annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpstellen bij slecht licht

OPGELOST
profile.country.NL.title
Vollevelde
Ontdekker

Scherpstellen bij slecht licht

Beste.

 

Ik ben in het bezit van een A 6000 en HVL 43M flitser.

Als ik fotografeer in slecht licht duurt het lang voor dat de camera zich scherp stelt, soms lukt het helemaal niet.

Ik heb de AF lamp aan in het menu, deze werkt ook maar toch lukt het vaak niet.

De flitser heeft ook een AF lamp maar deze gaat niet aan.

In de handleiding van de flitser staat dat deze aan gaat bij bediening van de ontspanknop

Heeft iemand hier ervaring mee.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik zou het eens proberen zonder de gezichtsherkenning.. die zoekt naar contrasten en juist in donkere omstandigheden zijn die er minder tussen gezicht en achtergrond.

Als je DMF gebruikt  in plaats van Af-A en je zet de peaking levels/reliëfniveau aan zie je aan de oplichtende randjes waar je scherpte ligt. 

Je kunt dan ook meteen handmatig ingrijpen door de instelknop half ingedrukt te houden en toch handmatig scherp te stellen. Aan de oplichtende peaking / reliëf randjes zie je waar je hebt scherpgesteld. Op het moment dat je de scherpstelknop dan helemaal doordrukt maak je de foto. 

Ik zou ook liever het middenpunt gebruiken in lastige situaties, hoe minder de camera moet 'zoeken' hoe sneller het gaat. 
Op een gegeven moment kun je ook tegen de snelheid van je lens aanlopen. De ene lens heeft een snellere en preciezere scherpstelmotor dan de andere. Kan dus zijn dat een andere lens ook een oplossing kan zijn. Maar ligt er natuurlijk aan hoe vaak je hier tegenaan loopt of dat de moeite waard is. 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo @Vollevelde en welkom bij de Community!

 

In welke scherpstelmodus stel je de camera in bij weinig licht?

 

profile.country.NL.title
Vollevelde
Ontdekker

 

Hallo Amfion.

Alvast bedankt voor je reactie.

Mijn instellingen zijn: AF-A, scherpstelgebied BREED  en ik maak gebruik van AF- vergrendeling, gezicht herkenning staat aan.

AF- hulplicht staat aan ( op de flitser doet het hulplicht niet mee).

Regelmatig scherpstelgebied MIDDEN geprobeerd.

De flitser staat op TTL en de camera op invulflits.

Of ik nu op S, A, P, als voorkeuze neem het blijft hetzelfde drama.

Ik hoop je hiermee voldoende geinformeert te hebben.

In afwachting Groeten.

 
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik zou het eens proberen zonder de gezichtsherkenning.. die zoekt naar contrasten en juist in donkere omstandigheden zijn die er minder tussen gezicht en achtergrond.

Als je DMF gebruikt  in plaats van Af-A en je zet de peaking levels/reliëfniveau aan zie je aan de oplichtende randjes waar je scherpte ligt. 

Je kunt dan ook meteen handmatig ingrijpen door de instelknop half ingedrukt te houden en toch handmatig scherp te stellen. Aan de oplichtende peaking / reliëf randjes zie je waar je hebt scherpgesteld. Op het moment dat je de scherpstelknop dan helemaal doordrukt maak je de foto. 

Ik zou ook liever het middenpunt gebruiken in lastige situaties, hoe minder de camera moet 'zoeken' hoe sneller het gaat. 
Op een gegeven moment kun je ook tegen de snelheid van je lens aanlopen. De ene lens heeft een snellere en preciezere scherpstelmotor dan de andere. Kan dus zijn dat een andere lens ook een oplossing kan zijn. Maar ligt er natuurlijk aan hoe vaak je hier tegenaan loopt of dat de moeite waard is. 

profile.country.NL.title
Vollevelde
Ontdekker

Okè ik heb binnenkort een feestje dan zal ik deze tip uit proberen.
Heel hartelijk dank zover.
Weet je toevallig ook waarom het AF lampje van de flitser niet meewerkt?
groeten.

ps .

wat ben je snel in reageren, heel fijn bedankt.
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Graag gedaan !

 

Hmm goeie vraag, bij continu scherpstellen zou ik dat kunnen verklaren... Anders zou het gewoon moeten werken. Ergens zal een combinatie van instellingen mis gaan, maar da's zo op afstand erg lastig te controleren. 

profile.country.NL.title
Vollevelde
Ontdekker

Hallo Amfion.

Ik heb gedaan zo ajs je geschreven hebt en het werkt heel goed.

Ik wist niet dat gezichts herkenning zoveel invloed had.

Heel hartelijkdank voor de tips.

groeten.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ah, fijn om te horen! Dankjewel!