annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

SONYLENS 24mm f 1.4 veel positieve kwaliteiten maar toch een minpunt?

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

SONYLENS 24mm f 1.4 veel positieve kwaliteiten maar toch een minpunt?

De prijswinnaar van 2018 : Sony lens 24mm f.1.4 haalde ik in huis, tegen een behoorlijk dure aankoopprijs.

 

Uitstekende recensies en veel lovende beoordelingen voor deze lens, zoals :  een lichtgewicht 445gram, de hoge lensopening op volle opening zorgt voor weinig scherptediepte, snelle SSM motor, mooi bohek (11 lamellen), AM/AF schakelaar op de lens, enz

Allemaal positieve  eigenschappen die iedere Sony-fotograaf moeten overtuigen om deze lens te kopen, (wat ik ook deed).

 

Maar toch is er iets waar ik geen weet van had: De Sony reclame zegt :  “het objectief is degelijk gebouwd en goed afgedicht tegen vocht en stof”.  Maar wat staat op de bijsluiter van de lens : “de lens is NIET WATERBESTENDIG hoewel hij ontworpen is voor stofbestendigheid en spatbestendigheid. Houd waterdruppels uit de buurt van de lens in geval van regen, enz..

 

Ja, dat had ik Niet verwacht voor zo’n dure lens…, en daarom een vraagje aan andere gebruikers van deze lens, 1) wat zijn jullie ervaringen met regen en vocht met deze lens, 2) Volstaat een plastiekzakje om je lens tijdens een regenbui te beschermen als je bv. straatfotografie doet in de regen…? 3) Laat je tijdens regenweer deze lens thuis…?SONYS

17 ANTWOORDEN 17
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Het is en blijft altijd vervelend als men het gevoel heeft dat men verkeerd is voorgelicht. En ik probeer het te begrijpen, maar ik kan uit de Sony website als Sony documentatie niet opmaken dat men daar spreekt over waterproof. Enkel over "stof- en vochtbestendig" 

https://www.sony.nl/electronics/cameralenzen/sel24f14gm

 

En dat de documentatie aangeeft vermijd nat worden van objectief is vrij gebruikelijk. En begrijp dat hier verwarring over kan ontstaan. Overige fabrikanten vermelden dit soort vaak ook in hun documentatie. Zo staat er ook iets in m.b.t. tegen de zon in fotograferen. Dit wat prima kan, maar afgeraden wordt. Gelukkig is allemaal niet zo zwart wit, zoals het er staat. 

 

Tussen vochtbestendig en stof dicht zit wel verschil met waterproof.

https://www.digitalcameraworld.com/features/whats-the-difference-between-weatherproof-and-waterproof...

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Beste

Dit is de tekst waarmee ik startte (zie hieronder) en hoe sommige experten op de community, maar blijven beweren dat de klant zijn verwachtingen fout zitten….
Je koopt toch geen lens voor 1600 euro die je NIET kan gebruiken als het regent !

Waarmee ik startte...
Maar toch is er iets waar ik geen weet van had: De Sony reclame zegt : “het objectief is degelijk gebouwd en goed afgedicht tegen vocht en stof”. Maar wat staat op de bijsluiter van de lens : “de lens is NIET WATERBESTENDIG hoewel hij ontworpen is voor stofbestendigheid en spatbestendigheid. Houd waterdruppels uit de buurt van de lens in geval van regen, enz..

Ja, dat had ik Niet verwacht voor zo’n dure lens (afgedicht tegen vocht en stof MAAR NIET WATERBESTENDIG je mag dus niet met deze lens fotograferen in de regen) … en daarom een vraagje aan andere gebruikers van deze lens, 1) wat zijn jullie ervaringen met regen en vocht met deze lens, 2) Volstaat een plastiekzakje om je lens tijdens een regenbui te beschermen als je bv. straatfotografie doet in de regen…? 3) Laat je tijdens regenweer deze lens thuis…

Ik merk op dat ik niet reageren op uw bericht in de community, zal toevallig zijn ….
Het eigen gelijk halen zeggen wij hier in België


Met vriendelijke groet.
Herman De Knijf

Fotografie L.A.M.P
http://lampfotografie.blogspot.be
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Ik schrijf nergens dat u ernaast zit met u verwachtingen en bedoel dit zeker niet. Maar geef enkel aan dat ik niet uit de website als documentatie kan opmaken dat het objectief waterproof is. Geef tevens aan dat ik begrijp dat de tekst in de screenshot, zoals u die plaatst voor verwarring kan zorgen. En dat deze tekst niet zwart wit geïnterpreteerd hoeft te worden. Daarom haalde ik het punt van tegen de zon fotograferen aan. Wat daarin ook benoemd wordt 😉

 

Het objectief kan prima tegen (iets) vocht. Zoals al eerder aangegeven. Maar is niet gemaakt om langere tijd bloot gesteld te worden aan regen. Wil men fotograferen in de regen. Dan kan men bescherming gebruiken in vorm van regencoat of plastic zakje zoals u voorstelt. Of fotograferen van onder een paraplu. Wordt je zelf ook niet nat. 😉

 

Persoonlijk maak ik mij niet druk als één van de GM objectieven nat wordt. Kunnen ze prima tegen. Maak ze wel altijd netjes droog. Enige wat ik geleerd heb is dat camera's en objectieven zout water niet zo leuk vinden. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Heb je als consument niet ook de plicht om je te laten informeren, dus na te vragen wat er in reclame-uitingen wordt beweerd? Het is altijd makkelijk roepen na aanschaf, maar je zou de teleurstelling kunnen hebben voorkomen door bij de verkoper of Sony na te vragen wat je bij deze uiting van producteigenschappen mag verwachten.

 

Ik meen hier ergens ook een hele berichtenreeks over waterdichtheid en vochtbestendigheid te hebben gezien (IPxx-coderingen).

In de industrie is dat allemaal duidelijk...

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Beste,

Reclameboodschappen mogen dus bepaalde (negatieve) lenskwaliteiten verzwijgen (zoals bv. niet-waterbestendig)
Kijk eens aan, het is de consument zijn fout…
De wereld op zijn kop !


Met vriendelijke groet.

Fotografie L.A.M.P
http://lampfotografie.blogspot.be
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Wat wil je nou horen?

 

Je kunt wel blijven roeptoeteren dat je verkeerd bent voorgelicht, maar lees nou eens het verschil tussen vochtbestendig en waterbestendig.

Want daar draait het om.

 

Voor je zo veel geld uitgeeft, laat je je toch informeren, ga je toch navragen? Jij hebt toch niet geverifieerd of jouw verwachting van de lens overeenkomt met wat Sony biedt? Sony heeft in dezen niet gelogen.

Vochtbestendig is echt wat anders dan waterbestendig.

Lees nou eens het verhaal over de IPxx-coderingen. Misschien snap je dat.

 

 

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Beste

Dit is niet meer leuk…
Je zou eens kunnen beginnen met mijn "allereerste vraag" te lezen, in plaats van klanten de schuld te geven, omdat zij de "dubbelzinnige en onduidelijke informatie van Sony" niet correct hebben geïnterpreteerd, bovendien is uw antwoord totaal niet klantvriendelijk.

Sony dient eerlijke en objectieve informatie te geven = eigenschappen toekennen aan een lens (voor de verkoop via reclame) die er NA aankoop in realiteit niet zijn (zie bijsluiter). En dat noemt u dan de fout van de koper.

Mijn originele vraag is geen aanval tegen iets of iemand,
maar de reacties van de experten (?) hier op de community leiden tot deze zinloze communicatie.
Zie aub naar mijn originele vraag naar mogelijke oplossingen en naar “ervaringen” van mensen die reeds met een dergelijke lens in regenweer hebben gewerkt. Ik nog van niemand een reactie gehoord die deze lens ook gebruikt…



Met vriendelijke groet.


Fotografie L.A.M.P
http://lampfotografie.blogspot.be
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@FOTOGRAFIELAMP 

 

Tsjonge, veel geschreven over dit onderwerp door alle deelnemers..

 

Ik wil het gewoon simpel en praktisch aanvliegen...er is geen enkel objectief spat- en waterdicht als het op garantie aankomt, niet van Zeiss, niet van Sony of wie dan ook. Zelf kijk ik altijd (als zoiets genoemd staat in de specs) of er sowieso een rubber ring tussen body en lens zit...zonder dat is elke fabrikant's claim t.a.v. regenwater bescherming onzinnig.

 

Het komt aan op gezond verstand van de consument en een eerlijke beschrijving van de fabrikant. 

Mijn eigen mening; je kan niet verwachten dat je met camera en lens in een stromende regen gedekt bent, bij geen enkel merk. (uitzondering voor onderwater camera's).

 

ten laatste; de prijs is niet alleen gebaseerd op de eigenschappen van het objectief in de regen..we hebben het hier gewoon over een zeer lichtsterke groothoek.

 

grt, Sigi

 

 

 

mijn foto's op; 500px en