Deel jouw ervaring!
Beste Sony,
waar LG en Samsung inmiddels al TVs hebben met ondersteuning voor Dolby Atmos over ARC, YouTube HDR, FreeSync en 1080P120, blijft het bij Sony erg stil rondom deze erg mooie features.
Zijn er vanuit Sony ook plannen om (een deel van) deze features op hun TV's te gaan ondersteunen?
Technisch is bijvoorbeeld 1080P120 mogelijk, de TV's accepteren het signaal zelfs al, maar publiceren dat niet via de EDID.
Een vergelijkbaar verhaal geldt voor FreeSync en Dolby Atmos over ARC (verpakt in een DD+-stream). Beide prima mogelijk met de huidige hardware....alleen de firmware heeft het nog niet geïmplementeerd.
En wat te denken van YouTube in HDR op de TV.
Kortom, kunnen we nog iets moois verwachten van Sony in de vorm van een toekomstige firmware update?
Helaas hebben wij met Google te maken, de bovengenoemde gelukkig niet.
HDR in YouTube is toch al aanwezig?
Mijn voorkeur is HDR in de DVB mode, nu is al 4K aanwezig op de satelliet (promo's, sport (tennis en voetbal) live stijll enz.) en straks ook op de kabel.
73's
Ik moet zeggen dat ik HDR videos inmiddels op de ingebouwde YouTube App erg goed uit vind zien, maar de TV geeft zelf niet aan dat het een HDR signaal betreft. Bij externe inputs en de Netflix App gebeurt dit wel.
Vandaar ook mijn vermoeden dat het nog geen HDR is en dat het beeld er dus NOG beter uit kan zien.
HDR (in de vorm van HLG) op TV zou inderdaad ook nog een welkome aanvulling zijn, maar met Ziggo en haar 4K box die ze de mensen door de strot willen duwen zie ik dat nog niet zo snel gebeuren via de ingebouwde tuner. Die zullen vast op IPTV overgaan voor 4K en daaraan verplicht de 4K box koppelen die waarschijnlijk net zo k*t gaat zijn als hun Horizon box. Dan houd ik het toch echt liever bij een HDHomerun i.c.m. TvHeadend en een cardreader voor de Ziggo Smartcard of de ingebouwde TV-Tuner.
Op de Sony Bravia KD-65XF9005 heb ik inmiddels Dolby Atmos op Netflix TV App.
Ik weet niet of dat in de Dolby Vision update zit van 24 mei maar heb deze update pas een paar dagen op me tv. Voorheen had ik het nog niet en keek ik nog series via de Xbox die Dolby Atmos ondersteuning hebben.
Op de KD-65ZD9 is er nog geen Atmos spoor te bekennen.
E-Arc is denk ik iets wat in een nieuwere HDMI standaard zit. Ik denk niet dat dit al in de 2018-lijn van TV's zit.
Zal eerder iets zijn wat op de CES bekend gemaakt wordt.
FreeSync zou kunnen, maar ik gok dat het niet meegenomen wordt. Ten slotte heeft de PS4 er geen ondersteuning voor ook...
Als Sony het wil, dan kan het mogelijk.
"With the non-bandwidth related updates (Dynamic HDR, eARC), it is possible that a firmware update might give your TV those capabilities. The HDMI Forum has passed the buck back to the manufacturers, saying it "depends on manufacturer implementation." So if you have a TV with HDMI 2.0 or 2.0a, keep it updated."
bron: https://www.cnet.com/news/hdmi-2-1-what-you-need-to-know/
Het lijkt er sterk op dat de HDMI 2.0 chips zelf niet het probleem zijn. Die zijn over het algemeen al geschikt voor de nieuwe features die geen hogere bandbreedte op de HDMI kabel benodigen. Het is alleen de vraag of Sony oudere TV-reeksen nog serieus neemt en hier nog tijd in wil stoppen, of dat men zich alleen nog maar focust op nieuwe TVs. Met de keuze voor Android TV als basis voor de TV kan ik me niet voorstellen dat het heel moeilijk is om oudere TVs ook te voorzien van deze leuke extra's. De onderliggende hardware waarvoor nieuwe firmware gemaakt moet worden zal zich beperken tot 1 of een handvol chips. Met een kleine effort kun je dus potentieel een groot gebaar naar de userbase doen.
Met de bevestiging dat de AF9 en ZF9 e-ARC ondersteund zou het fijn zijn om te horen dat dit ook op de oudere modellen nog via een firmware update beschikbaar word gesteld.
Sinds kort in het bezit van de KD65AF9 (KD55X9005C ging stuk). En inderdaad deze heeft nu de mogelijkheid voor E-ARC uit (en ook DOLBY VISION en Youtube in HDR). Helaas kan mijn STR-DN1060 hier niet mee omgaan. Dus nu hopen dat SONY ASAP een AMPLIFIER gaat uitbrengen die hier wel mee overweg kan. ENie wat de TV nu wel richting de versterker stuurt over de normale ARC is Dolby Digital+. Maar dit gaat goed voor de normale TV, maar de NETFLIX app gaat hier wel heel creatief mee om. ALs je een serie afspeelt die slecht 2 kanalen heeft, dan komt het geluid alleen uit de linker en rechter speaker. En dan kan je drukken wat je wil op de SOUND FIELD knoppen op de versterker, maar er gebeurd dan niets. Bij het TV geluid werkt dit dus wel prima. M'n aangesloten NVIDIA SHIELD geeft wel het geluid dan goed door via de TV naar de versterker. Want als ik de NVIDIA rechtstreeks op de versterker aansluit, dan heb ik slechts 4K30 naar de TV en geen HDR. Dus ATMOS, DTSHDMA en DOLBY HD geluid moet ik helaas nog even missen. Het is nog OF en niet EN.
Gisteren kreeg ik via de Sony Support app een melding over eARC op de ZD9. Zou het dan toch?