- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
Foutmelding E 91.01
DSC-HX60 is mijn camera. Gebruik deze al enkele jaren tot grote tevredenheid.
Nu krijg ik plotseling een foutmelding "E 91.01" Na veel zoeken gevonden dat het
waarschijnlijk iets met de flits te maken heeft, maar geen oplossing!
Wie kan mij verder helpen?
Alvast veel dank.
Vriendelijke groeten,
Albert
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
Beste Albert,
We gaan het antwoord voor u uitzoeken en ik kom zo snel mogelijk op uw vraag terug.
Vriendelijke Groet,
Pien
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
De oplossing(en) zijn hier te vinden, houd er wel rekening mee dat niet alles op Google de juiste oplossing kan zijn.
Het is het proberen waard, niet geschoten is altijd mis.
suc6 ermee,
73's
Thanks about the Kudos!!!
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
Ondanks dat het een “flits fout error” is kan het te maken hebben met vuil(zandkorrel)/stof in het uitschuif/inschuif gedeelte van de zoomlens. Indien je een blaasbalgje bezit kun je proberen om rondom langs de rand het proberen schoon te blazen/zuigen. Een beetje tikken wil ook nog wel eens helpen.
Ik zou daarna een factory reset uit voeren. (Zie gebruiksaanwijzing op deze site)
je kan ook bij een fotozaak langs gaan en vragen of zij het even voor je willen doen.
Graag hoor ik of het geholpen heeft!
Succes en grt, Sigi
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
@feelfree-3 a écrit :DSC-HX60 is mijn camera. Gebruik deze al enkele jaren tot grote tevredenheid.
Nu krijg ik plotseling een foutmelding "E 91.01" Na veel zoeken gevonden dat het
waarschijnlijk iets met de flits te maken heeft, maar geen oplossing!
Wie kan mij verder helpen?
Hallo @feelfree-3,
Zoals vaak het geval is met SONY, geeft de handleiding van uw apparaat zeer weinig uitleg over foutcodes (zie https://helpguide.sony.net/gbmig/45299237/v1/nl/contents/TP0000515983.html) 😞
E:91:□□
- Er is een storing in het apparaat opgetreden. Stel alle instellingen van het apparaat terug op de standaardinstellingen en schakel het apparaat daarna weer in.
Volgens de meer gedetailleerde informatie op de pagina https://www.sony.com/electronics/support/articles/00008857 is de foutcode E:91:01 echter gerelateerd inderdaad aan een storing in de flashmodule van uw apparaat.
E:91:01
Issue op de flash unit part
Een beetje onderzoek op internet toont helaas vrij snel aan dat u niet de enige bent en dat dit soort fenomeen zich vooral na de vervaldatum van de garantie lijkt voor te doen : enkele voorbeelden
- E:91:01 (https://community.sony.de/t5/appareils-photo-compacts-cyber-shot/e-91-01/td-p/696282)
- E:91:01 flashing error (https://community.sony.co.uk/t5/cyber-shot-compact-cameras/e-91-01-flashing-error/m-p/238649#M2018)
- Flash Cannot Charge error E:91:01 (https://community.sony.ee/t5/cyber-shot-compact-cameras/flash-cannot-charge-error-e-91-01/m-p/321989)
- Sony DSC-W50 Flash Error code-E:91:01 (http://www.fixya.com/support/t161156-sony_dsc_w50_flash_error_code_e_91_01)
- E:91:01 Error Code on Sony Cyber-shot DSC-W55 (https://www.camerahacker.com/Forums/DisplayComments.php?file=Digital%20Camera/Sony/E.91.01_Error_Cod...)
- Cyber DSC-W120 com Flash Avariado - E:91:01 (https://community.sony.pt/t5/camaras-compactas-cyber-shot/cyber-dsc-w120-com-flash-avariado-e-91-01/...)
- RX100 M6 datant d'octobre 2018 - Erreur E:91:01 après 3 flash ... (https://community.sony.ch/t5/appareils-photo-compacts-cyber-shot/rx100-m6-datant-d-octobre-2018-erre...)
- Error message E:91:01 rx100m6 (https://community.sony.fi/t5/cyber-shot-compact-cameras/error-message-e-91-01-rx100m6/m-p/2632337)
- Error message E:91:01 rx100m6 (https://community.sony.ee/t5/cyber-shot-compact-cameras/error-message-e-91-01-rx100m6/td-p/2631919)
- Flashing Error Code E:91:01 or E91:01 on RX100m3 (https://www.dpreview.com/forums/post/59623334)
- Cyber shot error E:91:01 (https://community.sony.nl/t5/cyber-shot-compact-cameras/cyber-shot-error-e-91-01/td-p/2034045)
- Error message E:91:01 (https://us.community.sony.com/s/question/0D50B00004IKkPSSA1/error-message-e9101?language=en_US)
- ...
... op dezelfde manier als de E:62:10-fout herhaaldelijk voorkomt op de DXC-HX300- en DSC-HX400-modellen , wat niet bemoedigend is ...☹️
Volgens de informatie die ik snel lees op de pagina's hierboven (?), kan de oorzaak een defect zijn in een van de flitscondensatoren en/of in het verbindingslint tussen de flitser en de moederbord. Sommigen lijken erop te wijzen dat dit kan komen door overmatig of te snel gebruik van de flitser, maar anderen zijn tot dezelfde situatie gekomen door de flitser nauwelijks te gebruiken. Soms kan een reset van het apparaat en/of de deactivering van de flitser het probleem omzeilen, maar dit lijkt niet altijd het geval te zijn. Bovendien lijkt de discussie hier aan te geven dat het apparaat waarschijnlijk niet alleen een hardwareprobleem zal detecteren, maar dat het ook een spoor in zijn interne geheugen achterhoudt dat leidt tot de herhaalde weergave van dezelfde foutmelding op elke gebruik...!
De algemeen aanbevolen oplossingen:
- als uw apparaat nog onder de garantie valt, laat het dan zo snel mogelijk repareren!
het is duidelijk de beste oplossing, maar ik vrees dat als je je bericht hebt gepost, dit niet langer het geval is, zoals bij de meeste andere gebruikers - u kunt een reset proberen via de apparaatmenu's, zie https://helpguide.sony.net/gbmig/45299237/v1/nl/contents/TP0000515945.html
MENU →
(Instellingen) → [Instellingen herstellen] → Initialiseren.
Zorg ervoor dat u de stroom niet uitschakelt tijdens de initialisatie.
Ik vrees dat het onwaarschijnlijk is dat het zal werken, maar het kost niets om het te proberen.
- andere reset, schakel het apparaat uit, verwijder de batterij gedurende enkele minuten , plaats de batterij opnieuw. U moet al uw instellingen opnieuw instellen (taalkeuze, gewenste foto-instellingen, enz.). Ik vrees echter dat er ook weinig kans is dat het zal werken.
- schakel zo snel mogelijk na het uitvoeren van de resetprocedures het gebruik van de flitser uit via de apparaatmenu's
U kunt dan de flitser niet meer gebruiken, maar andere foto's zonder flitser zijn mogelijk nog steeds mogelijk - een andere resetprocedure wordt hier gedetailleerd beschreven
- een andere resetprocedure wordt hier gedetailleerd beschreven
- neem contact op met SONY Support Services ( https://services.sony.nl/supportmvc/nl/Contact/Email ) en maak een supportticket.
Er is echter een goede kans dat u niet meer informatie van hen ontvangt, maar het kost niets om het te proberen (afgezien van de tijd ...) - vraag om een reparatie (op uw eigen kosten ☹️ ). Helaas worden reparaties niet uitgevoerd door SONY maar door geautoriseerde reparateurs, meestal zijn de offertes niet gratis en bent u niet beschermd tegen schade tijdens verzending of reparatie, en in de meeste gevallen de kosten van reparatie is naast de prijs van een nieuw apparaat ...! ☹️
- als laatste redmiddel blijft het de radicale oplossing voorgesteld door @Fredox40 maar toch goedgekeurd door de SONY-services: lees https://community.sony.be/t5/appareils-photo-compacts-cyber-shot/hx400v-un-de-plus-avec-l-erreur-e62.......
Ik wens je veel geluk en succes. Houd ons op de hoogte van de evolutie van uw dossier...
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
Dag Albert,
Er is inderdaad sprake van een foutmelding van de flitser.
Ik zou u aanraden het toestel naar reparatie te sturen, of via de dealer laten maken.
Succes!
Vriendelijke Groet,
Pien Jordaan