annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

geen scherpe foto's in donkere ruimte

profile.country.NL.title
janeningrid1999
Ontdekker

geen scherpe foto's in donkere ruimte

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een Sony RX300 en waar de camera om geroemd worst, valt mij enorm tegen.......foto's maken in donkere ruimtes. Wij hebben een café en daar maak ik veel foto's, maar de foto's krijg ik niet scherp :(. Ben al terug geweest naar de winkel en heb hun tips gevolgd om de sluitertijd handmatig aan te passen, maar dat gaf niet het gewenstte resultaat. Heeft iemand meer tips, want ik baal enorm dat ik mijn spiegelreflexcamera heb ingeruild voor deze camera........

met vriendelijke groeten

ingrid

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

De RX300? Bedoel je de RX100M3 misschien? 

 

Ik heb zelf een RX100 en die schiet op de volautomatische stand echt nette foto's in een slecht belichte omgeving.

 

Misschien kun je wat de foto's hier plaatsen met Exif data?  Er zijn hier genoeg mensen met veel inhoudelijk kennis die vrij snel zien wat er mis gaat.

 

 

profile.country.NL.title
janeningrid1999
Ontdekker

DSC01140.JPG

profile.country.NL.title
janeningrid1999
Ontdekker

de foto is met het automatisch programma genomen

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Lastige hier is dat de camera wel een scherpe foto heeft gemaakt, maar dat door de lange sluitertijd de mensen in de tijd dat de opname duurde hebben bewogen. Ook kun je hier zelf bewogen hebben waardoor het effect nog versterkt wordt. Als je hier een stilstaand onderwerp zou hebben gehad en je camera op een statiefje had gestaan (of je zelf een heel vaste hand hebt) dan zou de foto scherp geweest zijn. 

 

Ik kan de gegevens van de foto zo niet een twee drie zien. Heb je bij deze foto geflitst bijvoorbeeld? 

Heeft de RX100 niet een 'avond' stand of iets dergelijks @Vinc_E?

Dan gaat de camera automatisch een langere sluitertijd hanteren in combinatie met flits. Dan heb je de meeste kans op een niet bewogen foto. Je verliest dan wel iets van omgevingslicht, maar meestal gaat dat vrij netjes. 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Jazeker. Er is een nachstand. Maar de automatische stand detecteerd zelf ook dat er weinig licht is. 

Ik denk dat het door de bewegingen van mensen komt. De foto is inderdaad wel scherp verder. 

profile.country.NL.title
janeningrid1999
Ontdekker

Dank je wel voor je reactie, maar het blijft een lastig probleem.......als de mensen aan het dansen zijn, dan kan ik moeilijk aan ze gaan vragen of ze daar mee willen stoppen, omdat ik een foto wil maken. En zie je me al met een statief door het café lopen :slight_smile: dat werkt gewoon niet. Ik baal er echt van, want met mijn vorige camera had ik hier absoluut geen problemen mee, maar die was na 11 jaar echt overleden. Ga denk toch nog maar een keer terug naar de winkel, kijken wat ze voor mij kunnen betekenen. 

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Je kunt de camera instellen op sluitertijd, zet deze op 1/60 sec of 125 sec.

Zet het ISO op automatisch. Je zult dan een hogere ISO waarde krijgen die de foto wat korrelig doet over komen.

Ook de camera aanpassen op binnenverlichting mag aannemen dat de meeste foto’s binnen worden gemaakt. Je kunt kiezen tussen verschillende soorten instellingen wat verlichting betreft gewoon even kijken welke de beste is voor binnenopnamen.

 

Je hebt trouwens de DSC-RX100M3

De instelling van de foto is diafragma 1.8 sluitertijd 1/25 sec ISO 6400.

Wat ik zo kan zien is dat je in deze camera veel kunt instellen, zou zeggen gewoon eens proberen.

 

 

 original2.jpg

profile.country.NL.title
janeningrid1999
Ontdekker

Dank je wel Martin,

Ga zeker proberen of deze instelling beter werkt ! Heb van een van de medewerkers van de winkel een totaal andere instelling gekregen.....de sluitertijd zo hoog mogelijk zetten, maar dat gaf dus dit resultaat. Het blijft inderdaad proberen, maar het jammere is dan wel dat wij de foto's altijd naar de mensen toesturen en ja, de foto's kan je moeilijk nog een keer overmaken 😞 Nogmaals bedankt

 

ps ik ga ook eens de slim automatische keuze proberen, kijken wat er dan gebeurt

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Post hier gerust nog wat resultaten! (goed of slecht) Als je wilt kunnen we aan de hand daarvan misschien nog andere tips geven.

 

1/25 is inderdaad veel te langzaam om bewegende onderwerpen te fotograferen, dat kan wel, in combinatie met flits. Maar het kleine flitsertje van deze camera heeft nou eenmaal niet zo'n groot bereik. De mensen op je foto zijn te ver weg om nog goed belicht te worden.

Als je wil flitsen met een lange sluitertijd kunnen de mensen niet al te ver van je vandaan zijn om het beoogde resultaat te halen. Ik denk dat de verkoper in de winkel dat in gedachten heeft gehad.