annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lenzen kiezen voor je Alpha-camera (deel 2)

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Lenzen kiezen voor je Alpha-camera (deel 2)

Deel 1 kan je hier lezen.

 

 

B) Brandpuntsafstand (“de millimeters van een lens”): zoomlenzen en primelenzen, telelenzen en groothoeklenzen


Zoomlenzen
worden gekenmerkt door twee cijfers in de benaming van de lens: bv. 10-18, 24-70, 18-55, 16-50, 70-200, 70-400, 50-500, etc.. Deze cijfers geven het bereik van de brandpuntsafstanden van de lens weer, uitgedrukt in mm’s. Het eerste getal geeft het meest “uitgezoomde” beeld weer van de lens. Het tweede cijfer is het maximaal ingezoomde beeld dat mogelijk is. 

Hoe lager de brandpuntsafstand, hoe breder het beeld, hoe meer je op één foto kan krijgen. Wil je bijvoorbeeld een grote groep mensen fotograferen die allemaal op één foto passen, heb je een lens nodig met een kleine brandpuntsafstand. (bv. een 10-18mm lens) Wil je dieren in de natuur ongestoord kunnen fotograferen op een grotere afstand, dan heb je een lens nodig met een grote brandpuntsafstand. (bv. een 70-400mm lens) Fotografeer je graag mensen met een zoomlens, dan kies je best een 55-210mm of soortgelijk.
Met een zoomlens kan je alle tussenliggende brandpuntsafstanden gebruiken, van de laagste tot de hoogste brandpuntsafstand. (bv. voor een 10-18mm lens kan je ook bijvoorbeeld 13mm selecteren als 10mm je een té breed beeld geeft).

 

 

Een zoomlens is te herkennen aan twee ringen: een scherpstelring en een zoomring.

 

Primelenzen zijn lenzen die slechts één welbepaalde brandpuntsafstand hebben. Je kan met deze lenzen niet zoomen. (bv. 50mm F1.8) Bij zoomlenzen heb je de flexibiliteit van te kunnen in- en uitzoomen, primelenzen daarentegen bieden hogere optische kwaliteiten (zoals scherpte, en kleurafwijkingen; ze zijn immers ontworpen voor slechts één brandpuntsafstand i.p.v. een compromis tussen verschillende brandpuntsafstanden) en zijn doorgaans lichtsterker.

Waar zoomlenzen zelden lichtsterker zijn dan F2.8 (met enkele uitzonderingen), gaan moderne primelenzen tot F0.95. Ze zijn dus bij uitstek uiterst geschikt om in donkerdere omstandigheden te fotograferen (zoals binnenhuis) of wanneer een wazige achtergrond beoogd wordt. (bv. portretten)
Een 70-200 F2.8 lens is een voorbeeld van een zoomlens terwijl een 200mm F2.8 lens een voorbeeld is van een primelens. Wanneer de zoomlens op 200mm F2.8 wordt ingesteld, geeft dit nagenoeg eenzelfde beeld als de 200mm F2.8 primelens. Je boet flexibiliteit in met de primelens, maar de primelens heeft wel superieure optische kwaliteiten in vergelijking met de zoomlens.


Breedhoeklenzen en telelenzen kunnen zowel primelenzen of zoomlenzen zijn. Een voorbeeld van een breedhoek zoomlens is de Sony E 10-18mm F4 OSS, een voorbeeld van een breedhoek primelens is de Sony E 16mm F2.8. Een voorbeeld van een tele zoomlens is de Sony FE 70-200 F4 G OSS, een voorbeeld van een tele primelens is de Minolta 400mm F4.5 G.

 

Zeiss FE 55mm F1.8

Een primelens heeft slechts één ring: een scherpstelring.

 

Macrolenzen maken een bijzondere groep van primelenzen uit. Macrolenzen kunnen een stuk dichter scherpstellen dan gelijknamige lenzen zonder de macrotoevoegingen met een grotere vergroting tot gevolg.

Sony heeft twee 35mm APS-C E-lenzen in haar gamma: 35mm F1.8 OSS en een 35mm F3.5 macro. De eerstgenoemde lens heeft een minimale scherpstelafstand van 30cm. Dit betekent dat de afstand van het onderwerp tot aan de beeldsensor van de camera (dus niet tot aan het voorste lenselement van de lens) minstens 30cm moet bedragen om te kunnen scherpstellen.

 

Ter vergelijking: de 35mm F3.5 macro heeft een minimale scherpstelafstand van 9.5cm. Een onderwerp op 30cm zal door beide lenzen eenzelfde vergroting van het onderwerp geven, maar onderwerpen op afstanden kleiner dan 30cm kunnen enkel gefotografeerd worden met de 35mm macrolens. Door dichterbij scherp te stellen, wordt het onderwerp groter afgebeeld. Merk op dat je met een macrolens ook op “normale” afstanden kan fotograferen.

 

Tip: Je kan ook met een niet-macrolens dichterbij scherpstellen door het gebruik van extension tubes. Opmerking: Soms wordt het woord “macro” toegevoegd aan zoomlenzen om aan te geven dat de zoomlens dichter kan scherpstellen dan gelijkwaardige zoomlenzen in dezelfde klasse. Een “echte” macrolens haalt echter minstens een dubbel zo grote vergroting (1:1).

 

 

C) Diafragmawaarden (F-getallen)
Een minstens even belangrijk aspect van lenzen naast brandpuntsafstanden zijn de diafragmawaarden (of lichtsterkte) van een lens. Deze worden achter de brandpuntsafstand vermeld, voorafgegaan met een “F”. Bijvoorbeeld 10-18mm F4. Sommige lenzen hebben een andere (verwarrende) notatie: 35mm 1:2 (22). Wanneer een dergelijke notatie gevonden wordt (typisch voor oudere lenzen), is de F-waarde het cijfer na de “:” (in dit voorbeeld betreft het een F2 lens en niet F1.2). Hoe lager de F-waarde, hoe lichtsterker een lens is (je kan in donkerdere omstandigheden fotograferen) en ook hoe sterker je het onderwerp kan isoleren van de achtergrond. 


Veel zoomlenzen hebben twee waarden die het F-getal aanduiden, bv. Sony E 18-200 F3.5-6.3. Dit betekent dat op 18mm een maximaal diafragma van F3.5 beschikbaar is, terwijl op 200mm F6.3 beschikbaar is. Deze waarden zeggen echter niets over hoe snel het diafragma verandert tussen 18mm en 200mm. Op 19mm is de zilveren 18-200mm lens reeds F4. Het verloop van de diafragmawaarden van deze lens kan je hier vinden. Sony heeft drie verschillende 18-200mm F3.5-6.3 zoomlenzen voor E-mount in haar gamma. Op papier lijken deze 18-200mm F3.5-6.3 identieke F-waarden te hebben. Het verschil tussen deze versies is het verloop van de tussenliggende F-waarden. De LE-versie van de 18-200mm lens, verliest sneller lichtsterkte dan de oorspronkelijke, zilveren 18-200mm lens van Sony. Het verlies aan lichtsterkte van de LE-versie heeft wel als gevolg dat de LE-versie minder weegt en compacter is. Het verloop van de F-waarden kan je echter niet op voorhand weten.

 

Sony 18-200 F3.5-6.3 LE OSS

Sony 18-200 F3.5-6.3 LE OSS is smaller, compacter en lichter in gewicht. Als keerzijde verliest deze LE-versie sneller lichtsterkte t.o.v. de originele 18-200mm F3.5-6.3.

 

Sony 18-200mm F3.5-6.3

De eerste versie die Sony uitbracht van de 18-200mm F3.5-6.3. Deze versie blijft over de verschillende brandpuntsafstanden langer profiteren van meer lichtsterkte. Het formaat en gewicht moet je er wel bijnemen. 

 

D) De lensvatting: “SEL” en “SAL”
Sinds de introductie van de nieuwe α7 en α7R bestaat de term “Nex” officieel niet meer, maar voor de eenvoud zal deze term in dit artikel toch nog gebruikt worden.
SEL (Sony E-mount Lens) is een afkorting waarmee Sony lenzen met een E-vatting (=E-mount) mee aanduidt. Dit betekent dat in principe elke E-mount lens rechtstreeks op een E-mount camera geplaatst kan worden. E-mount camera’s omvatten alle Nex-camera’s en de nieuwe full-frame α7(R) camera’s. Hoewel elke E-mount lens gebruikt kan worden op elke E-mount camera, worden E-mount lenzen in twee groepen onderverdeeld: E-lenzen en FE-lenzen.


E-lenzen zijn Sony E-mount lenzen met een kleinere beeldcirkel bestemd voor gebruik op camera’s met een APS-C sensor. Elke Nex-camera is hiervan een voorbeeld. E-lenzen werken op FF-camera’s, maar geven sterke vignettering. Op een E-mount camera kan je dus zowel E als FE-lenzen gebruiken.


FE-lenzen zijn Sony E-mount lenzen met een grotere beeldcirkel bestemd voor camera’s met een Full-frame sensor (α7II). Een FE-lens kan, zoals eerder vemeld, zonder problemen (dus zonder vignettering) gebruikt worden op een Nex-camera met een APS-C sensor. Echter, dit heeft twee belangrijke implicaties: FE-lenzen zijn een stuk duurder dan E-lenzen, zowel door de kleinere oplage, het gecompliceerdere design alsook het glaswerk met een grotere glasoppervlak. Opmerking: FE-lenzen zijn ook in feite ook E-lenzen, maar hebben als opschrift FE in de benaming op de lens.

 

Een andere implicatie is dat FE-lenzen typisch een langere brandpuntsafstand hebben dan lenzen die ontworpen worden voor APS-C sensor tot 300mm. Een voorbeeld hiervan is de E-kitlens (16-50mm F3.5-5.6) en de FE-kitlens (28-70mm F3.5-F5.6). Boven 300mm worden om economische redenen bijna uitsluitend full-frame lenzen gemaakt. 

 

Sony 28-70 F3.5-5.6

De Sony FE 28-70 F3.5-5.6 OSS is de kitlens van de Full-frame camera A7. Merk op: FE opschrift op de lens nabij de lensvatting.

 

Belangrijke opmerking (!): De brandpuntsafstand vermeld op de lens geven de effectieve mm’s weer van de lens, ongeacht deze lens specifiek ontworpen is voor APS-C of FF sensors. De 16-50mm F3.5-5.6 kitlens is ontworpen voor APS-C sensor, maar geeft desondanks op een FF-camera een beeld van 16mm wanneer volledig uitgezoomd wordt. Dezelfde 16-50mm F3.5-5.6 kitlens geeft op een Nex-camera met een APS-C sensor een beeld (uitgezoomd op 16mm) dat overeenstemt met 24mm op een FF-camera (immers: 16mm x 1.5 cropfactor voor APS-C sensors). De FE-kitlens is ontworpen voor FF-sensors en geeft een beeld van 28mm op FF-sensors wanneer volledig uitgezoomd wordt. De 16-50mm lens geeft op een Nex-camera een effectieve 35mm equivalente brandpuntsafstand van 24-75mm. Je hebt dus meer breedhoek (én meer tele) met de 16-50mm lens (24-75mm in 35mm FF eq.) op een Nex-camera dan de 28-70mm lens op een FF-camera. Omgekeerd: op een Nex-camera wordt het 35mm equivalente beeld 28mm x 1.5 = 42mm. Gebruik je de FE-kitlens op een Nex-camera, dan zal je merken dat je aanzienlijk minder breedhoek hebt.


SAL (Sony A-mount Lens) is een afkorting waarmee Sony lenzen met een A-vatting mee aanduidt. Deze lenzen zijn, mits het gebruik van een adapter (LA-EA-1, -2, -3 of -4) Afhankelijk van de gebruikte adapter heb je behoud van automatische scherpstelling, beeldstabilisatie is echter nooit aanwezig bij SAL-lenzen in combinatie met E-mount camera’s. SAL lenzen voor APS-C sensors worden aangeduid met “DT” (maar niet altijd op de lens, soms enkel op de verpakking).

 

E) Beeldstabilisatie (Optical SteadyShot (OSS))
De aan- of afwezigheid van beeldstabilisatie kan een doorslaggevende rol spelen in de keuze van een lens. Beeldstabilisatie staat de fotograaf toe bij tragere sluitertijden (minder licht dat de sensor registreert) toch scherpe beelden te maken. Ook bij het filmen met je E-mount camera is beeldstabilisatie van groot belang. Helaas hebben niet alle Sony E-mount lenzen beeldstabilisatie, OSS in de benaming duidt op optische beeldstabilisatie. Bijvoorbeeld 18-200mm F3.5-6.3 LE OSS. De Sony A7II (december 2014) is de eerste E-mount camera met sensorstabilisatie. Bij deze camera is elke lens (met of zonder OSS) toch gestabiliseerd, zowel het beeld in de zoeker, de foto als tijdens het filmen. Wellicht vormt de A7II de voorbode voor een lange toekomst van sensorgestabiliseerde E-mount camera's.

 

F) Kwalitatief hoogwaardige lenzen: G-lenzen en Zeiss-lenzen
G-lenzen en Zeiss-lenzen vormen samen de hoogst mogelijke klasse van Sony lenzen. Ze worden vooral gekenmerkt door hun enorm hoogwaardige optische kwaliteiten en dito prijskaartje. Dit betekent echter niet dat lenzen zonder G of Zeiss label noodzakelijk minderwaardig zijn: de Sony E 50mm F1.8 OSS is zelfs een van de allerbeste lenzen gemaakt voor APS-C sensor E-mount camera’s.

 

Sony FE 35 F2.8

 

Deel gerust mee waarop je jouw keuzes hebt gemaakt om een lens te kiezen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Tags (1)
13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

geeft een lens met groot zoombereik je ook de meeste flexibiliteit? 

 

Of wil je als casual fotograaf eigenlijk een prime lens + zoomlensje mee nemen op vakantie?

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Goeie vraag :slight_smile:

 

Dat is kwestie van hoe ver wil je gaan in een compromis maken.

Een lens met een groot zoombereik is prettig op reis: je hoeft maar 1 lens mee te sleuren die een beetje van alles kan. Maar daarmee is ook meteen het nadeel aangehaald: je kan een beetje van alles maar niets heel goed. Vergelijk het met sport: een tienkamper (atletiek) kan alles goed, maar in elke discipline is de "expert" beter in dat onderdeel. (b.v. een sprinter sprint harder dan een tienkamper, een verspringer springt verder dan een tienkamper, etc.)

 

Doorgaans geldt hoe groter het zoombereik, hoe meer de optische kwaliteiten van een lens achteruitgaan. Maar meer dan ooit zijn zoomlenzen (ook superzoomlenzen) beter dan ooit.

 

Primelenzen zijn geoptimaliseerd om 1 ding heel goed te kunnen en zijn "nagenoeg" perfect in wat ze doen. Ze zijn scherp, vangen meer licht, geven meer mogelijkheid voor isolatie van het onderwerp (blurren), etc. Maar flexibiliteit is het nadeel.

Daarom neem ik op een doorsnee reis een 18-200 lens (de zilvere versie) mee voor de flexibiliteit en heb ik nog een 50mm f1.8 in de tas zitten voor specifieke situaties zoals portretten, foto's bij weinig licht, etc... :wink:

 

Wat ik niet doe is een 18-55 zoomlens combineren met een 55-210 zoomlens (dan sleur je al 2 lenzen mee) en dan nog een 50mm lens...Hoe minder gesleur op reis, hoe prettiger! (Tenzij het een heel specifieke reis is zoals safari of iets dergelijks :wink: )

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Welke groothoek primelens kiezen (op A7R)?

Moet je alleen rekening houden met de beste lichtsterkte? Of is er meer dan dat?

Er zijn mooie lenzen van Sony, al dan niet in samenwerking met Zeiss.  Maar zonet kwam Zeiss zelf met 2 e-mounts ff af, waaronder de Batis 2/25.

Wat zouden jullie kiezen?  Wat zegt jullie ervaring?  

Uiteraard lees ik reviews, maar dat is niet zaligmakend.

Wat bevelen jullie mij aan?

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Moeilijk om voor iemand anders te kiezen, want er is redelijk veel wat je jezelf kunt afvragen:

-wat wil je fotograferen? Wil je echt breed-breed (bv. 14mm) of zoek je een soort breedhoeklens waarmee je enigszins portretten kan fotograferen (zoals bv. 35mm f1.4)

-Heb je de lichtsterkte echt nodig? Lichtsterk gaat gepaard met een hoge prijs en groot formaat (35 1.4) maar je kan het ook compact maken: 35mm 2.8. Beide Zeiss en super wat kwaliteit betreft.

-Er bestaat ook een goede prijs/kwaliteit lens: 28mm f2, maar heeft best wat vervorming. Mij persoonlijk stoort dat helemaal niet, maar mensen die graag architectuur fotograferen, hechten daar meer belang aan.

-Ga je de lens gebruiken in zeer donkere omstandigheden? Dan is lichtsterkte troef natuurlijk (ook de AF werkt dan beter).

-Batis is natuurlijk ook top! Maar prijzig :wink:

-enz.

 

Ik moet ook toevoegen dat ik wel fan ben van de 16-35 F4 (hoewel ik een fervente primeschieter ben). Maar voor breedhoeklenzen kan ik een zoom wel appreciëren. 

 

Ook is even wachten (misschien tot nieuwjaar) wel aangewezen omdat de dag dat sony de 7-8 lenzen gaan aankondigen, toch steeds dichterbij komt :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@Portmixus

 

Hierna de belangrijkste met prijs:

SEL35F28Z     800,00
SEL28F20 / SEL28F20FEC / SEL28F20UWC     450,00
BATIS 2.0/25MM E-MOUNT 1.339,00
Loxia 2.8/21 p.o. 
Loxia 2/35 1.168,00
Touit 1.8/32     550,00
Sonnar T* E 1,8/24 ZA     800,00
Distagon® T * FE 35 mm F 1.4 ZA 1.700,00

 

Van 20 tot 35 is wat ik zoek.

 

Ik ben voornamelijk bezig met architectuur en bouw. En heb inderdaad uit de reviews geleerd dat de duurste lenzen de oplossing zijn.  

Ik zoek echter een goede prijs kwaliteit verhouding.

Het mag ook Tamron, ... zijn.  Dus niet noodzakelijk Sony en Zeiss.

 

Is OSS noodzakelijk bij zo'n lichtsterke lenzen is mijn volgende vraag.

Indien niet kan je inderdaad naar de goedkopere lenzen gaan.

 

En dan is mijn slotvraag aan de professional: welke?  Ik heb geen van allen geprobeerd.  Enkel veel gelezen.

 

Alvast bedankt voor je hulp.

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het is bijna onmogelijk voor mij om voor jou te kiezen, maar ik deel wel graag mijn gedacht :wink:

 

Welke lens gebruik je op dit moment voor dat genre fotografie? 

Dat is al een goed referentiepunt.

 

Het probleem is eigenlijk een groot luxeprobleem. Voor de A7 zijn alleen toplenzen verschenen. 

 

Grote opmerking: je maakt in je lijstje ook melding van lenzen die wel passen op je A7R, maar niet voor Full-Frame ontworpen zijn. Met andere woorden, je camera zou dan in cropmodus werken (of nog anders gezegd, je volledige sensor wordt niet benut en je gooit megapixels weg).

Lenzen die hieronder vallen: de Touit Zeiss lens en de Zeiss 24mm F1.8. (Anders wel uitstekende lenzen hoor...). Voor je A7R zou ik ze dus zeker niet kopen.

 

Ik ben enorm fan van de 35mm 1.4, had die bijna gekocht, maar ik vind het net iets teveel geld. Ik heb me voor deze lens very last-minute bedacht. Maar ik geef toe, het was enkel de kostprijs die mijn verstand toch in extremis tegenhield. Ik "benut" de lichtsterkte en scherptediepte ook erg graag, maar als je architectuur (wat ook breed is natuurlijk) fotografeert, kan ik mij voorstellen dat je de lens vaak op een hoger diafragmagetal gebruikt? In dat geval kan je beter opteren voor de 35mm f2.8. Echt een bangelijk goede lens! De 35 2.8 is optisch -vind ik- net zo goed als de 35 1.4 maar wordt in reviews vaak als "minder" aanzien. Misschien heb ik een über goed sample vastgehad? Ik betwijfel dat eerlijk gezegd. Ik heb geen enkele moeite om die lens aan te raden! Als je op F5.6 of hogere F-waarden schiet (wat je mss zal doen voor architectuur en bouw), ga je echt nauwelijks tot geen verschil merken. Op F2.8 is de 35mm f2.8 als super scherp, toch op een 24 megapixel body! Misschien dat ik deze eens op een hogere megapixel body opnieuw test binnenkort :wink: Grote voordeel van de 35 2.8 is dan wel super compacte formaat (Daarmee laaaaaaaaaaang niet zo opzichtig als de 35 1.4) en natuurlijk minder dan de helft van de prijs. Vervorming is voor zover ik zag bij beide lenzen geen probleem. Moet wel toegeven dat het iets is dat voor mij een weinig grote rol speelt.

 

Dan hebben we natuurlijk de Batis 25 F2. Heb nog geen enkele Batis vastgehad, maar Albert op dit forum heeft wel die eer gehad om van Zeiss de Batis te lenen. Van wat ik van gebruikersreviews lees, doet de Zeiss-badge alle eer aan. Had ook niet anders verwacht. Persoonlijk een lens die mij niet erg aanspreekt, 25mm is niet zo heel erg mijn ding, F2 is voor mijn toepassingen vis noch vlees. Maar zoals eerder gezegd: als je op hogere F-waarden fotografeert, moet je zoveel geld neertellen? 

 

De 28mm F2 is wellicht de minst geschikte lens. Vervorming is nadrukkelijk aanwezig, en hoewel software correcties altijd mogelijk zijn, iets corrigeren gaat immers nooit zonder slag of stoot. Leuke aan deze lens is de wide-angle adapter dat je als een zonnekap voor je lens monteert. Deze 28mm lens wordt dan een 21mm lens en je verliest dan 1 stop licht: dus van F2 naar F2.8. Extra glas toevoegen gaat vaak gepaard met verminderde scherpte in de hoeken en meer lensfouten zoals chromatische abberaties. Niet echt iets voor u denk ik zo.

 

Ik twijfel zelf om gewoon voor de 16-35 F4 te gaan. Heb nu een 17-35G F3.5 Minolta dat echt een workhorse is voor mij, maar zou liever een versie hebben in FE.

 

Tamron, Sigma hebben geen lenzen voor FE op dit moment. Kwestie van tijd lijkt me!

Het is al Zeiss, Sony Zeiss of Sony...en je kan eerlijk gezegd niet echt fout kiezen :wink:

 

Conclusie: Als je 90% van de tijd op hogere F-waarden fotografeert en 35mm is breed genoeg voor je toepassing: Zeiss 35mm F2.8 

Wil je liever breder? Dan Batis 25mm F2.

Maar als je "goesting" eerder zegt "F1.4 wil ik"...ga je zeker niet verkeerd mee doen :wink: Maar je zeult wel wat glas mee om misschien niet te benutten.

 

Bedenk ook: voor de prijs van de 35mm F1.4 koop je gemakkelijk 2 lenzen...dus die F1.4 ga je echt moeten gebruiken dan :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Op 22 November zeker komen naar Rotterdam :wink:

Kan je alles eens zelf testen en kiezen!

 

Louter ter aanvulling: Touit lenzen van Zeiss zijn niet groot genoeg voor full-frame, maar de Loxia reeks is dat wel. Eigen aan Loxia is dat het enkel MF heeft en geen AF. Wel een mooie 35mm F2 lens... (Iemand het gevoel dat 35mm nogal sterk vertegenwoordigd is bij A7 reeks? :laughing: )

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@Portmixus

 

"Maar als je "goesting" eerder zegt "F1.4 wil ik"...ga je zeker niet verkeerd mee doen Smiley Knipoog Maar je zeult wel wat glas mee om misschien niet te benutten.

 

Bedenk ook: voor de prijs van de 35mm F1.4 koop je gemakkelijk 2 lenzen...dus die F1.4 ga je echt moeten gebruiken dan Smiley Knipoog"

 

Ik heb inmiddels de SEL35F14Z gekocht.  En ik ben -spijts de lage portemonnee- een tevreden man.  Deze lens gaat (voor zover de SEL55F18Z, die nu op mijn lijste vooraan komt te staan, niet beter is) voortaan als mijn eerste lens op de A7R. 

Spelen tussen de snelle 1.4 (met super boekeh) en 16, met een minimale focusafstand van 30cm: wat een overall scherpte, levensechtere, warme kleuren, ruime inzetbaarheid, ...  Ik ben er echt weg van!

 

Ik heb de A7S ondertussen verkocht en blijf nog even verder doen met A7R.

Kwestie van het geluk te vinden in wat je al hebt.

 

 

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wij "experts" worden niet betaald door Sony en werken ook niet voor Sony :slight_smile:

D.w.z. dat wij even goed moeten raden wat de volgende lens wordt, maar gezien de brede kant nogal goed vertegenwoordigd lijkt...tijd voor tele? Lijkt me een logische stap.

 

Je kan op de experience dag de lenzen "zo lang je wil" gebruiken, met een enigszins "fair-use"-policy. Je wordt zelfs aangeraden je eigen camera ('s) mee te brengen!

Leuk even hoor :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training