Deel jouw ervaring!
Dag allen
Ik kocht KD-55X80J en het is een prima smart TV (ikzelf ben Android gebruiker mijn vrouw is iOS gebruiker). Spijtig dat VRT-Nu en Yello niet ondersteund zijn, maar, man kan beiden (en nog veel meer) Chromecasten.
Via adb shell merk ik dat een process met naam aud_cpupost constant 27.5% CPU voor zich neemt.
Is dat redelijk?
PID USER PR NI VIRT RES SHR S[%CPU] %MEM TIME+ ARGS
3442 root 20 0 51M 2.7M 668K S 28.0 0.0 16:41.26 aud_cpupost
Ook, bijna volledige 3GB RAM Mem is in gebruik en helft van de Swap
Is ook dat redelijk?
BRAVIA_VH2:/ $ free
total used free shared buffers
Mem: 3072716800 3014295552 58421248 84623360 27910144
-/+ buffers/cache: 2986385408 86331392
Swap: 104853504 53477376 51376128
Je zou eventueel de applicatie"s uitschakelen welke niet worden gebruikt.
Heb er positieve ervaring mee.
suc6 ermee,
73's
Dank voor suggestie.
Ik had de ongebruikte applicaties reeds verwijderd of uitgeschakeld.
aud_cpupost wordt overigens door init (pid 1) als root ge-fork-ed, dus niet door een applicatie.
BRAVIA_VH2:/ $ ps -ef | grep aud_cpupost | grep -v grep
root 3442 1 27 22:30:13 ? 04:20:57 aud_cpupost
Weet iemand wat het aud_cpupost process doet?
CPU load is permanent 40% wat voor linux uitzonderlijk hoog is en wellicht ook de temperatuur beinvloedt...
BRAVIA_VH2:/ $ uptime
15:36:04 up 17:06, 0 users, load average: 41.80, 41.48, 41.35
Weet iemand overigens waar in /sys of /proc de temperatuur te lezen valt?
Ik vermoed dat CPU en RAM door een van de Sony system media en/of audio apps genomen wordt vanwege het vergaren van de meta content van een grote (gerbera Linux) uPnP media server. Die Sony system media en/of audio apps kunnen blijkbaar niet gans de server meta content in database verwerken (want het eindigt ergens alfabetisch bij E). De media app kon ik uitschakelen maar de audio app niet. VLC daarentegen is perfect in staat alle media meta content van alle media servers in database te vergaren. Dus zou ik in feite liefst de Sony rooten en die kreupele Sony system media en/of audio apps verwijderen of kortsluiten. Want: permanent 40% CPU gaat dit toestel niet ten goede komen, en zijn levensduur verkleinen, en zijn verbruik permanent hoog houden. Heeft iemend ervaring met Android 10 BRAVIA Google TV rooten?
fwiw laatste upgrade heeft CPU % niet verminderd. Ik vraag me af hoe ik de aud_cpupost CPU gebruiker wat kan kalmeren. 😅 Weet iemand misschien hoe ik dichter bij Sony developement bug reporting of enhancement suggesting kom? Want hier loopt duidelijk iets mis 🙄.
VRT-Nu heeft een beta versie en er is ook een open source alternatief. Dat is heel fijn en het werkt behoorlijk. Maar: het aud_cpupost High CPU probleem blijft ernstig groot. Normaliter kan men systeem applicaties uitschakelen, maar, niet op deze Android. Kan een expert me AUB helpen?
Wat een gezeur over die cpu! Als de TV niet bevalt breng je ‘m toch terug!
@HereIsTom schreef:Wat een gezeur over die cpu! Als de TV niet bevalt breng je ‘m toch terug!
@HereIsTom ik werk al decennia (professioneel en als hobby) aan software verbeteringen. Het is een passie. Bugs hunten en oplossen is geen kwestie van gezeur. Het is IMHO een technologische en ethische must. Elke fix helpt velen. Ook: een andere (Bravia) TV met zelfde SW heeft natuurlijk dezelfde bug. Mijn (ik durf onbescheiden beweren) bijdrage aan (open source, zoals Android en Linux) software bestaat er precies in dingen (desnoods in de code zelf) te verbeteren en niet te laten sudderen door "‘m toch terug te brengen". Dit is, principeel en conceptueel, contraproductief: men wil, en kan, helpen. Bovendien ben ik (I confess) een Sony en Google supporter omdat beiden 'open source' hoog in het vaandel dragen (respect!). 'Nu gij'.
Prima, maar dan moet je contact opnemen met Sony support zelf, die kunnen hier misschien wat mee.
Dit is een gebruikersforum.
Dank @HereIsTom voor terzake doende feedback.
Gebruikers kunnen bugs inderdaad niet fixen, akkoord. Maar, expert gebruikers kennen soms wel oplossingen of workarounds, of shortcuts naar vendor development om bepaalde beperkingen te helpen omzeilen of aanklagen. Community forums zijn, wat dat betreft, de ideale manier (en dat weet elke vendor maar al te goed) om alzo, open, nuttige kennis te delen en te modereren. Ik heb natuurlijk wel eerst Sony support gecontacteerd. Maar ... zonder antwoord. En, ook dat begrijp ik (ik heb zelf jaren support geleverd voor een groot bedrijf). Problemen van grote klanten (met betalend support contract) zijn uiteraard waar grote bedrijven prioriteit aan moeten besteden. Als een specifiek probleem zich nooit bij dergelijke grote klanten voor doet (zelfs al doet het zich potentieel veel voor bij vele kleine klanten) dan is de kans niet onbestaande dat het niet snel of nooit aan bod komt.