annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

STR-DN1060 doorgifte HDR 4K

profile.country.NL.title
kd55x9005c
Lid

STR-DN1060 doorgifte HDR 4K

Ik heb een SONY Android TV. Helaas is de snelheid van de processor net niet helemaal snel genoeg en ook kan de ARC geen DTS-HDMA en Dolby-HD aan. Dus dacht slim te zijn en een NVIDIA SHIELD erbij te kopen. Helaas, dat was iets te makelijk gedacht.

 

De SHIELD kan prima 4K HDR 60fps aan. Maar dat werkt alleen als ik de box direct aan de HDMi van de TV hang. Maar dan heb ik weer hetzelfde probleem dat de ARC het HD audio niet kan. Hang ik de STR-DN1060 er tussen, dan is het geluid perfect, maar dan is de max resolutie 4K 30FPS en is de HDR weg. Nu kan ik nog zonder die 60FPS, maar als je een film met HDR op zet dan wordt het een heel kleurloos beeld. Ook NETFLIX werkt dan niet in HDR en komt ook niet boven de HD resolutie uit. Dus zelfs geen 4K. Ook weer alleen als je hem direct aan de TV hangt. Maar dan is zelfs het geluid 2 kanaals geworden naar de ARC. KODI geeft tenminste nog 5.1 door.

 

Dus is de vraag: Waarom geeft de AV versterker het beeld signaal niet 1 op 1 door naar de TV? Ik heb de 4K upscaling uit staan. Nu kon de TV eerst ook geen HDR via HDMI aan (firmware update nodig), is het misschien mogelijk via een FIRMWARE update om die voor de versterker ook mogelijk te maken?

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag,

 

Bedankt voor je bericht. Ik ga het voor je navragen.

 

Met vriendelijk groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag,

 

Er wordt niet verwacht dat er update uitkomt voor de STR-DN1060, waardoor deze wel HDR zal door kunnen geven.  Om dit soort problemen te ondervangen zitten er op de UBP-X800 en UBP-X700 bijvoorbeeld 2 HDMI uitgangen, waarvan er dan 1 direct via HDMI alleen Audio naar de receiver stuurt en via de andere uitgang beeld naar de TV kan sturen. De UBP-X800 heeft alleen HDR10 en geen Dolby Vision. De  UBP-X700 zal in dit geval daarom de beste oplossing bieden.

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi @kd55x9005c

 

Ik ervaar exact hetzelfde. De 1060 heeft helaas geen update gekregen waar HDCP 2.2 ondersteund wordt. 
Dus 4K30 zonder HDR is max wat doorkan volgens mij. 

 

Dus ja, bron in de TV en dan via ARC terug de receiver in. Zonder hogere kwaliteit audio. 
Enige oplossing is een 1070 of nieuwer te halen. De 1060 was ook net iets te vroeg uitgekomen, kan goed zijn dat de hardware erin dit niet optimaal ondersteund. Software is niet altijd de oplossing helaas. 

profile.country.NL.title
kd55x9005c
Lid

Bedankt voor de reacties. De 1060 ondersteund trouwens WEL HDCP 2.2. Staat zelfs op de sticker die aan de voorkant zit. Was even zoeken, maar er is maar 1 ingang aan de achterkant die dit ook echt kan. Maar HDCP 2.2 maakt het nog geen HDR.

 

Ook bedankt voor de info over BlueRay spelers die 2 uitgangen hebben. Alleen zie ik het nut van een blueray speler niet. Moet je nog schijfjes gaan kopen ook. Is wel heel ouderwets.  Maar door het idee van een device met 2 uitgangen, dacht ik slim te zijn en een HDMI 4K60 HDCP 2.2 splitter te kopen. Maar deze splitter begint dan met alle 2 de devices te overleggen en komt er dan achter dat omdat er 1 device is die geen 60 aan kan en de andere geen HDMA, dan maar terugvalt naar wat ze alle 2 aankunnen. Tja, dat had ik al.

 

Inmiddels is m'n TV ook officieel door SONY als "niet meer te repareren aangemerkt". Dus ben nu met m'n leverancier bezig voor een vervanging. En dan kom je al snel bij de AF9. Die heeft E-ARC. Dus die kan wel via de ARC de hogere audio doorsturen. Heb dan ineens de SHIELD, splitter, etc niet meer nodig. Maar E-ARC zal de 1060 dan ook wel niet ondersteunen? maar zie dit dus ook niet staan bij de 1080. Heeft SONy dan wel een versterker die de E-ARC van de AF9 aan kan? Of gaat er snel een 1090 komen die dit kan? Of kan je E-ARC splitsen zodat het return geluid in een normale HDMI ingang is te stoppen?

 

 

profile.country.NL.title
kd55x9005c
Lid

Iemand al inzicht in welke versterker van SONY nu die E-ARC gaat ondersteunen? Want het nu sinds gisteren m'n AF9 binnen. Beeld is echt perfect, maar behalve Dolby DIGITAL+ komt er dus geen Dolby HD, etc in de versterker aan. 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi @kd55x9005c

 

eARC zit inderdaad niet in de 1080 of oudere receivers. Die techniek is erg nieuw en is sinds midden dit jaar pas in apparatuur beschikbaar. 

Dit zit bijna zeker weten in een opvolger van de receiver lijn van Sony. Helaas afwachten tot CES een paar maandjes. 

 

De eARC techniek moet inderdaad ook in je TV zitten om er nut uit te halen. Ik hoop dat het goed werkt, want het zorgt er in feite voor dat je de receiver niet hoeft te upgraden voor visuele koppelingen van een TV. Stel je haalt 8K met nieuwere HDMI standaard, dan moet eARC zorgen dat het allemaal nog klopt.