Deel jouw ervaring!
Ineens zien mijn tennisfoto's er soms raar uit. Er treedt een vervorming van het racket en de bal op. Normaal zijn de beelden echt bevroren of er is een klein beetje beweging te zien maar nu is de bal en het racket soms echt vervormd. Geschoten met de a7iii met de FE 70-200mm F2.8 OSS lens. Gebruikte instellingen 1/2000 en 2.8 (continous autofocus). Waar zou dit aan kunnen ligggen? Iemand enig idee? Een bepaalde instelling misschien. Ik heb al heel wat tennisfoto's gemaakt en dit is nu nieuw voor mij. Nooit eerder zo gehad.
Leuk!
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar toch.
Op youtube is heel veel te vinden over sport fotografie.
En gejat van het Duitse Sony forum: Für Mensch und Tier nimm Blende vier.
Bij gebruik van de elektronische sluiter kan het fenomeen rolling shutter optreden in de vorm van (lichte) vervorming en of aliasing.
Zoek op rolling shutter en je camera type met Google en je vind nodige informatie en ook hoe je het in de meeste situaties kunt voorkomen.
In aanvulling (en mogelijk ter verduidelijking) op het andere antwoord. Het fenomeen 'rolling shutter' treed op als je de A7III hebt ingesteld op elektronisch sluiter, ofwel 'Silent Shooting', als je dit omzet naar de mechanische sluiter zal dit bij hoger sluitersnelheid resulteren in het bevriezen van de beweging en bij lagere sluitertijden in een 'natuurlijke' beweging. Aanpassen kan in het menu via 'Functiemenu 2' => 4/9 'Silent Shooting' instellen op 'Off'.