annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Vraag over lens met vaste f waarde

OPGELOST
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Vraag over lens met vaste f waarde

Beste fotoliefhebbers :grin: 

 

 

ik heb een vraag over lenzen, ben er aardig in thuis maar ik wil komende jaren gaan investeren, verdiepen wat ik wil, in goede kwalitatieve lenzen.

 

ik heb ( als voorbeeld he ) bv deze lens bekeken :  Sony 16-50mm f/2.8 DT SSM

het gaat er mij niet om of dit een hele dure, of hele goede lens is, maar :

ik fotografeer veel op de m stand; heb ik nu ALTIJD een f van 2.8? of is die aan te passen naar een grotere waarde? want dan lijkt me dat ik niet in de M stand kan fotograferen?

hier ben ik dus niet in thuis...

 

ook was ik van plan ( :grin: ) te vragen wat nu goede lenzen zijn; maar weet dat ik als antwoord krijg dat dat persoonlijk is... maar kan ik beter een dure lens nemen met een vaste F ?  is dat beter?

 

ik hoor graag, en alvast bedankt ! 

 

Gr, Onno

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je kan elke lens veranderen van diafragma, op 1 lens na: de Sony/Minolta 500mm F8 (die is enkel F8 en niets anders). 

Dus in je 16-50mm F2.8 kan je het diafragma wijzigen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Een lens met een vast diafragma betekent niet anders dan dat de lens bij elke brandpuntsafstand (mm's) die waarde als maximale diafragmaopening kan benutten. 

 

Heb je dus een F2.8 lens 'over de hele lijn', dan kan je ongeacht je zoomstand telkens F2.8 gebruiken als je wil. Dat is een groot voordeel (en maakt de lens veel duurder).

 

Een laag getal (groot diafragmaopening) kan je altijd verhogen (diafragmaopening verkleinen). Dus F2.8 is het maximum, maar het belet je niet om bijvoorbeeld F8 te kiezen (tot doorgaands F22).

 

Een grote opening kan je dus kleiner maken. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Tja... als het goed is zou je mogen verwachten dat een duurdere lens ook beter is...

Je zult bij de duurdere lenzen met een vast diafragma over het algemeen zien dat je minder last hebt van lensfouten (vervorming, kleurafwijkingen) dan bij de goedkopere lenzen, maar ook niet elke dure lens is evenredig beter dan een voordelige tegenhanger... Een aantal lenzen heeft @Portmixusal in de lensdatabase gezet, misschien daar eens neuzen?

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

ja daar kijk ik met vaak.... het is niet zo dat ik door de bomen het bos niet meer zie...vind het erg leuk om te leren over de hele fotografie orde...

 

( ben geen leek hoor ) vind het ook super dat ik hier gauw antwoord ktijg van jullie, bendakt.

 

zoals ik in het voorbeeld aangaf; de Sony 16-50mm f/2.8 DT SSM  (bijvoorbeeld) is dus WEL to een kleinere opening te regelen...-sorry dat ik het nog en keer vraag maar ik kwam op gegeven moment in de war..zoveel keus, en dacht dat een rime`lens dus echt vast was 

 

 

 

thanx !! 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je kan elke lens veranderen van diafragma, op 1 lens na: de Sony/Minolta 500mm F8 (die is enkel F8 en niets anders). 

Dus in je 16-50mm F2.8 kan je het diafragma wijzigen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Dit is niet helemaal waar.

Er zijn meer lenzen met een vast diafragma die niet te wijzigen is o.a van Samyang :tongue:

 

Daar is het ook f8 overigens is dit ook een teleobjectief en juist goedkoop.