annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Tethering / Live View A7RIV en iMac..kabel....

profile.country.NL.title
Mujanast
Lid

Tethering / Live View A7RIV en iMac..kabel....

Goedendag,

Sinds kort lukt het mij, om m.b.v. de bij de A7RIV geleverde USB-C kabel en Imaging Edge (Desktop), een goede verbinding aan te leggen tussen camera en iMac. Ik kan nu perfect mijn dia' s en negatieven digitaliseren, met dat mooie grote 27" iMac scherm voor extra zicht op scherpte/focussing/etc. In Live View dus.

Echter, de kabel die bij de camera geleverd is, is veel te kort.

Wil dus een langere versie kopen (pakweg 2 of zelf 3 meter).

 

Vragen hierbij:

- op mijn iMac zitten behalve USB 3.0 ook USB-C poorten. Kan ik nu een nieuwe kabel kopen die ik op 1 van deze USB-C poorten en camera aan kan sluiten? Vergelijkbaar dus met de geleverde kabel....behalve dat nu beide kanten USB-C stekker hebben. Werkt dan alles nog naar behoren? Voordeel / Nadeel?

- Geen idee, of Sony zelf verlengde kabels levert....maar anders kan ik in Apple store (fysieke winkel), kabel kopen. Geen probleem voor camera, als dit dus niet echt Sony is? Advies hier?

- Is lengte van kabel van invloed op overbrenging signaal? (lang= minder goed misschien?)

Binnenkort koop ik de nieuwe iPad Air4. Deze beschikt ook over USB-C aansluiting. Indien bovenstaande mogelijk is, dan kan ik uiteraard ook deze iPad gebruiken voor opnamen buiten/elders (mits iOS versie van Imaging Edge net zo goed werkt natuurlijk).

Vervolgens komt t.z.t. uiteraard ook de mogelijkheid van draadloos om de hoek kijken....dan zijn we weer wat verder....en zal ik me waarschijnlijk wel weer melden met een vraag 🙂

 

Voor nu alvast hartelijke dank voor tips/advies/etc.

 

 

14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
Mujanast
Lid

Ik vraag ook naar USB-C naar beide kanten, omdat deze dan wellicht ook te gebruiken is tussen nieuwe iPad Air (USB-C ), en camera 😊.

Zeker hoeft duurder niet beter te zijn, maar heb dus eigenlijk een bi kabel nodig 😊

profile.country.NL.title
Mujanast
Lid

Deze dus:

" Apple USB-C oplaadkabel 2 meter

Deze 2 meter lange oplaadkabel heeft aan beide uiteinden een USB‑C-connector. Hij is ideaal voor het opladen van USB‑C-devices en ondersteunt ook USB 2 voor het synchroniseren en overzetten van gegevens tussen USB-devices. Deze kabel is compatibel met alle USB‑C-devices. Je sluit de USB‑C-oplaadkabel aan op een compatibele, afzonderlijk verkrijgbare USB‑C-lichtnetadapter"

 

(tekst vanaf Amac website)

 

profile.country.NL.title
Mujanast
Lid

Ik heb een mailbericht gestuurd naar de Nederlandse website van Tethered Tools (www.tethertools.nu/site/), met de volgende tekst:

 

" Goedemiddag, Hierbij een paar vragen over een juiste kabel voor hetgeen ik wil. Ik gebruik een Sony A7RIV en een 27" 5k iMac 2019. Daarbij ontvangen ik binnenkort een nieuwe iPad Air 4 (2020). Volgens mij hebben alle apparaten USB-C. Als software gebruik ik Imaging Edge Desktop op iMac (en later hopelijk IOS versie op de iPad). Ik ben dus op zoek naar één kabel die ik zowel thuis met camera aan de iMac kan gebruiken, als elders met camera aan de iPad. Voor mij is vooral de Live View ERG belangrijk (i.v.m. nauwkeurige scherpstelling). Ik begrijp, dat de betreffende kabel " bi-directional" moet zijn en uiteraard werken met camera/iMac/iPad en Imaging Edge software. Een lengte van ongeveer 4 meter lijkt mij voldoende. Welke kabel raadt u mij aan?" 

 

Antwoord was snel en effectief:

 

"Wij hebben zelf ook de Sony A7RIV. Op dit moment kan je niet met kabel schieten naar de iPad (draadloos ook niet trouwens de software voor Sony is nog niet klaar). Wij doen de foto’s via de creative cloud uploaden en dan bewerken op de ipad, maar dat heeft nogal wat haken en ogen, maar werkt wel) 

 

Je kunt nu tethered schieten met de CUC15ORG, een USBC kabel van 4.6 meter, wij gebruiken deze zelf ook wel (maar onze computer heeft een powered hub met usb, dus we gebruiken ook vaak de usbc naar usb)

 

Dit is de link van het product: https://www.tethertools.com/product/tetherpro-usb-c-to-usb-c

En dit is de link om hem bij ons te bestellen. https://frankdoorhof.com/web/product/tetherpro-usb-c-to-usb-c-cuc15-org/

 

 Ik vind het geen probleem om via Frank Doorhof iets te bestellen, maar één kabel USB-C ---USB-C die zowel geschikt is voor iMac en iPad, lijkt dus niet mogelijk.

Oorzaak: Imaging Edge lijkt dit nog niet te kunnen.

Desondanks lijkt zo' n usb-c----usb-c kabel wel te werken tussen iMac en A7RIV. Wellicht dat ik deze dan bestel als vervanging van de té korte usb-c----usb3 kabel die ik nu heb.

 

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

USB-C kabel van  bijvoorbeeld Allekabels werkt net zo goed. En stuk goedkoper. Belangrijkste zoals al aangegeven dat de kabel bi-directioneel is. Dus data beide kanten op kan. Dit zijn de meeste kabels tegenwoordig wel. 

 

Wil je bekabeld tethered fotograferen bijvoorbeeld in een studio. Dan zal dit via laptop/computer moeten met bijvoorbeeld Capture One. Zoals men al schrijft in de mail werkt dit nog niet via Image Edge. Maar wens je foto's RAW bestanden te ontwikkelen/bewerken op je iPad. Dan zijn er nog andere mogelijkheden. 

 

Importeer mijn RAW bestanden via een Sandisk extreme pro USB-C kaartlezer naar mijn iPad Pro om ze zo vervolgens te kunnen ontwikkelen/bewerken met Adobe Lightroom CC. (ook zonder internet verbinding) En dit werkt verrassend goed. Gebruik nog maar zelden de MBP.

 

De laatste versie van iPadOS kan overweg met externe opslagmedia, zoals kaartlezers etc....

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Mujanast
Lid

Wederom bedankt Instaphoto!

Jammer, dat Imaging Edge Mobile (IOS) niet werkt voor tethered fotograferen (bekabeld). Via iMac zou dit kunnen en ik hoef de foto' s zeker niet te ontwikkelen of te bewerken op een iPad (Pro of Air4). Ook niet direct op de iMac. Dat laatste kan later nog.

Met name voor Live View t.b.v. beter scherpte zien...en dan gewoon (fotograferen)/opslaan op sd kaart camera.

Bewerken van mijn RAW bestanden doe ik eigenlijk alleen op mijn 27" iMac. Deze schermgrootte vind ik hier erg belangrijk. Sowieso zou ik niet kunnen wennen aan een laptop/MBP/iPad om foto' s uitgebreid te bekijken en te bewerken. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

Het beoordelen van scherpte tijdens fotograferen is voor mij met name zo belangrijk, omdat ik bezig ben met een project dia' s en negatieven kopiëren (met een Kaiser copy stand + lichtplaat + macro lens). Ook voor macro fotografie is het handig om een wat groter beeld te hebben i.v.m. beperkte scherptediepte. En ja, dat mag voor mij ook bekabeld zijn (maar dan zou iPad weer handig zijn natuurlijk).

Nogmaals dank!