annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

De roemrijke audio-ontwerpen van Sony

profile.country.IT.title
Frankie_F
Moderator
2.295  Weergaven
 

 

Autore: Sony Nederland
Walkman_Then_Now.gif

Door de jaren heen hebben we een arsenaal aan uniek ontworpen audioproducten opgebouwd. Het verhaal begint met de oorspronkelijke Walkman®-cassettespeler. Voor Akio Morita en Masaru Ibuka, onze twee oprichters, was het niet genoeg dat ze de eerste draagbare en praktische cassettespeler ter wereld hadden uitgevonden - ze wilden hem ook zo klein maken als fysiek mogelijk is.

Met die gedachte besloten ze alles wat niet strikt nodig was weg te laten. Zo kregen ze de ruimte om al die zeer innovatieve technologie in een behuizing te stoppen die modern, onopvallend en klein genoeg was om in een jaszak te passen. De ontwerpers maakten tevens met kleur de functie van het product duidelijk aan de gebruiker - het blauwe gedeelte bood ruimte aan de cassette, het zilveren gedeelte aan de interactieve bediening.

De principes van de Japanse cultuur blijven tot op de dag van vandaag hun weg vinden in ons audio-ontwerp. De geest van reductionisme - het idee om het beste gebruik van beschikbare ruimte te maken - spoort ons aan de kracht en intelligentie van iets groots in een kleiner, eleganter pakket te stoppen. Daarnaast heeft de focus op kleuren, tinten en schakeringen tot enkele onvergetelijke producten geleid.

minimally_minimal.jpeg

Bij het ontwerpen van een audioproduct besteden onze ontwerpers veel tijd aan vragen als 'hoe moet dit product aanvoelen in iemands handen?' en 'wat gaat ervoor zorgen dat ze dit product willen oppakken?' Deze focus op de tastzin is ook geënt op de Japanse cultuur - met name de traditionele theeceremonie. Het ritueel zelf is een zuiver tactiele belevenis, dus elk stuk materiaal - of het nu de theekom, de lepel of de 'chakin' (het doek dat wordt gebruikt om de theekom vóór gebruik mee af te vegen) betreft - moet met uitgelezen zorg en aandacht worden vervaardigd, zodat het precies goed in de handen aanvoelt.

Het belang van de tastzin is doorgevoerd in alles wat we maken, van de soepel schuivende knoppen op onze hifisystemen tot aan dat vertrouwde unieke 'klikgeluid' van de afspeelknop op de oorspronkelijke cassette-Walkman®.

walkman-sliiiiide-vid.gif

Veel van onze audioproducten zijn gebaseerd op een selecte keuze aan kleuren zoals zwart, wit, grijs en rood - tinten die in Japan veelvuldig worden gebruikt wegens hun eenvoudige, elegante kwaliteiten. Maar wij deinzen ook niet terug voor opvallende, levendige kleuren die tot de verbeelding spreken en een blijvende indruk achterlaten. In 1984 hebben we de WM-F5 geïntroduceerd, onze eerste waterdichte 'sport'-Walkman® met een felgele behuizing om de aanblik van onderwaterapparatuur na te bootsen. Het was een gewaagde stap bij de kleuren van onze eerdere modellen vandaan, maar het werd een enorme hit en geel werd de standaardkleur voor alle sport-Walkman®-modellen.

Spoel nu vooruit naar het heden en onze experimenten met kleur gaan verder met de h.ear-serie hoofdtelefoons, oortelefoons en mp3-spelers. Onze ontwerpers hebben maanden gewerkt aan vijf tinten die stijl uitstralen en toch goed met uw omgeving blijven harmoniëren, van blauwgroen tot limoengeel.

Met de invloed van ons Japanse erfgoed zijn we in staat om mp3-spelers, speakers en hifisystemen te vervaardigen die niet alleen een fantastische look en feel hebben, maar ook de eigen wortels van het bedrijf in ere houden. De producten zelf zijn door de jaren heen misschien dramatisch geëvolueerd, maar elk product is voortgekomen uit dezelfde basis en ideeën.

blogid0083