annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

SONYLENS 24mm f 1.4 veel positieve kwaliteiten maar toch een minpunt?

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

SONYLENS 24mm f 1.4 veel positieve kwaliteiten maar toch een minpunt?

De prijswinnaar van 2018 : Sony lens 24mm f.1.4 haalde ik in huis, tegen een behoorlijk dure aankoopprijs.

 

Uitstekende recensies en veel lovende beoordelingen voor deze lens, zoals :  een lichtgewicht 445gram, de hoge lensopening op volle opening zorgt voor weinig scherptediepte, snelle SSM motor, mooi bohek (11 lamellen), AM/AF schakelaar op de lens, enz

Allemaal positieve  eigenschappen die iedere Sony-fotograaf moeten overtuigen om deze lens te kopen, (wat ik ook deed).

 

Maar toch is er iets waar ik geen weet van had: De Sony reclame zegt :  “het objectief is degelijk gebouwd en goed afgedicht tegen vocht en stof”.  Maar wat staat op de bijsluiter van de lens : “de lens is NIET WATERBESTENDIG hoewel hij ontworpen is voor stofbestendigheid en spatbestendigheid. Houd waterdruppels uit de buurt van de lens in geval van regen, enz..

 

Ja, dat had ik Niet verwacht voor zo’n dure lens…, en daarom een vraagje aan andere gebruikers van deze lens, 1) wat zijn jullie ervaringen met regen en vocht met deze lens, 2) Volstaat een plastiekzakje om je lens tijdens een regenbui te beschermen als je bv. straatfotografie doet in de regen…? 3) Laat je tijdens regenweer deze lens thuis…?SONYS

17 ANTWOORDEN 17
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag,

 

Bedankt voor je bericht. De experts op dit forum kunnen je hier hoogstwaarschijnlijk tips en advies over geven.

Zo niet, zal ik het uiteraard intern ook nog even voor je navragen.

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Het objectief kan wel tegen spatje water, maar is niet zo dat je in stortbui wil staan of het objectief wilt onderdompelen onder water. Het objectief is stof- en vochtbestendig.

 

Het is en blijft altijd verstandig om je spullenboel te beschermen. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Wordt het objectief onverhoopt keer nat? Geen probleem... rustig doekje eroverheen om af te drogen. Dit werkt hier na al die jaren nog prima met de objectieven die ik gebruik en gebruikt heb. Al stop ik zelf met fotograferen in stortbui of sta lekker ergens droog door te schieten..... 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Bedankt voor jullie reacties,

 

De voorgestelde oplossingen in de ontvangen reacties zijn "blijf met je lens uit de regen"  en het kan niet zo erg zijn als je maar direct je lens droog wrijft...

De grond van de zaak is dat deze SONY lens van 1600 euro, NIET WATERBESTENDIG is, de fabrikant geeft dat zelf toe  in zijn bijsluiter. Waarom brengt SONY  zo een dure lens op de markt die gevoelig is voor regen en water, wie doen ze daar een plezier mee ?  Andere merken hebben wel een 24mm die tegen regen bestand is, en die bovendien  geen 1600 euro kost. Voor mij als koper voelt het aan alsof je bedrogen wordt, vooral omdat experten  in de vele recensies en testen (op internet) met GEEN WOORD reppen  over het niet waterbestendig zijn van de lens

Dat is en blijft de kern van de zaak, hulpmiddelen (tegen regen en waterspatten)  moet de koper dan maar zelf

verzinnen.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Mijn oude vertrouwde Canon 400L f/2.8. Een objectief van zo'n 7000,- euro kreeg ik ook het advies. Gebruik een regenhoes als je in de regen/tropen gaat fotograferen. Deze is volgens haar specs ook weather sealed.  Zo vreemd is het dan ook niet dat fabrikanten dit adviseren en andere fabrikanten erop inspringen met regenhoezen. Volledig water dicht is geen enkel objectief. De Sony 24mm kan prima tegen spatje water. Maar onderdompelen in water of lange periode fotograferen in extreme stortbui is die niet voor gemaakt 😉

 

Fijne was/is als ik een keer wat water op het objectief kreeg, dan is het niet gelijk paniek. Doekje achteraf erover en verder. Persoonlijk ben ik meer van beter voorkomen dan genezen. 

 

Waarom zo veel vet en onderstrepen. Is toch niet nodig? 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Ik zal waarschijnlijk nog meer goede raad en adviezen ontvangen via deze community.

 

Alle adviezen die hier gegeven worden "minimaliseren het probleem". De vraag blijft waarom brengt Sony een 24mm (tegen een zeer hoge prijs 1600 euro) op de markt die helemaal niet waterbestendig is, en waarom komt de koper dat VOORAF niet te weten...?

PS : Het gebruik van  onderlijnen en vette tekst is deels uit boosheid

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

De 24 GM is Weather Sealed en kan zeker tegen wat vocht, maar is niet gemaakt voor fotograferen in stortbui zonder bescherming. Helaas betekend Weather Sealed in deze niet waterproof. 

 

Begrijp de teleurstelling, maar persoonlijk zie ik hier geen misleiding. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

 

Edit: op de Nederlandse product pagina vermeld Sony het volgende:

"Niet gegarandeerd 100% stof- en vochtbestendig."

Sony 24 GM.png

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Voor alle duidelijkheid , zie bijlage de tekst van de bijsluiter van de Sonylens 24mm.

Het is NIET mijn bedoeling om hierover te blijven jammeren, maar "objectiviteit " moet er zijn.

Ik ga  over dit thema ook niet verder corresponderen, alleen nog eens onderlijnen dat ik als koper  niet correct ben geïnformeerd over de NIET WATERBESTENDIGHEID van de lens, VOORDAT ik de lens kocht. 

 

_DSC4508.jpg

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Als ik op de Sony product pagina kijk van het betreffende objectief zie ik staan "Niet gegarandeerd 100% stof- en vochtbestendig." Sony geeft dit dan ook netjes aan op haar website als bij de documentatie bij het objectief. Er wordt niet gesproken over volledig waterproof. 

 

Advies is om objectief niet bloot te stellen aan regen, maar objectief kan wel tegen vocht, maar stortbui zou ik zelf adviseren om gebruik te maken van regencoat of andere bescherming. 

 

En in de jaren dat ik mag fotograferen met diverse merken als Sony, Canon, Fujifilm Pentax etc. geen objectief gehad die 100% waterproof was. Zelfs bij de Canon 400L f/2.8 kreeg ik het advies van regencoat. Die een volledige weather sealing  had.

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Mijn laatste antwoord over deze bijdrage

 

De publiciteit (VOOR AANKOOP)

1) Niet gegarandeerd stof- en niet vochtbestendig schrijft u...(site van Sony)

maar de bijsluiter zegt het tegendeel " hoewel de lens ontworpen is voor stofbestendigheid en spatbestendigheid is ze NIET waterbestendig.

 

2) De realiteit (en de tekst van de bijsluiter, NA AANKOOP)

De lens is NIET WATERBESTENDIG  en houd waterdruppels uit de buurt van de lens. Wees nu eens eerlijk en objectief, er is tussen punt 1, en punt 2 een hemelsbreed verschil (hemelsbreed en het liefst zonder veel regen....). 

Ik sluit hier mijn verhaal definitief af.

 

Ik begrijp dat SONY met punt 2 geen reclame kan (wil) voeren, en ik begrijp dat er hier experten zijn die dit allemaal willen minimaliseren.