annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7 C en ARW

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Sony A7 C en ARW

Ik werk met lichtRoom Classic 

Het ARW bestand van Sony A7 C, kan niet worden geconverteerd met de Adobe DNG converter (naar TIFF of JPG)

Ik werk al jaren met Adobe-LR en wil dus niet naar een ander software programma overschakelen. 

Iedere camera fabrikant heeft zijn eigen RAW maar toch is het mogelijk om de RAW (ARW) van Sony A7 RIV om te zetten met de Abode DNG converter. Dat lukt NIET voor de ARW-bestanden van de Sony A7 C.

Een update van Lightroom Classics naar hun nieuwe versie met maandelijkse huurprijs is wellicht een oplossing, maar ik kocht eerder LR -classic en wil deze licentie behouden. Dus zal ik moeten uitzien naar een ander software converteerprogramma om de ARW van de A7 C, om te zetten.

Waarom is er een verschil tussen de ARW van A7 RIV  en die van de recente A7 C ....?

22 ANTWOORDEN 22
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Met het RAW bestand worden ook camera specifieke informatie meegestuurd. (Zie onderstaande link) En software als Lichtroom Classic  zullen hun software moeten updaten met profiel voor deze camera. (Net als besturingssystemen als Windows, MacOS, Linux. Zonder deze update zal waarschijnlijk geen voorvertoning zijn van de RAW bestanden.)

 

Helaas gaat Lichtroom Classic die is aangekocht als pakket geen camera specifieke updates meer krijgen. Ongeacht merk en type camera. Dan is omzetten naar DNG optie (als dit ondersteund word) of kom je uit op abonnement op CC. Of toch overstappen op andere software. 

 

Meer informatie m.b.t.

https://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@FOTOGRAFIELAMP 

 

Ik weet niet welk OS je hebt, maar met OSX van Apple kun je via de app Voorvertoning elke .ARW file exporteren als .DNG file.

Lijkt me dat dit ook met een Windows app (via bijv. verkenner? ) moet kunnen?

 

Lijkt me overigens dat Adobe de DNG converter ook wel zal updaten t.b.v. de A7 C?

Schermafbeelding 2020-11-18 om 22.39.00.png

Edit; ja, lijkt er wel op.

 

voor OSX voorvertoning zie afbeelding;

Schermafbeelding 2020-11-18 om 22.18.14.png

Edit2; oeps, zag dat ik PNG geselecteerd heb...kan ook TIFF selecteren😁

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Bedankt voor de tip...

Klopt echter NIET, want de ARW van de Sony "A7 C" kan niet worden omgezet  (bv. naar png) in de versie MAC OS 10.13.11 Toch bedankt voor de suggestie. 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Net als beeldbewerking software updates ontvangen voor nieuwe Camera’s RAW. Is dit ook het geval bij  besturingssystemen. Wat @Sigiphoto aangeeft klopt wel. Alleen kan het zijn dat Apple hiervoor nog geen update heeft of dat je deze nog moet installeren. https://discussions.apple.com/thread/251929640

 

En als er nieuwe camera op de markt komt dan hebben fabrikanten van beeldbewerking software en besturingssystemen even nodig om hiervoor een update uit te brengen. Deze wordt meestal gebundeld met andere updates. 

 

Adobe zal zelf waarschijnlijk ook komen met update voor hij eigen DNG omzet software. Hiervoor kun je terecht op de website van Adobe: 

https://helpx.adobe.com/nl/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html

https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/using/adobe-dng-converter.html

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Bedankt voor de toelichting 

Ter verduidelijking 

1) Sigiphoto had het over de app VOORVERTONING  van Apple, ARW  omzetten  lukt NIET met de iMac versie 13

2) Wellicht zal er GEEN update worden uitgebracht in de iMac-versie 13 (?) MAAR wel in de recente versie van Mac met  versie 14 !

3) ARW van Sony omzetten via de Adobe-converter (de jongste nieuwe versie is 13) lukt niet op mijn iMac versie 13.

4) De nieuwe versie DNG van Adobe vereist een minimumversie Apple iMac  14, dit meldt Adobe !

Dit ter informatie voor wat mijn installatie betreft

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Wat @Sigiphoto bedoelde klopt nog steeds, maar dient je OS versie ondersteuning te krijgen voor het A7C RAW format. En dit duurt vaak even voor software leveranciers deze uitbrengen. Zo ook bij Apple kan dit even duren.... En of deze komt voor jouw versie van MacOS. Durf ik niet te zeggen. Hiervoor kun je terecht bij Apple. 

 

Apple ondersteund net als veel software fabrikanten oudere versies tot zekere hoogte. Mocht jouw versie niet ondersteund meer worden. Zijn er verschillende opties. Andere software gebruiken of upgraden. Voor vragen en informatie m.b.t. Apple software kun je beste terecht op: 
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/101

of

https://www.onemorething.nl/community/forum/

of

https://discussions.apple.com/community/mac_os

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Bedankt vor je bericht.

 

Conclusie over de ARW (RAW) van Sony 

1) Wie een nieuwe Sony camera koopt dient er rekening mee te houden dat hij beschikt over een PC of MAC, met een recent bestuurssysteem (in mijn geval  is de Apple versie 13 of  High Sierra ontoereikend  om de ARW om te zetten op de iMac via het programma Voorvertoning en er komt geen update)

2) Wie een beeldverwerkingsprogramma heeft van ADOBE (bv.LightRoom) moet ook een recente versie hebben, want  LightRoom Classics converteert de ARW van Sony niet naar een ander format. De gratis converter van ADOBE naar bv. dng (versie 14) kan je niet installeren op een iMac met besturingssysteem 13 (dat gaat wel met OS besturingssysteem 14 maar dan moet je een nieuwe iMac kopen, want Apple stopt met updates voor de versie 13 (plafond)

3) Voor wie punt 1 en punt 2 positief zijn, moet op zoek gaan naar ander beeldbewerkingssoftware

er zijn er voldoende op de markt of  naar ADOBE Lightroom CC (of Photoshop) met maandelijkse betaling van lidmaatschap,

 

Ik hoop hiermee de eigenaars van iMac OS besturingssysteem versie 13  en de gebruikers van Lightroom classic  voldoende geïnformeerd te hebben !

 

 

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Koop je nieuwe camera van wat voor merk dan ook. Of dit nu Sony, Nikon, Canon, Leica etc. is. Het is altijd goed om te controleren of de software die je draait nog voorzien wordt van toekomstige updates. Elke camera type heeft haar eigen camera RAW versie. En veel software leveranciers stoppen op bepaald moment met ondersteunen/updaten van verouderde software. Hoe vervelend dit ook is. 

 

Daarnaast is de camera nog niet al te lang op de markt en hebben nog niet alle software leveranciers hun software geüpdate. Hiervoor is advies kijk ten alle tijden op de website van de software fabrikant of er een update beschikbaar is of komt. 

 

PS er zijn ook prepaid kaarten te koop voor Adobe CC. Dan heb je geen abonnement, maar koop je de licentie voor een jaar. Met beetje goed zoeken zijn deze iets goedkoper te krijgen dan CC abonnement die maandelijks word afgeschreven 😉

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@FOTOGRAFIELAMP 

zoals je schreef;

1) Sigiphoto had het over de app VOORVERTONING  van Apple, ARW  omzetten  lukt NIET met de iMac versie 13

2) Wellicht zal er GEEN update worden uitgebracht in de iMac-versie 13 (?) MAAR wel in de recente versie van Mac met  versie 14 !

3) ARW van Sony omzetten via de Adobe-converter (de jongste nieuwe versie is 13) lukt niet op mijn iMac versie 13.

4) De nieuwe versie DNG van Adobe vereist een minimumversie Apple iMac  14, dit meldt Adobe !

 

Dank voor al je berichtgeving...het moet echter wel gezegd worden (zoals ook @Instaphoto je probeert uit te leggen) dat het een ieders eigen keus/verantwoordelijkheid is met welke NIET SONY zijnde software gewerkt wordt...versie 10.13.xx van Mac OSX is al redelijk gedateerd bijvoorbeeld. Ik ben net van 10.15.xx overgestapt naar 11.0.xx, genaamd Big Sur. Ik ben iemand die als het enigszins klopt met mijn andere SW de updates van Apple (tijdig) bijhoud, maar nogmaals dat is mijn keus. Ik ben op die manier verzekerd van de nieuwste zaken zoals bijv. bij de app Foto's en Voorvertoning. 

 

Kort en goed; dit is een Sony (Camera) community, wel of niet bijhouden van 3rd party SW of OS-en is geen Sony issue. We (als experts) proberen de community leden te helpen, en dus ook met tips die wel over 3rd party SW gaan, maar dat zou je kunnen zien als een extra service 😉. Het is voor ons ook maar hobby werk....

 

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en