annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony a33 <> a77; verschil in scherpte?

profile.country.BE.title
Lies_Daniels
Nieuw

Sony a33 <> a77; verschil in scherpte?

Ik heb een moeilijk te verwoorden probleem maar misschien klinkt het iemand toch bekend in de oren. 
Ik heb in het verleden een Sony a33 gehad met een standaard kittens. Heel snel een tamron 18-270 mm gekocht en hele mooie en scherpe foto’s mee kunnen maken. 
5 jaar geleden heb ik een Sony a77 gekocht met behoud van dezelfde lenzen. 
Owv persoonlijke redenen heeft mijn fotografie studie stil gelegen maar ben sinds een jaar terug bezig. 
Meer en meer merk ik dat ik niet het scherpe resultaat verkrijg zoals met de a33. 
Ik heb ondertussen de tamron 24-70 mm 2.8 bij aangeschaft. Vorige week portret mee geoefend en niet het gewenste resultaat ondanks 320 s en f7.1. 
Deze week macro geoefend met een Sigma 105mm 1.8. Hiermee had ik wel scherp resultaat maar was uiteraard met statief gemaakt. 
Ik merk vaak dat het klik geluid bij het maken van de foto ‘traag’ is maar weet niet goed hoe ik dit moet interpreteren aangezien de spiegel niet op en neer klapt? 
Iemand tips? Of de verhelderende factor? 

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
Klaas.
Ontdekker

Lange sluitertijden kunnen altijd bewegingsonscherpte geven, of te weinig contrast in het onderwerp. De camera op een statief altijd de OSS uitzetten.

Verzonden vanuit Mail voor Windows 10
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Geregeld OSS & IBIS aan laten staan op mijn oude 16-35 f/4 en IBIS bij de 16-35GM en zelf nooit last gehad van bewogen/onscherpe foto's. Het advies wordt gegeven om OSS als IBIS uit te zetten bij gebruik vanaf statief met langere sluitertijden, omdat de kans bestaat dat IBIS als OSS in werking treed. En in tegengestelde richting gaat compenseren. En dan kan het voor ongewenste effecten zorgen, maar het is niet per definitie zo dat het altijd zo is. 

 

Daarnaast zijn er objectieven die soort van detectie hebben voor statieven. Canon heeft een dergelijk techniek in enkele van haar objectieven. 

 

Neemt niet weg dat het verstandig is om OSS als IBIS uit te zetten bij gebruik van statief 😉

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web