annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

vlekken

profile.country.NL.title
miwesth
Ontdekker

vlekken

sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe zoom 70-200 mm fe voor mijn sony a 6500 gekocht bij CoolBlue.

nog niet veel foto's gemaakt maar nu het beter weer is zie ik 2 vlekken in de 70 mm stand en heel licht in de 200mm stand. Mijn vraag is of dit aan de lens ligt of is er vuil in mijn camera? Hebben jullie ook dit probleem weleens gehad en wat kan ik er aan doen. Langs een Sony dealer gaan? Camera is nu 1.5 jaar oud en mijn objectief een paar maanden.

Graag een advies.
Ik ben zelf een amateur fotograaf van 67 jaar oud. Alvast dank 

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Zoiets is zeer lastig te bepalen aan de hand van alleen je uitleg. Je kunt de foto's delen, wellicht dat er mensen zijn die aan de hand daarvan weten of het aan de lens ligt of niet. 
En in elk geval kun je de lenzen laten schoonmaken. Mogelijk is je sensor ook vuil, is deze al schoongemaakt? 

profile.country.NL.title
miwesth
Ontdekker

Dank voor de informatie. Ik zal kijken of de vlekken ook bij de andere objectieven voorkomen.
De lens is nieuw en zou goed moeten zijn.
Nogmaals dank

Michael Westhoeve
Verzonden vanuit Mail voor Windows 10
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hallo @miwesth 

 

Wellicht een goed idee om je sensor (ook) te (laten) reinigen, weet je zeker dat het niet aan je camera ligt 😉

na 1,5 jaar gebruik en eventuele lenswisselingen is dat sowieso geen verkeerd idee.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Welke kleur hebben de vlekken? Als het donkere vlekken zijn zit het op de sensor, zijn het lichte / witte vlekken dan zit het op de lens.

 

Vuil op de sensor zie je het sterkst op een hoog diafragma getal en bij weinig mm. Het kan dus dat je dezelfde vlekken op verschillende foto's verschillend ziet.