Deel jouw ervaring!
Ik heb de laatste tijd een probleem met de standaard instellingen van mijn Sony HDR AX 2000 videocamera. Deze verdwijnen regelmatig zoals datum , tijd, de door mij ingestelde assigntoesten enz. Ik heb aanvankelijk gedacht dat de interne batterij leeg was maar na meer dan twaalf uur aan de lader te hebben gehangen deed het probleem zich toch opnieuw voor. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik ben er ondertussen uit. Het heeft even geduurd maar ik heb toch maar besloten om er een deskundige naar te laten kijken. Wat bleek? De interne batterij moest vervangen worden. Vroeger een kwestie van deurtje open en een nieuwe knoopcel plaatsen. Nu een handeling waarbij de hele camera uit elkaar moest.
Maar goed het probleem is nu opgelost en ik kan weer vrolijk verder gaan met het opnemen van beelden met deze fantastische kamera.
Mijn eerste idee was ook de interne batterij. Maar aan de lader hangen heeft geen zin voor de interne batterij, je laadt enkel de grote batterij op.
Maar er zijn een paar dingen niet duidelijk:
-worden de instellingen gereset als je de batterij wisselt?
-worden de instellingen gereset als je de batterij laat zitten?
-worden de instellingen gereset als je heel snel de batterij wisselt? (gewoon batterij losklikken en onmiddellijk terugklikken)
Als de instellingen niet gewist worden door de (grote) batterij erin te laten, maar wel gewist worden als je van batterij wisselt, dan is het volgens mij inderdaad de batterij. Ik denk niet dat je die zelf kan vervangen...misschien in de handleiding kijken? (maar ik gok van niet)
Dank je wel voor de snelle reactie.
Ik heb op pagina 100 van de gebruiksaanwijzing kunnen vinden dat de interne batterij wordt opgeladen als de lader wordt aangesloten. Ik heb geprobeerd te achterhalen wanneer het genoemde probleem zich voordoet. Als ik de externe batterij verwijder en meteen herplaats is er niets aan de hand. Wacht ik een minuut of vijf verandert er ook niets. Zelfs na een uur zie ik geen tekortkoming meer. Met andere woorden:: dit probleem doet zich af en toe voor en is ook best wel lastig. Ik kan echter (nog) niet reconstrueren wanneer er wel gereset wordt. Ik zie overigens in de gebruiksaanwijzing niet staan hoe ik de interne batterij zou kunnen vervangen. Dat ging bij camera's van pakweg twintig jaar geleden wel heel eenvoudig.
Gezien het niet de kleinste of goedkoopste camera is, is het niet onverstandig om deze na te laten kijken.
Kun je het beste bij een geautoriseerde service partner van Sony doen.
Als ik de camera wil laten repareren bij wie kan dat dan het beste gebeuren? Ik zie dat het door Sony aanbevolen reparatiebedrijf Tech Repair BV in Bergen op Zoom. niet echt hog scoort. En als ik de reviews bekijk druk ik mij dan nog heel zacht uit.
Een reparatiebedrijf in de buurt van Limburg zou heel fijn zijn.
Tja... Ook al breng je je camera bij een lokale firma, dan is de kans nog heel groot dat zij je camera naar Tech Repair gaan opsturen. Dat is in elk geval de gang van zaken bij veel camera-winkels.
Eigen reparatie-afdelingen zou je echt met een loepje moeten gaan zoeken... Ik weet er in elk geval helaas geen.
Ik was er al bang voor.
Ik ben er ondertussen uit. Het heeft even geduurd maar ik heb toch maar besloten om er een deskundige naar te laten kijken. Wat bleek? De interne batterij moest vervangen worden. Vroeger een kwestie van deurtje open en een nieuwe knoopcel plaatsen. Nu een handeling waarbij de hele camera uit elkaar moest.
Maar goed het probleem is nu opgelost en ik kan weer vrolijk verder gaan met het opnemen van beelden met deze fantastische kamera.
Fijn dat het toch gelukt is! Hopelijk nog lang plezier van je camera!