annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Gas terugnemen met hi-res audio

profile.country.NL.title
Ellen_M
Lid
Lid
2.136  Weergaven
 

 

Auteur: Sony Europe
 

block1Bg.jpg

Op kerstavond 2008 had muziekjournalist Michaelangelo Matos er genoeg van. Door internet en de opkomst van de mp3 was hij veranderd in een audioveelvraat. Hij betrapte zichzelf er regelmatig op vele albums tegelijk te downloaden, waarna de meerderheid ervan in zijn iTunes-bibliotheek stof lag te verzamelen terwijl hij probeerde de meer recent uitgebrachte muziek die hij had gemist terug te luisteren.

Dus besloot hij er iets aan te doen.

Hij begon een blog met de naam 'Slow Listening Movement', en zette in zijn eerste post zijn plan uiteen. "Mijn gehoor moet nodig gereinigd worden. Daarom volg ik van januari tot november 2009 een zuiveringsritueel. Gedurende die tijd mag ik van mezelf één mp3 per keer downloaden; de volgende mp3 mag pas worden gedownload als ik de eerste heb beluisterd."

Hoewel Matos niet geheel slaagde in zijn streven, bracht hij wel een verandering teweeg. Mensen die zijn blog lazen en erop reageerden probeerden het zelf ook, en muziekcritici aan weerszijden van de Atlantische Oceaan, trachtten hun eigen variant van het principe te pitchen. De Slow Listening Movement was precies geworden wat de naam al zegt: een beweging.

HIRES-Turntable.jpg

Hoewel Slow Listening in eerste instantie draait om het beperken van de hoeveelheid muziek die we consumeren, gaat het net zo goed over leren hoe we dat wat we horen echt kunnen waarderen. Hi-res audio heeft precies diezelfde doelen.

Tegenwoordig luisteren de meeste mensen naar muziek terwijl ze met iets compleet anders bezig zijn, zoals sporten, koken of werken. Muziek krijgt dus haast nooit onze onverdeelde aandacht. Maar door mensen te stimuleren hun dof klinkende mp3's in te ruilen voor hi-res-audiobestanden, geloven we dat echte muziekliefhebbers zullen profiteren van luisteren naar hun favoriete nummers in ongecomprimeerde kwaliteit. Ze zullen zich vanzelf meer ontspannen en alles in zich opnemen, nummer voor nummer.

"Hi-res audio raakt je zoals een sterk gecomprimeerd muziekbestand met een lagere resolutie simpelweg niet kan", aldus Eric Kingdon, Technical Marketing Manager van Sony en onze audio-expert. "Muziek gaat om het één zijn met de uitvoering van de artiest. Een goed systeem kan, al is het maar heel vluchtig, je volledig transporteren waardoor het even voelt alsof je er echt bij bent. Dat maakt het zeer bijzonder en de prijs waard."

hire.jpg

Eric is ook een voorstander van Slow Listening en denkt dat de combinatie hiervan met hi-res audio resulteert in de ultieme luisterervaring. "Ik durf zelfs te zeggen: hi-res audio of niet, neem de tijd om van muziek te genieten. Reserveer een stil moment, of wellicht een iets minder stil moment gezien de drukke wereld waarin wij tegenwoordig leven, en neem even de tijd om je te concentreren op waar je naar luistert. Hierdoor kun je echt veel meer van muziek genieten, en de emotionele ervaring is des te lonender."

Toegegeven: hi-res audio is (net als Slow Listening trouwens) niet voor iedereen. Veel mensen vinden het prima om hun muziek op de achtergrond aan te hebben terwijl ze druk bezig zijn met andere dingen, en daar is niets mis mee. Maar degenen die zich volledig willen onderdompelen in hun favoriete muziek kunnen er met hi-res audio dieper in duiken dan ooit.

blogid0099