje doorlopen. Hij geeft aan dat het probleem in de tv software moet zitten, en raad mij aan contact op te nemen met Sony.
Om het op te lossen zijn er volgens mij 3 mogelijkheden:
1 - ik maak ergens een fout of zie iets over het hoofd, samen met de upc helpdesk en monteur. Misschien iets specifiek voor dit TV model? Bestaat er een 'harde reset' voor de tv?
2 - er komt een firmwareversie beschikbaar waarmee dit probleemen niet speelt. Als dit gebeurd dan is dat waarschijnlijk niet op korte termijn. Weet iemand of er toevallig toch een nieuwe firmware op stapel staat?
3 - er is een oplossing via een andere weg.
De andere weg.
Na wat gezoek op fora, tips gevonden om na reset naar fabrieksinstellingen te kiezen voor taal NL en land Frankrijk. Hierna digitaal afstemmen op de kabel, snelscannen op frequentie 164.000 en netwerkid 43136. Nu worden er 13 services (zenders) gevonden, waaronder het UPC testbeeld: in ieder geval lijkt mijn digitale tuner in de tv gewoon te werken, maar ik vind niet het normale zenderaanbod (alleen testkanalen?).
Kan ik met deze laatste truc wél het volledige zenderpakket binnenkrijgen, mits ik het juiste land selecteer? Aan de hand van verschillende forumposts heb ik de volgende landen geprobeerd:
Nederland (0 services gevonden)
Frankrijk (13 services gevonden)
Zweden (0 services gevonden)
Finland (13 services gevonden)
Ik wil het nog een poging geven om dit werkend te krijgen voordat ik genoodzaakt ben het nieuwe digitale tv abonnement te annuleren. Het zou ook vreemd zijn dat de UPC CI+ gecertificeerde firmware (uit 2011) tóch problemen lijkt te geven i.c.m. UPC in 2013, de hele certificering is dan een beetje "make believe". Kortom, als iemand mij verder kan helpen zou dat geweldig zijn!
Message was edited by: therealsahel
Opgelost! Ga naar oplossing.
Klopt helemaal wat je zegt over dat de CI+ module los staat van de tvtuner ontvangst.
Stel je hebt een werkende CI+ module en mijn Sony KDL-37EX402 met laatste firmware.
Je volgt de handleiding.
Je vindt dan géén zenders.
CI+ module inpluggen heeft weining zin, je moet eerst zenders hebben om vrij te geven.
Zenderprobleem heb ik opgelost door in plaats van NL het land op FR te zetten.
Je plugt de werkende CI+ module in en de kanalen worden vrijgegeven.
Ik had alleen geen werkende CI+ module, maar een defecte!
Dus na eindelijk de zenders erop te hebben gekregen, de CI+ module erin die vervolgens niets met de gevonden zenders deed. CI+ module in een andere TV getest, waar de CI+ ook niets leek te doen. Toen geruild en zo probleem opgelost.
Even voor de duidelijkheid.
Vanaf het begin wordt er gemeld dat er maar 13 services zijn gevonden???
Als ik het nu het laatste bericht leest, zijn wel alle services gevonden, alleen decodeer de CI+ Module geen services en zie je alleen de FTA services (NED1 en enkele regionale).
Jammer van de mis communicatie, had mogelijk sneller opgelost kunnen worden.
73's
Vanaf het begin vond mijn TV 0 services (met laatste, UPC certified firmware en 100% zeker juiste settings)
Gebruik je een trucje (FR snelscan) dan 13 services
Gebruik je een ander trucje (FR volledige scan) dan pas alle 300+ services.
Vervolgens moet de CI+ module nog geplaatst worden om de gevonden services te decoderen. Dit lukte mij niet vanwege defecte CI+ module van UPC: geen enkele service werd gedecodeerd. Pas met nieuwe CI+ module van UPC lukte dit.
Ik had me dus gefocust op die 13 sevices die maar ontvangen werden, wat achteraf de "snelscan" als oorzaak had.
Op 7 maart had je al de opmerking gekregen van "volledige scan".
De snelscan is zoizo uit den boze op de Digitale netwerken.
Vraag me nu nog steeds af of dat de FR truc wel nodig is.
Je probleem is gelukkig opgelost,
je kan nu volledig van je toestel genieten t.o.v. een Mediabox.
73's
No worries, heb juist erg veel gehad aan je hulp! Miscommunicatie valt mee, het was gewoon een lastig probleem met meerdere oorzaken, had even wat tijd nodig :).
Voor alle compleetheid, je bedoelt denk ik de optie "servicetype" waar je de keuze hebt tussen "alle services" of "gratis services" (hier heb ik altijd alle services geselecteerd gehad).
De optie Volledige scan zie je alleen als je de tv op land FR zet.
De FR truc, zoals je zelf op het Chelloo forum hebt geschreven, houdt in dat je een snelscan doet op frequentie 164000, in tegenstelling tot de optie volledige scan waarin je geen frequentie opgeeft.
De snelscan gaf mij 13 services. Ik had zelf de ingeving hier een volledige scan te doen, wat werkte en me de volledige 300+ kanalen gaf.
De FR truc blijft dus wel nodig om uberhaupt alle services te kunnen ontvangen op de KDL-37EX402.
Hierna kun je een (werkende!) CI+ module gebruiken om de boel te decoderen :smileyupup:
Ik wil niet als een miere****** overkomen, maar voor eventuele anderen met hetzelfde probleem is het wel zo fijn als het exacte probleem plus oplossing duidelijk is!.