annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony FE 1.4x en 2.0x Teleconverters enkel voor 70-200mm f/2.8 GM FE?

OPGELOST
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Sony FE 1.4x en 2.0x Teleconverters enkel voor 70-200mm f/2.8 GM FE?

Sony heeft haar nieuwe producten enige weken geleden aangekondigd:

- 3 GM lenzen:

    24-70mm f/2.8 GM FE 
    70-200mm f/2.8 GM FE 
    85mm f/1.4 GM FE 

- en 2 converters:
    Sony FE 1.4x Teleconverter 
    Sony FE 2.0x Teleconverter.

 

Ik las dat deze teleconverters enkel bedoeld zijn voor de 70-200mm f/2.8 GM FE en dus niet bruikbaar zijn op de 70-200 f/4.0 G FE (SEL70200G).

Kan iemand dit bevestigen?

Waarom worden de kopers/bezitters van de eerste FF SEL-lenzen bestraft?

Nochtans mooi geld voor betaald!

 

De E-mountline gaat supersnel.  Wat goed is op zich.  Maar als het wil zeggen dat duur betaald glas op enkele jaren al een miskoop is, dan gaat Sony veel nieuwkomers terug wegjagen.

 

Met amicale groet,

Marc
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik kan je niet anders dan gelijk geven, het had logischer geweest om de 70-200 F4 compatibel te maken met de TC's, ook al was het voor een beperkte groep geïnteresseerden, naar analogie met b.v. Nikon.

 

Elk merk heeft zo zijn eigen issues...ik vind het bijvoorbeeld "erger" dat je geen Canon APS-C lenzen op een Canon Full-Frame body kan monteren, fysiek zelfs niet. Ik vind het ook voor jezelf sneu, maar ergens "blij" dat het enkel bij de 70-200 F4 is dat dit probleem zich (zal) voordoet/voordoen.

 

Je hebt trouwens een BEESTIGE collectie!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

In het persbericht staat inderdaad dat de converters 'vooralsnog' alleen voor de nieuwe 70-200 2,8 geschikt zijn. Soms kan dat met een update uitgebreid worden, maar daar is op het moment geen informatie over. 

 

Of dat voor de 70-200 f4 zal zijn zal ook afhangen of je daar niet tegen de beperking van het diafagma aan gaat lopen, maar dat is maar een 'hersenspinseltje' van mijzelf.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo @MJ2505

 

Er is absoluut geen reden om je bekocht te voelen door Sony :wink:

Meer nog, er zit wel een logische reden achter. :nauseated_face:

 

Eerst start ik met een cliché: het is niet eenvoudig een lens te designen en er moeten keuzes gemaakt worden.

Concreet: Als je kijkt naar de TC's, dan zie je dat ze "uitstekende" lenselementen hebben. Dit betekent dat het ook fysiek niet zal passen op ja 70-200 F4. Het zit hem dus niet in de software.

Als je het lensschema bekijkt van de 70-200 2.8, dan zie je dat de 70-200 2.8 met de TC's één geheel vormen, m.a.w. ze zijn echt gemaakt met het oog om "elkaar" aan te vullen en één lens te vormen. Dat biedt perspectieven voor betere lensdesigns. 

 

Waarom hebben ze de 70-200 F4 niet gedesigned om een TC mogelijk te maken?

Het zit wellicht in verschillende aspecten:

-Het is waarschijnlijk moeilijker/duurder om een lens te designen waarbij de TC en de lens één ideaal geheel vormen.

-Een F4 lens wordt met een 1.4x TC een F5.6 lens, met de 1x TC wordt het zelfs een F8 lens. Anders gezegd, 400mm F8 (als maximum diafragma) is weinig interessant en praktisch gesproken zinloos. Je mag ook niet vergeten dat een teleconverter op een zoomlens sowieso al water bij de wijn doen is daar extra lenselementen zoals in een TC alleen maar een achteruitgang geeft van de beeldkwaliteit. Wil je de scherpte terug een beetje omhoogkrikken, moet je het diafragma een beetje verkleinen (b.v. 1 stop). Dit betekent dat de 70-200 F4 met de TC een F8 wordt, en dan nog 1 stop toeknijpen voor "optimale" scherpte F11 wordt.

 

Ik denk dat je begrijpt waarom de Sony ingenieurs ervoor gekozen hebben om de 70-200 F4 niet te ontwerpen voor TC gebruik.

 

 

Ik ben ongelofelijk hard overtuigd dat deze 70-200 2.8 van Sony bij de allerbeste zal behoren in het veld (ze hebben zoveel referentiemateriaal en met hun claims van über scherpte...moet je wel sterk voor in je schoenen staan) en zelfs dan nog sta ik skeptisch tegenover het gebruik van een 2x TC op een 70-200mm zoomlens...

 

De 1.4x met 70-200 2.8 zie ik zeker goedkomen, met de 2x TC wil ik het eerst zelf eens testen :wink:

 

Je mag er ook van uitgaan dat er in de toekomst lenzen zullen verschijnen die wel met de TC's overweg kunnen én zinvol zijn. Naast de 70-200 is er geen enkele lens die én lichtsterk genoeg is én voldoende mm's heeft voor gebruik van een TC. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Beste Portmixus,

 

Ik weet dat een convertor telkens een extra stop kost.  Daarom zou ik nooit een TC 2x nemen.  Ik heb ook geleerd dat de SAL70400 met de TC 2x ondermaats werkte, maar goed functioneerde met de TC 1,4.

Trouwens van F4 naar F5,6 gaan in het geval van de SEL70200G zou geen probleem mogen zijn.  Het brengt je bereik in FF wel op 280, maar om als birdwatcher te kunnen dienen moet je sowieso verder kunnen.

Maar in afwachting dat er een SEL70400G(M) uitkomt, kan je met de A7R op 36M in beeldverwerking wel heel wat terugwinnen bij het croppen (op voorwaarde dat je beeld haarscherp is).

 

Je weet dat ik veel geld geïnvesteerd heb in goede lenzen en vandaag heb ik het gevoel dat met de komst van de GM-lenzen het weggesmeten geld is geweest wat bepaalde zooms (2470Z en 70200G, nochtans speciaal voor de A7-serie ontworpen) betreft.  De primes FE 1.4/35, FE 1.8/55 en FE 2.8/90 zijn blijvers. Ik heb de indruk dat het een stroom van nieuwe producten wordt die de oude niet aanvullen, maar overstijgen zodat je steeds aangespoord wordt tot het van de hand doen van het oude voor de aanschaf van het (duurdere) nieuwe. 

Misschien had ik toch bij Nikon moeten blijven.  Daar is glas "quasi" eeuwig en sowieso goedkoper dat bij Sony.

 

 

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik kan je niet anders dan gelijk geven, het had logischer geweest om de 70-200 F4 compatibel te maken met de TC's, ook al was het voor een beperkte groep geïnteresseerden, naar analogie met b.v. Nikon.

 

Elk merk heeft zo zijn eigen issues...ik vind het bijvoorbeeld "erger" dat je geen Canon APS-C lenzen op een Canon Full-Frame body kan monteren, fysiek zelfs niet. Ik vind het ook voor jezelf sneu, maar ergens "blij" dat het enkel bij de 70-200 F4 is dat dit probleem zich (zal) voordoet/voordoen.

 

Je hebt trouwens een BEESTIGE collectie!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training