annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7 III klein bestandsformaat

OPGELOST
profile.country.NL.title
Michel_v_K1969
Ontdekker

Sony A7 III klein bestandsformaat

Beste mensen,

 

ik loop tegen een probleem aan met mijn bestandsformaat. Om te beginnen met de JPEG's. Wanneer ik bestandsformaat JPG gebruik en in mijn camera kies voor het grootste formaat (L: 24MP) dan vallen de uiteindelijke bestanden veel kleiner uit. Zie ook onderstaande print met een paar voorbeelden. In dit geval heb ik de camera via een USB kabel aangesloten op mijn laptop.  Ik schiet overigens niet in APS-C mode dus daar zal het niet aan liggen. Mis ik een andere instelling? Zoals jullie kunnen zien zijn de RAW formaten wel redelijk groot maar na bewerking in lightroom of photoshop blijft er na het opslaan als JPEG formaat ook niet al te veel over terwijl ik kies voor maximale kwaliteit. Meestal blijft er tussen de 5 en 10 MB over. Ik snap hier werkelijk niks van. Weet iemand wat ik verkeerd doe. Wellicht de verkeerde instellingen? 

 

bestandsformaat.JPG

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Michel_v_K1969 

 

Dit is inderdaad gebruikelijk. Als je in JPG fotografeert wordt het bestand (in feite het ruwe (raw) bestand) door de camera verwerkt en gecomprimeerd. Uitsneden in bijv. LR maken het bestand ook (veel) kleiner.

Als vergelijk met bijv. muziek; op CD staat de opname, MP3 is het gecomprimeerde bestand.

 

Het maakt wel iets uit of je bijv. JPG fine gebruikt maar niet veel.

 

De oplossing (en mijn advies) is om in raw (heet bij Sony ARW) te gaan fotograferen. Dan zul je zien dat het bestand veel meer MB aan informatie in zich heeft en je derhalve in een bewerkingsprogramma zoals LR, Capture One etc. veel meer mogelijkheden met je foto hebt qua bewerking.

 

Tip hierbij; Let op, MP's is niet hetzelfde als MB..wordt nog wel eens verward met elkaar! De A7iii is een 24 MP camera, en kan met bepaalde instelling wel 50 MB bestanden maken....

 

Kijk ook eens in het hoofdstuk Tutorials en FAQ's community.sony.nl/t5/tutorials 

en tips voor meer info. 

Verschil tussen fotograferen in JPG of RAW en verschil tussen MP en MB kun je heel informatie vinden via google (zoals bijv. zoom )

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Michel_v_K1969
Ontdekker

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit gebruikelijk is. Ik hoor graag jullie ervaringen. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Michel_v_K1969 

 

Dit is inderdaad gebruikelijk. Als je in JPG fotografeert wordt het bestand (in feite het ruwe (raw) bestand) door de camera verwerkt en gecomprimeerd. Uitsneden in bijv. LR maken het bestand ook (veel) kleiner.

Als vergelijk met bijv. muziek; op CD staat de opname, MP3 is het gecomprimeerde bestand.

 

Het maakt wel iets uit of je bijv. JPG fine gebruikt maar niet veel.

 

De oplossing (en mijn advies) is om in raw (heet bij Sony ARW) te gaan fotograferen. Dan zul je zien dat het bestand veel meer MB aan informatie in zich heeft en je derhalve in een bewerkingsprogramma zoals LR, Capture One etc. veel meer mogelijkheden met je foto hebt qua bewerking.

 

Tip hierbij; Let op, MP's is niet hetzelfde als MB..wordt nog wel eens verward met elkaar! De A7iii is een 24 MP camera, en kan met bepaalde instelling wel 50 MB bestanden maken....

 

Kijk ook eens in het hoofdstuk Tutorials en FAQ's community.sony.nl/t5/tutorials 

en tips voor meer info. 

Verschil tussen fotograferen in JPG of RAW en verschil tussen MP en MB kun je heel informatie vinden via google (zoals bijv. zoom )

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Yep,

 

mijn A7R2 met 42MP maakt uncompressed RAW bestanden van over de 80MB. In compressed RAW is het 42 en een beetje MB en als jpg loopt het terug tot ergens tussen de 5 en 20 MB.

JPG is inderdaad een gecomprimeerd bestand waar noodzakelijkerwijs informatie verloren gaat bij de compressie.

Daarom ook bovenstaand advies...

 

Niet schrikken dus.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Michel_v_K1969
Ontdekker

Bedankt voor je antwoord. Helder.

profile.country.NL.title
Michel_v_K1969
Ontdekker

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Enne mooie foto's!