annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

RX10 M4 instellingen Noorderlicht

OPGELOST
profile.country.NL.title
Crumpy2
Ontdekker

RX10 M4 instellingen Noorderlicht

Binnenkort ga ik naar Finland en hoop daar het Noorderlicht te zien. De instellingen voor je camera die op internet staan zijn voor spiegelreflexcamera's 

Is er iemand die naar het Noorderlicht is geweest en mij een idee kan geven hoe deze camera het beste ingesteld kan worden.

Zeker omdat het Noorderlicht iets is waarbij je al geluk moet hebben dat je het te zien krijgt dan wil je het wel goed vast leggen.

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Yvette1969
Ontdekker

Wat een mooi voouitzicht!!

Afgelopen jaar ben ik in Noorwegen/Finland geweest om met deze camera het noorderlicht te fotograferen.

Zoals in een eerder antwoord staat; alle tips voor de spiegelreflex zijn ook voor deze camera van toepassing. Verder belangrijk om de camera op statief te zetten (let op, die bevriest, kun je mogelijk pas weer inklappen in de hotelkamer) en beeldstabilisatie uit.

Zet de camera in de M-stand en dan is het spelen met de instellingen. Het noorderlicht is niet altijd gelijk; het veranderd van vorm, het veranderd van intensiteit, het verandert in hoeveelheid. Hierdoor is het niet mogelijk om vaste instellingen te geven. Je zult daar echt mee moeten spelen.

Ik ben steeds bezig geweest met aanpassen van ISO (ergens tussen de 600 en 3200) en aanpassen van sluitertijd (van 4 tot 20 sec). Diafragma had ik meestal tussen de 2.4 en 5.0 staan. 

Denk eraan dat wanneer je sluitertijd langer wordt, de sterren geen puntjes meer zijn, maar bolletjes of erger nog, streepjes worden.

Tip; het kijken naar de foto op je scherm is verraderlijk. In het donker, op je scherm, ziet een foto er best goed uit. Wanneer je die dan op je laptop importeert, blijkt de foto veel te donker te zijn. Advies dus om vooral ook je histogram in de gaten te houden wanneer je een foto maakt. 
Zorg verder voor een interessant beeld; een berg, een boom, een rotsblok, een huisje; alles maakt een foto minder saai dan alléén een hemelfoto. Verder moet je erg oppassen met het licht wat vanuit huizen, dorpen, etc komt; dit heeft een enorm effect op je foto.

Verder; oefen met het bedienen van je camera in het donker. Anderen om je heen nemen het echt niet in dank af wanneer je steeds een zaklamp gebruikt om je camera te bedienen, aangezien dit effect heeft op alle foto's die anderen dan net aan het maken zijn. Het beeldscherm bovenop kun je verlichten (knopje naast het knopje voor de flitser) en een lampje met rood licht scheelt al een hoop. Ik kon gelukkig de camera blindelings bedienen in het donker; wist precies waar alle knopjes zaten om snel aanpassingen te kunnen doen. 
Zorg dat je beeldscherm op 'zwart' staat (met alleen de gegevens erop), ook het licht van de 'lifeview' kan al effect hebben op jouw foto of die van anderen.

 

Ik heb inmiddels al een aantal keer het Noorderlicht gefotografeerd en hoop van harte dat je ook het geluk hebt om dit te zien. Los van het foto's maken geldt vooral: kijken en genieten!!!! Vergeet vooral dat laatste niet 🙂 
Heel veel plezier in het Noorden!!

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag,

 

Wat gaaf dat je het Noorderlicht gaat fotograferen! Ik denk dat de experts op de community je het beste antwoord kunnen geven op de instellingen die je nodig hebt, en ondertussen ga ik het ook nog even intern voor je uitzoeken!

 

Groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Crumpy2

 

Mooie reis heb je voor de boeg! Even ten aanzien van je vraag;

de instellingen voor een spiegelreflex of voor spiegelloos (systeem) camera zal v.w.b. het "vangen van licht" (wat fotografie eigenlijk is) niet zo gekke veel verschillen. (zelfs niet voor analoge fotografie)

Met een systeem camera heb je wel een groot voordeel, je kan nl direct het effect zien van bijvoorbeeld veranderen van sluitertijd, diafragma, ISO instellingen.

Vaste waarden voor sluitertijd, diafragma en iso zijn niet te geven, omdat de intensiteit van het noorderlicht varieert. Verder is het zo dat e.e.a. natuurlijk veel zal afhangen van de locale omstandigheden.

 

Ik zal me wel wagen aan wat "grofstoffelijke" tips;

  • Je zal een lange sluiterijd nodig hebben (denk aan bijv. 15 sec of meer) en dus is een statief noodzakelijk!
  • ISO > dan 400, max tot ongeveer 1600 (?), maar let op, hoe hoger, hoe meer kans op ruis!
  • Diafragma...tsja, een zo groot mogelijke lensopening is natuurlijk wel goed om het licht te vangen (net zoals bij ster/astro fotografie), dus F2.8 - F5.6
  • Fotografeer in de M-stand (dus manueel op je voorkeuze knop) zodat je alle instellingen zelf beheert! De camera op auto stand gaat niet werken...

Nogmaals even een "disclaimer" :wink:, het door mij genoemde is niet meer dan een schot voor de boeg!

 

Tip; oefen vooraf eens bij een heldere avond/nacht met ster/astro fotografie, dan krijg je een gevoel erbij van wat werkt en niet werkt. Lees volgende ook eens; https://community.sony.nl/t5/tutorials-faqs-camera-s-camcorders/de-nachtelijke-hemel-fotograferen/ba...

 

Een goede reis en succes!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Naast @Sigiphoto 's tips nog even een aanvulling dat als je de camera op statief hebt je de stabilisatie het beste uit kan zetten.

profile.country.NL.title
tuenezuela
Lid

Een tip, uit ervaring weet ik dat het beter is een iets langere sluitertijd te gebruiken, en niet voor het extreme diafragma te gaan. De scherpte laat dan vaak wat te wensen over. Op 8 neem je het gemiddelde maar geeft scherpere foto's. Maar dat kan je thuis alvast uit proberen, en op de pc het verschil even na te zien. 

profile.country.NL.title
Yvette1969
Ontdekker

Wat een mooi voouitzicht!!

Afgelopen jaar ben ik in Noorwegen/Finland geweest om met deze camera het noorderlicht te fotograferen.

Zoals in een eerder antwoord staat; alle tips voor de spiegelreflex zijn ook voor deze camera van toepassing. Verder belangrijk om de camera op statief te zetten (let op, die bevriest, kun je mogelijk pas weer inklappen in de hotelkamer) en beeldstabilisatie uit.

Zet de camera in de M-stand en dan is het spelen met de instellingen. Het noorderlicht is niet altijd gelijk; het veranderd van vorm, het veranderd van intensiteit, het verandert in hoeveelheid. Hierdoor is het niet mogelijk om vaste instellingen te geven. Je zult daar echt mee moeten spelen.

Ik ben steeds bezig geweest met aanpassen van ISO (ergens tussen de 600 en 3200) en aanpassen van sluitertijd (van 4 tot 20 sec). Diafragma had ik meestal tussen de 2.4 en 5.0 staan. 

Denk eraan dat wanneer je sluitertijd langer wordt, de sterren geen puntjes meer zijn, maar bolletjes of erger nog, streepjes worden.

Tip; het kijken naar de foto op je scherm is verraderlijk. In het donker, op je scherm, ziet een foto er best goed uit. Wanneer je die dan op je laptop importeert, blijkt de foto veel te donker te zijn. Advies dus om vooral ook je histogram in de gaten te houden wanneer je een foto maakt. 
Zorg verder voor een interessant beeld; een berg, een boom, een rotsblok, een huisje; alles maakt een foto minder saai dan alléén een hemelfoto. Verder moet je erg oppassen met het licht wat vanuit huizen, dorpen, etc komt; dit heeft een enorm effect op je foto.

Verder; oefen met het bedienen van je camera in het donker. Anderen om je heen nemen het echt niet in dank af wanneer je steeds een zaklamp gebruikt om je camera te bedienen, aangezien dit effect heeft op alle foto's die anderen dan net aan het maken zijn. Het beeldscherm bovenop kun je verlichten (knopje naast het knopje voor de flitser) en een lampje met rood licht scheelt al een hoop. Ik kon gelukkig de camera blindelings bedienen in het donker; wist precies waar alle knopjes zaten om snel aanpassingen te kunnen doen. 
Zorg dat je beeldscherm op 'zwart' staat (met alleen de gegevens erop), ook het licht van de 'lifeview' kan al effect hebben op jouw foto of die van anderen.

 

Ik heb inmiddels al een aantal keer het Noorderlicht gefotografeerd en hoop van harte dat je ook het geluk hebt om dit te zien. Los van het foto's maken geldt vooral: kijken en genieten!!!! Vergeet vooral dat laatste niet 🙂 
Heel veel plezier in het Noorden!!

profile.country.NL.title
Crumpy2
Ontdekker

Iedereen heel erg bedankt voor de informatie.

Zal nog snel gaan oefenen want ik heb de camera nog niet zo lang.

Denk nog niet dat ik deze helemaal in het donker kan bedienen.

Voordeel is wel dat ik hiervoor Sony SLT's had dus in iedergeval niet heel iets anders qua menu.