annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Combinatie van Sony A7Riii met silent shutter geeft hevige banding in theater met LED light

profile.country.NL.title
NicoVG
Ontdekker

Combinatie van Sony A7Riii met silent shutter geeft hevige banding in theater met LED light

Tijdens het testen van de  A7Riii in ons nieuwe LED verlichte theater in vianen kwam ik tot de vervelende conclusie dat het fotograferen met de stille sluiter/ silent shutter niet mogelijk bleek.

In alle 'stille'opnamen zat een hevige horizontale banding die in post niet te verwijderen is.

De reden waarom ik een camera met 'Stille Sluiter' heb gekocht was  dit vele werk in het theater.

Inmiddels hevig verder getest, maar deze banding bij artificial light  is er niet uit te krijgen.....

Banding_LEDLight_Silence_Comb.jpg

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Bekende uitdaging bij mirrorless.

sony a7iii banding fix

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
NicoVG
Ontdekker

De oplossing is duidelijk.....

'GEWOON' een A9 erbijkopen.......

 

Vr  Gr  NVG

profile.country.BE.title
gerdmoors
Nieuw

Blijkbaar heeft de A9 er ook wel eens last van...

 

Kan deze link je misschien helpen?

https://www.dpreview.com/news/6974141509/sony-striping-heres-the-fix

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @NicoVG

Mag ik als aanvulling nog vragen met welke lens deze foto gemaakt is (of alle Exif gegevens?)

 

profile.country.NL.title
NicoVG
Ontdekker

SEL 70-300 G

 

SONY ILCE-7RM3
1/500s f/5.6 at 183.0mm iso8000

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

De a7riii kan  wel in anti-flikker mode gezet worden, alleen niet in combinatie met silent shutter. De shutter maakt toch niet zoveel kabaal? In ieder geval kan je goede fotos maken zonder flitser. De banding komt nog al eens voor door wat oudere of goedkope led installaties en dan met name veroorzaakt door slechte dimmers. Weet ik niet van mezelf maar er wordt nog al wat over geschreven op diverse fora. Dit zal je echter niet helpen tenzij het theater van jezelf is, dan zou ik de dimmers er eens even uithalen om e.e.a. te testen. Een veel lager shutterspeed zal ook helpen om banding te vermijden / verminderen. Dit soort foto's zijn op 1/60 te maken ( in combinatie met de uitstekende i.b.s van de body en de i.s. van de fe70-300) Bijkomend voordeel is de veel lager iso, waardoor je ook weer veel minder ruis krijgt. 

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Ter illustratie: de invloed van sluitertijd op banding in silent shooting mode bij de a7riii:

De foto zonder banding genomen op 1/80, met banding op 1/250:

55mm, 1/80, iso100, f/3.555mm, 1/80, iso100, f/3.555mm, 1/250, iso100 f/1.855mm, 1/250, iso100 f/1.8

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@NicoVG
Een langere sluitertijd zou inderdaad een oplossing zijn als je de mechanische sluiter geen optie is.

Bepaalde lenzen hebben hier wat vaker last van, maar met de lens die jij hier gebruikt hebt is dat niet het geval.

 

Dit is een van die momenten dat je tegen de technische grens van deze camera aanloopt. De A9 is hier beter op gebouwd, de sensor van de A7III wordt op een andere manier uitgelezen, maar goed, dat verhelpt je probleem hier dan niet.

profile.country.NL.title
NicoVG
Ontdekker

Bedankt voor alle mogelijke oplossingen van het probleem.

• Een langere sluitertijd is geen optie.  Daarvoor beweegt alles te snel  op het podium met  bands en dansers.

• De A9 kopen om 'stil' te kunnen werken is net weer een brug te ver. Ik heb ook nog een Alpha 99 II en Alpha 99......

• Blijfft de mechanische sluiter over.  Dan maar wat meer geluid.......

• In ruimtes met natuurlijk licht ( kerken etc. ) en niet-artificieel licht kan ik dan de 'stille' sluiter gebruiken.

 

Vr  Gr  Nico VG