annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Probleem met CI+ module in Bravia KD-50X85KP

profile.country.NL.title
MartinJanssen1951
Ontdekker

Probleem met CI+ module in Bravia KD-50X85KP

Het komt regelmatig voor dat genoemde TV bij het opstarten geen beeld geeft als deze op een gecodeerde zender staat, zoals RTL 4. Er verschijnt dan een melding in beeld dat de zender gecodeerd is en dat je moet controleren of de CI+ module is geplaatst of iets met die strekking. Dezelfde melding komt vaker voor bij het opstarten, maar dan verschijnt er na pakweg een seconde of 10 wel beeld. De melding komt ook voor bij het overschakelen van een app naar TV en ook wel bij het verwisselen van TV kanaal.

Als ik de CI+ module eruit haal terwijl de TV uit staat en er dan weer in stop werken ook de gecodeerde zenders weer als ik de TV hierna weer aan zet. De melding op zich is niet alleen irritant, het lijkt me ook niet goed voor de TV als je steeds weer de CI+ module moet verwijderen en er weer instoppen. Nog even los van het ongemak.

De TV is gloednieuw en voorzien van de laatste software.

 

Ik kijk TV via een CI+ module die ik huur van Ziggo à €2 per maand. Dit is een Quantis Interactieve CI+ 1.3 module. De website van Quantiselectronics zegt over deze CI+ module het volgende:

"Wanneer je voor de eerste keer de CI+ TV module in het toestel plaatst dan controleren deze apparaten elkaar. Dit proces wordt authenticatie genoemd..."

 

Vanwege een tip op het Ziggo forum heb ik de rode knop (om naar OnDemand van Ziggo te schakelen) uitgeschakeld, maar dat loste het probleem niet op.

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Er is een work-a-round voor de tijd die nodig is om de authenticatie uit te voeren.

Zet de X85k uit op een van de NPO zenders, deze zijn free-to-air zodat de X85k tijd krijgt om op te starten.

 


suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
MartinJanssen1951
Ontdekker

Ik had ergens gelezendat het probleem mogelijk wordt veroorzaakt door de rode OnDemand knop. Aangezien het deactiveren van de rode knop in mijn geval het probleem niet oploste, heb ik de rode knop weer geactiveerd.

Omdat via het Ziggo OnDemand menu alleen NPO zenders zijn terug te kijken en het vrij lang duurt voordat een programma hier verschijnt, kijk ik tegenwoordig programma's terug via de NPO Start app i.p.v. Ziggo OnDemand.

 

Ik las ergens dat iemand de rode knop had ingesteld om de NPO Start app op te starten, maar kon nergens een instelling vinden die dit expliciet aangaf. 

Bij het rondstruinen door de diverse instellingen menu's kwam ik terecht bij de volgende instelling:

Zenders en ingangen -> voorkeuren(kanalen) -> Interactieve toepassing -> Toepassingprioriteit.

Ik had geen idee wat deze instelling doet (want kon hierover niets vinden in enige handleiding) en heb toen deze instelling gewijzigd van "CA-module" in "Standaard". 

Tot mijn verbazing werd hierna de NPO Start app gestart als ik op de rode knop druk!

Kennelijk wil CA-module hier dus zeggen dat je bij de rode knop naar Ziggo OnDemand gaat en deze maakt gebruik van de CA-module, vandaar dus CA-module als keuze. Dat de TV weet dat een app als NPO Start "standaard" is, is voor mij een raadsel. Misschien dat bij het indrukken van de rode knop in eerste instantie een stukje software van Ziggo wordt aangeroepen en dat deze software afhankelijk van deze instelling de OnDemand "app" aanroept dan wel de NPO Start app.

 

Dat hier een stukje software tussen zit leid ik ook af van het feit dat NPO Start zich anders gedraagt als ik de NPO Start app start via de rode knop dan wel via het menu van de TV.

 

Start ik de app via de rode knop dan verschijnt na enkele seconden het NPO Start hoofdscherm en tegelijk hiermee hoor ik het geluid van de TV zender die hiervoor actief was. Druk ik in het hoofdmenu op de "terug" knop, dan krijg ik een zwart scherm met de melding "Weet je zeker dat je de applicatie wilt sluiten?" Ja Nee knoppen.

 

Start ik de NPO Start app via het menu dan is er geen geluid. Het hoofdscherm ziet er ook anders uit: de  keuzebalk aan de bovenzijde is uitgebreider. Als ik vervolgens in het hoofdmenu op de "terug" knop druk verschijnt een pop-up onder aan het scherm met de tekst "Druk nogmaals om de app te verlaten". Om de app te verlaten moet je twee keer snel na elkaar op de "terug" knop drukken.

 

Ik heb nu een kleine hoop dat het opstarten van de NPO Start app via de rode knop in plaats van via het menu ervoor zorgt dat er anders wordt omgesprongen met de CA-module en dat dit misschien mijn probleem oplost. We zullen zien.

profile.country.NL.title
MartinJanssen1951
Ontdekker

Aanvulling op vorige post:

Aangezien ook het gedrag van de >> en << toetsen anders is als ik de NPO Start app start via de rode knop, heb ik sterk de indruk dat ik via de rode knop toch een soort van Ziggo OnDemand app start, die onder water de NPO Start app gebruikt. 

 

Na het starten van NPO Start via de rode knop werken de >> en << toets op dezelfde manier als bij afspelen in Ziggo OnDemand: de snelheid van afspelen wordt telkens verdubbeld als je op de >> knop drukt.

 

Ga je vanuit het TV menu naar NPO Start en speel je een programma af, dan springt de video 10 seconden verder bij elke aanslag van de >> toets. Ingedrukt houden van deze toets heeft tot gevolg dat het afspeelpunt over de afspeelbalk verschuift wat erg handig is om naar een bepaald punt te gaan.

 

Ik ben benieuwd of het gedrag na het pauzeren van de video ook anders is. Bij het kijken via OnDemand kon ik de video pauzeren en een hele tijd later weer verder laten spelen. Als ik de NPO Start app via het TV menu start en een video pauzeer, dan verlaat de app het afspelen van de video na een paar minuten of zo en moet je vervolgens de video opnieuw starten en het afspeelpunt waar je gebleven was weer opzoeken, wat erg vervelend is. Er is geen manier om het afspelen te hervatten op het punt waar je gebleven was, zoals bij OnDemand. Althans, ik heb het niet gevonden.

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Een heel verhaal voor de promotie van de NPO applicatie in ondemand, wat ik eigenlijk mis in het verhaal is de kwaliteit van beeld en geluid. Waarom zou je de rode knop gebruiken met al de nadelen (geen teletekst en problemen met ondertitelling) als er een Android applicatie ook beschikbaar is? Persoonlijk vind ik het een waardeloze applicatie al jaren qua beeld en geluid, vanwege een te lage bitrate. In NPO start is men ook afhankelijk wanneer het programma online wordt gezet door de NPO. Voor direct terugkijken gebruik ik de ZiggoGo applicatie of ik neem het programma op een HDD (reclame doorspoelen) een opname is ook makelijk als tijdelijke pauze.

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
MartinJanssen1951
Ontdekker

Misschien heb je mijn (lange) verhaal niet goed gelezen. Die OnDemand waar jij het over hebt met al zijn nadelen is inderdaad slecht vergeleken met de NPO Start app. 

De twee gevallen die ik met elkaar vergelijk zijn beide NPO Start. En als je de rode knop niet gebruikt om het Ziggo OnDemand menu te starten, dan is het handig als je deze knop kunt gebruiken om NPO Start app op te starten (scheelt toetsaanslagen). Het zou fijn zijn als de rode knop een shortcut zou zijn naar iets als open het menu van de TV en activeer de NPO Start app. Maar dit is blijkbaar niet het geval. Dat wou ik met mijn posts duidelijk maken.

 

Overigens is er behalve "CA-module" en "Standaard" nog een derde keuze bij de instelling "toepassingprioriteit" waar ik het over had: "uitzendtoepassing". Ik heb hier nog niet mee geëxperimenteerd, maar hij lijkt hetzelfde te doen als "Standaard". Ik hoop ooit nog een uitleg over deze instellingen te vinden, want ik vind het allemaal erg vaag.

profile.country.NL.title
MartinJanssen1951
Ontdekker

Ik heb ook even gekeken of ik iets wijzer werd van de 3 keuzes door de taalinstelling tijdelijk op Engels te zetten.

In het Engels zijn de keuzes onder "application priority":

- Default

- CA module application

- Broadcast application

Bij de vertaling in het Nederlands is blijkbaar het woord 'application' verloren gegaan bij 'CA module' wat ik al vreemd vond. Vertalingen zijn niet altijd even goed als je het mij vraagt.

In het Nederlands wordt bij het hoofdmenu Instellingen, 'Channels & inputs" vertaald in "Zenders & ingangen".

Als je in dit menu gaat dan vind je de keuzes "Zenders", "Voorkeuren(kanalen)" etc. In het Engels heten deze keuzes "Channels" en "Preferences(channels)". Waarom de ene keer "channel" vertalen in "zender" en de andere keer in "kanaal". Wat mij betreft is (zeker in de tijd van YouTube kanalen) 'kanaal' een betere vertaling van 'channel' dan 'zender', maar dit even terzijde.