Deel jouw ervaring!
Hallo mede Sony-forumleden,
sinds een maand ben ik in het bezit van een Sony KD-65XF9005. Prachtige TV tot nu toe, maar gisteren viel me tijdens het kijken van een film met veel heldere en witte scenes (de film Touching the Void) me toch iets vreemds op. Iets dat op een foto niet heel makkelijk weer te geven is maar ik toch heb geprobeerd:
Ik ben bekend met de fenomenen 'banding' en 'dirty screen effect' en heb gelezen dat TV's met dimming last hebben van donkere hoeken, maar ik heb volgens mij last van iets anders. Zoals op de foto zichtbaar is heb ik links, rechts en boven rechthoekige vlakken die donkerder zijn. Het gaat dus niet om het ietwat donkerder kader dat om het hele scherm zichtbaar is maar de vlakken daarnaast ietwat meer naar het midden van het scherm.
Op deze tweede foto heb ik de gebieden verduidelijkt en omlijnd:
Ik heb er overdag niet heel erg veel last van omdat het dan niet zo erg opvalt, maar als het donkerder wordt of ik zit wat schuiner voor het beeld ga je deze ietwat donkere gebieden eerder zien, vooral als de achtergrond licht en / of egaal van kleur is. Ik zie het bijvoorbeeld ook op de PS4 in het home screen. Vooral de rechterkant valt op, soms zelfs overdag als ik er recht voorzit.
Even ter verduidelijking, wat ik allemaal geprobeerd heb:
- instellingen op allerlei mogelijke manieren te wijzigen (ondermeer dimming)
- controleren of er een update is
- de TV hard resetten
- fabrieksinstellingen herstellen
- alle externe apparatuur loskoppelen
Echter doet het verschijnsel zich nog steeds voor.
Er valt wel mee te leven maar ergens is het jammer van een TV van een maand oud en bijna 1500 euro en het laatste wat ik wil is dat dit het begin is van iets defects en ik straks buiten de garantie met een kapotte TV zit. Daarom mijn vraag: is dit een normaal verschijnsel bij een FALD LCD TV? Of doe ik er verstandig aan even contact op te nemen met de winkel waar ik deze TV verkocht heb of met Sony (ondermeer langs deze weg)?
Ik wacht rustig jullie antwoord af, alvast bedankt allemaal!
Groet, Chris
Het probleem aankaarten bij de winkel van aankoop. Al ben ik bang dat dit het nadeel is van LED i.c.m. grote schermen.
suc6 ermee,
73's
Bedankt voor je reactie.
Dat er iets mis is nu wel duidelijk geworden: gisteravond viel het beeldsignaal weg. Ik heb nog wel geluid en het beeld is zwart (hij staat nog wel aan maar geeft geen extern of intern signaal meer door) 😞
Ik heb contact opgenomen met de leverancier en met Sony en die willen nu binnen twee weken een monteur langssturen. Ik heb als reactie echter aangegeven geen vertrouwen meer in dit exemplaar te hebben omdat het na amper 6 weken al zoveel problemen heeft en de voorkeur geef aan een nieuw exemplaar.
Daarop heb ik helaas (nog) niets gehoord, fingers crossed!