annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sluitertijd HX400V

OPGELOST
profile.country.NL.title
MarleenB
Ontdekker

Sluitertijd HX400V

Hi,

 

Ik heb al heel wat handleidingen in instructies afgestruind maar omdat ik nergens het antwoord op mijn vraag kan vinden, hoop ik dat jullie me kunnen helpen. 

Ik heb al een tijdje naar volle tevredenheid een Cybershot HX400V. Binnenkort wil ik echter foto's maken met long exposure. Ik krijg echter (in manual modus) alleen met geen mogelijkheid de sluitertijd op langer dan 1/4 sec, terwijl hij volgens de specs tot 30 seconden zou moeten kunnen. Wat doe ik fout/mis ik? Dat er geen bulb functie beschikbaar is voor méér dan 30 seconden weet ik, maar ik wil graag 15-20 seconden kunnen instellen. 

 

Alvast bedankt!

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
MarleenB
Ontdekker

Zoiets moest het inderdaad zijn, thanks! Deze heb ik gecheckt maar die stond gewoon op single.  Ik ben vervolgens maar gewoon 1 voor 1 alle instellingen na gaan lopen, en heb het gevonden. Er bleek een DRO/HDR setting te zijn, die op HDR stond. Volledig logische verklaring, maar door de vele settings een speld in een hooiberg (voor mij althans) om te vinden. 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo MarleenB

 

Is het niet beperkt doordat je al aan de grenzen van lage ISO en/of laag diafragma-getal zit? Soort zelfbescherming??

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
MarleenB
Ontdekker

Thanks voor de reactie, maar nee - zelfs als ik die op maximaal (of minimaal, net hoe je het bekijkt :)) zet, blijft de maximale sluitertijd 1/4 seconde. 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Hi Marleen,

 

Rechtsboven, net onder de functie keuze knop, bevindt zich een getand draaiwieltje.

Dit is je besturingsknop om instellingen als diafragma, sluitersnelheid, belichtingscompensatie en tal van andere instellingen snel aan te passen.

Via de FN-knop krijg je een overzicht van je instellingen en met behulp van je bedieningsknop (4 richtingen up-down-left-right) kan je kiezen welke instelling met deze besturingsknop moet worden aangepast.

 

Als je kiest voor S, dan kan je razendsnel je sluitertijd veranderen.

Kies je voor A, dan kan je snel het gewenste diafragma instellen.

 

Ingeval van M krijg je een melding dat je de downknop van je bedieningsknop moet gebruiken. Je moet dus eerst deze aantikken, alvorens de keuze voor S of A te maken.

Je kan dan zodoende schakelen tussen S en A en via de besturingsknop de gewenste S en/of A instellen.

 

Ook de andere functies laten zich, weliswaar beperkt, via de FN-knop snel wijzigen.

Bij de scene knop kan je zodoende snel wisselen tussen de verschillende scenes.

 

Succes.

EMCsony 9juni2020

 

 

profile.country.NL.title
MarleenB
Ontdekker

Bedankt voor de reactie, maar ik denk dat deze voor een andere post bedoeld is? Deze reactie beschrijft algemene bediening van de camera.

Mijn vraag is waarom de maximale sluitertijd die ik kan instellen 1/4 seconde is, terwijl hij tot 30 seconden zou moeten gaan. 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Vreemd.
Ik reageer precies en uitgebreid op je vraag om je sluitertijd aan te passen.
Zo werkt het op de HX400V.
Heb je het wel uitgeprobeerd zoals door mij is beschreven? Nog eens uitgetest op mijn camera, geen probleem.
Anders is er iets mis met je toestel.
Succes.
EMCsony 9juni2020

profile.country.NL.title
MarleenB
Ontdekker

Hi,

 

mijn vraag is specifieker dan 'hoe pas ik de sluitertijd aan'. Dat weet ik prima (vandaar ook dat ik aangeef dat ik in M(anual mode) zit, en het aanpassen lukt ook gewoon. Alleen is de maximale sluitertijd die ik kan kiezen maar 1/4 seconde, in plaats van de 30 seconden die in de specs van het toestel staan. 

Aangezien ik wel alles lager dan 1/4 seconde kan kiezen, functioneert het toestel gewoon prima volgens mij. Het lijkt me  door een of andere instelling komen, maar met de vele opties is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

 

 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Als de transportfunktie op continu (hi-speed) is ingesteld, kom je inderdaad niet verder dan1/4 sluitertijd.

Instelling transportfunktie moet op enkel beeldopname staan wil je de 30" sluitertijd kunnen instellen.

Succes.

EMCsony 9juni2020

 

profile.country.NL.title
MarleenB
Ontdekker

Zoiets moest het inderdaad zijn, thanks! Deze heb ik gecheckt maar die stond gewoon op single.  Ik ben vervolgens maar gewoon 1 voor 1 alle instellingen na gaan lopen, en heb het gevonden. Er bleek een DRO/HDR setting te zijn, die op HDR stond. Volledig logische verklaring, maar door de vele settings een speld in een hooiberg (voor mij althans) om te vinden. 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Inderdaad.

Gezien de beperking van de sluitertijd in M-modus.

Het achter elkaar willen opnemen van meerdere beelden, beperkt de sluitertijd tot maximaal 1/4.

Niet alleen bij Hi-speed en HDR, maar dus ook bij bracketing.

Succes.

EMCsony 10juni2020