annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7 stelt niet scherp met zelfontspanner

profile.country.NL.title
Mario52
Nieuw

Sony A7 stelt niet scherp met zelfontspanner

Mijn Sony Alpha 7 stelt scherp op het moment dat de sluiterknop wordt ingedrukt. Als de zelfontspanner wordt gebruikt stelt de camera niet opnieuw scherp als iemand het beeld in loopt (selfie) en krijg je dus een onscherpe foto. Is dat normaal? Als je met de camera filmt stelt hij wel voortdurend scherp.

 

Mario52_0-1671459238484.jpeg

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Mario52,

 

De camera staat wel op AF in enige variant, het scherpstelgebied staat wel op de gewenste plek?

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer vragen op dat gebied te stellen.

 

Om welke A7 gaat het?

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Mario52
Nieuw

Hi Harm,

Voor de zekerheid heb ik de camera volledig gereset. De camera staat op AUTO en op Self-Timer 10 sec. Als ik de sluiterknop indruk op een onderwerp verder weg en vervolgens naar een onderwerp dicher bij dtraai, krijg ik een onscherpe foto. 

De A7 is het eenvoudige model zoals op de foto in de vorige post.

Groet, Maarten

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Dat is niet het gedrag van de zelfontspanner, maar van de ontspanknop. Half indrukken houdt de focus hetzelfde, evenals de belichting.

Dus, eerst richten op je onderwerp, dan half indrukken en vervolgens helemaal. Dan loopt je zelfontspanner af en is je foto wel scherp.

 

Probeer maar eens.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Mario52
Nieuw

Hallo Harm,

Nee, dat is niet het probleem, ik weet hoe ik moet scherpstellen. Het probleem is dat de scherpstelling zich niet aanpast nadat de timer is gaan lopen. Zoals dat wel gebeurt bij filmopnames. Ik wil dus dat de camera scherpstelt als er iets of iemand het beeld inloopt terwijl de timer telt.

Groet, Maarten

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Maarten,

 

Op het moment dat jij de ontspanknop indrukt en vervolgens op een ander onderwerp op een andere afstand richt, past de scherpstelling zich niet meer aan.

Eerst richten, dan scherpstellen door de knop in te drukken, eerst half om scherp te stellen, dan helemaal om de timer te activeren.

 

Zodra de ontspanknop wordt ingedrukt, wordt de scherpstelling geactiveerd en gefixeerd op de gevonden waarde.

Wil je dat voorkomen en op iets anders scherpstellen, dan zul je MF ofwel Manual Focus moeten toepassen. Dan kun je precies kiezen waar de scherpte moet liggen.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek