Deel jouw ervaring!
Het lukt maar niet om UPC digitale TV met behulp van een CI+ module te ontvangen op mijn KDL-37EX402. Vanwege ruimtegebrek in mijn av-meubel en mijn standvastige wens om zenders handmatig te kunnen sorteren ben ik gebonden aan gebruik van de CI+ module. Geladen met de laatste firmware is de TV UPC CI+ gecertificeerd, het moet dus mogelijk zijn.
Wat ik geprobeerd heb:
Laatste firmware geinstalleerd (en installatie gecontroleerd):
http://www.sony.nl/support/nl/product/KDL-37EX402/downloads/FW_BraviaM8728
fabrieksinstellingen hersteld
setup taal/land: NL/NL
Installatiehandleiding upc gevolgd, in het kort:
digitaal afstemmen op kabel (upc)
frequentie 164000
netwerkid 43136
scannen 0% > 100%
er zijn geen services gevonden, controleer frequentie, netwerkid of scantype.
coax (kabelkeur)kabel direct op wandcontactdoor (geen splitter)
tweede coaxkabel getest
Contact met helpdesk om alle installatiestappen samen te doorlopen, en het administratieve gedeelte te controleren (alles in orde aan upc's zijde).
Helpdesk heeft een monteur aangestuurd. De monteur heeft het signaal uit de wandcontactdoos en door de coaxkabel gemeten: in orde. Samen de installatiestappen nog een keertje doorlopen. Hij geeft aan dat het probleem in de tv software moet zitten, en raad mij aan contact op te nemen met Sony.
Om het op te lossen zijn er volgens mij 3 mogelijkheden:
1 - ik maak ergens een fout of zie iets over het hoofd, samen met de upc helpdesk en monteur. Misschien iets specifiek voor dit TV model? Bestaat er een 'harde reset' voor de tv?
2 - er komt een firmwareversie beschikbaar waarmee dit probleemen niet speelt. Als dit gebeurd dan is dat waarschijnlijk niet op korte termijn. Weet iemand of er toevallig toch een nieuwe firmware op stapel staat?
3 - er is een oplossing via een andere weg.
De andere weg.
Na wat gezoek op fora, tips gevonden om na reset naar fabrieksinstellingen te kiezen voor taal NL en land Frankrijk. Hierna digitaal afstemmen op de kabel, snelscannen op frequentie 164.000 en netwerkid 43136. Nu worden er 13 services (zenders) gevonden, waaronder het UPC testbeeld: in ieder geval lijkt mijn digitale tuner in de tv gewoon te werken, maar ik vind niet het normale zenderaanbod (alleen testkanalen?).
Kan ik met deze laatste truc wél het volledige zenderpakket binnenkrijgen, mits ik het juiste land selecteer? Aan de hand van verschillende forumposts heb ik de volgende landen geprobeerd:
Nederland (0 services gevonden)
Frankrijk (13 services gevonden)
Zweden (0 services gevonden)
Finland (13 services gevonden)
Ik wil het nog een poging geven om dit werkend te krijgen voordat ik genoodzaakt ben het nieuwe digitale tv abonnement te annuleren. Het zou ook vreemd zijn dat de UPC CI+ gecertificeerde firmware (uit 2011) tóch problemen lijkt te geven i.c.m. UPC in 2013, de hele certificering is dan een beetje "make believe". Kortom, als iemand mij verder kan helpen zou dat geweldig zijn!
Message was edited by: therealsahel
Opgelost! Ga naar oplossing.
Vanaf het begin vond mijn TV 0 services (met laatste, UPC certified firmware en 100% zeker juiste settings)
Gebruik je een trucje (FR snelscan) dan 13 services
Gebruik je een ander trucje (FR volledige scan) dan pas alle 300+ services.
Vervolgens moet de CI+ module nog geplaatst worden om de gevonden services te decoderen. Dit lukte mij niet vanwege defecte CI+ module van UPC: geen enkele service werd gedecodeerd. Pas met nieuwe CI+ module van UPC lukte dit.
Welkom,
Is de tijd ook ingesteld???
Dit al gelezen???
http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=40142.0
Wat is de signaalsterkte/kwaliteit van het UPC testkanaal???
Andere coax kabel tussen het AOP en het toestel al geprobeerd???
Je toestel moet gewoon werken en en CI+ module op het UPC digitale netwerk.
73's
De signaalsterkte/kwaliteit is te zien in opties - systeeminformatie - signaalniveau (groen).
Frequentie: plaats gebonden, de juiste (164 voor de punt)???
NetwerkID: plaats gebonden, de juiste???
Servicetype: alle services!!!
Hier in regio 3361 worden 304 services gevonden
Sommige beweren dat je bij de koude installatie dit zonder CI+ module moet doen.
Wat ook nog mogelijk is, dat het AOP niet de start frequentie doorgeeft.
Zoals je misschien al weet ben ik een groot voorstander van de CI+.
Zelf maak ik ook gebruik van de bovengenoemde software i.c.m. met de CI+ in het toestel op de slaapkamer.
73's
De tijd staat na fabrieksinstellingen reset altijd al correct (als ik bijv het UPC testkanaal bekijk staat de datum en tijd er juist in).
Qua tijd kan ik het volgende handmatig instellen:
- tijdszone (gmt+1)
- automatische aanpassing zomertijd
Ik kan dus niet handmatig een tijd en datum invoeren (of kan dit nergens vinden), volgens mij pakt dit model tv deze info via het teletext. In ieder geval staat de datum en tijd juist.
Chello forumtopic heb ik helemaal doorgelezen en alle gevonden tips opgevolgd, helaas nog niet werkend gekregen
UPC monteur heeft het signaal gemeten op de wandcontactdoos en dit was prima
Daarna heeft hij de coaxkabel aangesloten op de wcd en achter de tv losgehaald om daar te meten: prima signaal door de coaxkabel.
Als ik zelf het UPC testbeeld bekijk zie ik een prima beeld.
Ook is er voor alle zekerheid gebruik gemaakt van een tweede coaxkabel om dit helemaal uit te sluiten.
Ik begrijp er ook geen snars van dat mijn UPC gecertificeerde TV toch geen UPC kan ontvangen (de monteur en upc helpdesk ook niet).
Uiterlijk zaterdag gaat de CI+ kaart terug naar de UPC winkel, tenzij ik het voor die tijd nog werkend weet te krijgen.
Nog andere suggesties of tips?
Frequentie, netwerk-ID en servicestype (alles) wordt 100% zeker goed ingevuld (gecontroleerd door helpdesk en ook ingevoerd door monteur zelf).
Het zoeken naar services (zenders) doe ik met de CI+ module NIET in de tv gestoken, zoals aangegeven in de upc handleiding. Getest of het misschien toch werkt mét CI+ module maar geen verandering.
In mijn bravia menu kan ik het signaalniveau terugvinden onder:
Hometoets > Instellingen > Digitale Setup > Technische Informatie > Systeeminformatie
Stel ik na reset de TV in op NL/NL dan ontvang ik geen digitaal signaal (analoog prima)
Onder systeem informatie zie je dan ook 'geen signaal' en alle waardes op 0
Na digitale setup met juiste frequenties e.d.: 0 services
Stel ik na reset de TV in op NL/FR dan ontvang ik wél digitaal signaal (analoog ook prima)
Onder systeem informatie zie je signaalniveau Hoog (groen)
PreRS: 0.00e+00
5S: 0.00e+00
UEC: 0
Symboolsnelheid: 6940
Frequentie: 164000
QAM AGC: 331~333 (wisselt tussen 331, 332 en 333)
Digitale setup met juiste frequenties e.d.: 13 services
Dit is het meest opvallende vind ik, kies ik voor land NL, geen signaal en 0 services. Kies ik voor land FR, wel signaal en 13 services.
Ik hoop dus dat het een kwestie is van het juiste land vinden om de 300+ services te krijgen.
Dat de AOP de startfrequentie niet doorgeeft zou, lijkt me, moeten zijn gechecked door de UPC monteur. Deze heeft de hoofdaansluiting doorgemeten en aangegeven dat alle waardes prima in orde zijn. Hij heeft ook even de coaxkabel verbonden met AOP en signaal door de coaxkabel gemeten (wat er in de tv gaat), en dit was prima in orde. Probleem moest volgens hem echt zeker in de TV zitten. Gevraagd of hij het voor mijn gemoedsrust even wilde testen met een Mediabox, maar dat was alleen mogelijk als ik deze box ook direct wilde houden (niet gedaan).
Heel vreemd,
de DE of FR land mode truc is alleen van toepassing op de voorlopers van de EX serie (o.a. Vxxxx en Wxxxx).
Heb je niet een mogelijkehid om een MediaBox even te lenen?
Of de EX ergens anders op het UPC Digitale netwerk aan te sluiten?
Dit om het een en ander uit te sluiten (probleem UPC-netwerk of defecte CI-tuner).
De smart-kaart is alleen hardware geboden en niet adres gebonden.
73's
Goed plan! Ik ga eens even wat vrienden afbellen om mogelijk een mediabox te kunnen lenen, en anders ff sjouwen met de tv. Ik kom hierop terug! Thanks voor het meedenken :).
Suc6 ermee, ben heel benieuwd naar de uitkomst.
73's
Ik heb de CI+ module in een andere tv, een (weliswaar niet gecertificeerde) KDL-32V5500, getest. Met de FR truck lukte het op dit model ook om de zenders op te pikken, maar daarna werd de CI+ module niet herkend. Nou kon dit liggen aan het feit dat de tv niet gecertificeerd was, alleen wilde ik nu toch even en poging wagen om de CI+ module te ruilen bij de UPC winkel. Na een samenvatting van het hele verhaal te hebben verteld kon de winkelmedewerker mij vertellen met enige regelmaat defecte CI+ modules terug te krijgen, een nieuwe was geen probleem.
Thuis even 3 uur gewacht voor de activatie en met enige spanning de zenders gezocht met de FR truck. CI+ erin en ik moest bijna een traantje wegpinken toen ik zag dat de boel werkte.
Het probleem bleek dus tweeledig:
- defecte CI+ module
- firmware (digitale tuner vind niets met aangegeven settings).
Om 300+ digitale kanalen te vinden moet ik écht de FR truck gebruiken op de KDL-37EX402 met firmware FW_BraviaM8728:
fabrieksreset
locatie FR
digitale setup
automatisch scannen
volledige scan (NIET snelscan! dan vindt hij alleen 1 stream met 13 kanalen)
Blijft vreemd dat de gecertificeerde firmware niet juist werkt (met dit model tv), ik ga dit wel aan sony door geven.
In ieder geval kan ik nu eindelijk genieten van digitale tv, zonder mediabox
Bedankt voor alle hulp!
Mooi dat het is opgelost, en je zo kan genieten van het Digitale TV pakket zonder mediabox.
Moet wel eerlijk zijn dat ik het niet begrijpt,
De CI+ Module heeft niks te maken met het ontvange en opslaan in de Digitale Tuner van de Digitale zenders.
De CI+ Module geeft alleen de Digitale zender vrij die bij je abo horen.
Veel kijken en luister plezier
73's