annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Overgaan naar Sony A7xxx serie en derhalve objectief keuzes (foto_video)

OPGELOST
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Overgaan naar Sony A7xxx serie en derhalve objectief keuzes (foto_video)

beste Community (foto_video) leden,

 

Diegenen die me "kennen" van deze Sony community en alle anderen weten (als ze de berichten gevolgd hebben) dat het best wel een dingetje is indien je een switch maakt van bijvoorbeeld Nikon APS-C naar Sony FF. (geldt natuurlijk ook voor alle andere merken zoals Canon, Olympus etc.).

 

Voor mij was het overstappen van Nikon naar Sony niet gebonden aan emotie, Nikon is natuurlijk best goed, maar dat was daarvoor Olympus en Pentax ME (mijn eerdere camera's) ook. Weet nog dat de Olympus OMD-10/30  serie uit kwam (analoog = 35 mm, met batterij/motortje voor AF van lenzen!) en tevens de reden waarom ik de overstap maakte van Pentax naar Olympus. Dat was best een gebeuren! En als we het over excessief batterij gebruik hebben....dat AF systeem vrat werkelijk stroom en toendertijd dure knoopcellen! (nu voor een fractie van de prijs in het schap bij de Action etc.) Overigens heb ik de OMD-30 nog met 1.4 50 mm Zuiko lens...toch weer eens proberen op de huidige A7R2....

 

Maar om bij het onderwerp te blijven,

overstappen van Nikon Digitaal APS-C naar Sony Systeem FF was best wel een dingetje. (zie ook eerdere berichtgeving van mij hierover). De keus in Sony en/of Zeiss lenzen was in 2016 nog helemaal niet zo groot in 2016, en is absoluut niet te vergelijken met nu (sept. 2018). En ik heb best wel geworsteld met keuzes qua lenzen/objectieven.

 

Ik heb me het laatste jaar (en eigenlijk qua voorkeur altijd al) gecontrentreerd op redelijk lichtsterke (snelle) primes en sinds deze week ook een telezoom.

 

Mijn  pad is geweest;

- als eerste extra aanschaf naast de kitlens 28-70 was daar de Zeiss 55/1.8. (met beurskorting Nijkerk) (2016)

- de 28-70 ingeruild voor occ. 24-70 F4 (zomer 2016)

- met cashback korting de 90/2.8 Macro erbij aangeschaft 2017 en voorjaar 2018 weer verkocht (met 50 euri winst) omdat ik deze geweldige lens eigenlijk alleen in de tas had zitten...paar keer mee gewerkt maar Macro is het onvoldoende voor mij

- met de opbrengst van de 90 mm o.a. een reislens Zeiss 16-70 aangeschaft (nieuw 2018 maar wel via de Engels/Chinese buren), dus een APS-C op FF camera. Lekker klein, voldoende MP's over voor vakantie foto's/afdrukken (zowel op de A7ii/10MP als op de A7R2/18 MP)

- Getwijfeld tussen de Zeiss 18mm Batis en de 21mm Loxia...de 21 mm/2.8 is het geworden als groothoek (aangeschaft met beurskorting 2017 in Nijkerk)

- 35/2.8 (juni2018) aangeschaft vanwege prijs/kwaliteit en om weer wat meer straatfotografie (naast landschap) te kunnen doen. Prima pannekoekje! Bevalt me uitstekend en zit heel vaak op de body!

- Sinds afgelopen week een zeer jonge occ. Sony 70-200 F4 via een welbekende landelijke zaak (en sponsor van Nijkerk) aangeschaft...en dat is voor serieuze fotografie deel eigenlijk de enige zoom oplossing die ik wil hebben...de lens is vrij licht qua gewicht, gebruik is paar keer per jaar bewust en voor de rest om compleet in brandpunten te zijn.

 

Dusssss

ik heb nu 21/2.8 prime, 35/2.8 prime, 55/1.8 prime en 70-200/F4 zoom voor fotografie en de 16-70F4/APS-C  de voor plaatjes :wink: (oja en nog wat tussenringen om macro-achtig toch iets te kunnen doen, wie weet :upside_down:)

 

de reden waarom ik het hier meldt is dat mogelijk sommigen hiermee geholpen kunnen zijn (en dus directer bewust kunnen aanschaffen zonder allerlei marktplaats-achtige toestanden) en een uitdaging aan anderen op deze community om te vertellen met wat _ en hoe zij tot hun keuzes zijn gekomen....

 

Daarbij nog te vermelden; ik doe vrijwel geen video ( behalve de welbekende feestjes) en heb mijn keus dus vooral op fotograferen gebaseerd. (met natuurlijk licht). Ik fotografeer met name in de gebieden;

- Architectuur

- Landschap  

- Dieren

- Art

- Speciaal (opdracht of eigen keus)

 

Ambities;

- Astro fotografie (zou moeten kunnen met de Loxia 21)

- portret (55 1.8) verder ontwikkelen

- Urban fotografie starten/verkennen (dus 21-35 mm lenzen)

- leren en inspiratie opdoen (want juist met fotografie ben je nooit uitgeleerd...)

 

grt, Sigi

mijn foto's op; 500px en
2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Thijs_H
Community Team

Hi Sigi, bedankt voor het aangeven waarom je overgestapt bent naar Sony. Goed om te horen dat je nog steeds enorm positief bent over deze keuze! We hopen je fotografie ambities nog verder te ondersteunen met geweldige appratuur.

 

Groeten, Thijs

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Leuk om jouw pad zo mee te lopen zogezegd!
Ik denk dat veel mensen het een grote stap vinden en dat is het ook, zeker financieel gezien. Goed om te lezen dat het je niet tegen gevallen is!

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Thijs_H
Community Team

Hi Sigi, bedankt voor het aangeven waarom je overgestapt bent naar Sony. Goed om te horen dat je nog steeds enorm positief bent over deze keuze! We hopen je fotografie ambities nog verder te ondersteunen met geweldige appratuur.

 

Groeten, Thijs

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Leuk om jouw pad zo mee te lopen zogezegd!
Ik denk dat veel mensen het een grote stap vinden en dat is het ook, zeker financieel gezien. Goed om te lezen dat het je niet tegen gevallen is!