annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Ongewenste verandering van belichting.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ongewenste verandering van belichting.

Afgelopen week veel foto 's gemaakt, waarbij de camera tussen de shots door, in de tas

werd gestopt.

 

Het is me regelmaat overkomen, dat met het uit de tas halen, de draaiknop uiterst rechts

op de camera, die geen vergrendeling heeft, bij 't er uit pakken verdraaide naar een

pus of min waarde.

 

Zou op die knop bij een camera update, graag een "middenpal" ter beveiliging willen hebben.

 

Als je niet vrij direct na de opnamen je foto 's bekijkt, kom je er namelijk pas "te laat" achter,

dat de zaak ongewenst veranderd is. En je foto 's over-, of onderbelicht zijn.

 

 

 

 

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Bij mijn a77 had ik vaak last van het veranderen van het diafragma.

Bij de a6000/6300 voornamelijk van het veranderen van de EV. Die heb ik op het achterste draaiwiel ingesteld.

Ik let er goed op want dit gebeurt maar al te vaak.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Ik denk letterlijk dat bijv. door de vorm van je toestel, bepaalde zaken (te) makkelijk verdraaien.

 

Bij jouw dus 't diafragma + EV.

 

Bij mij heb ik geen enkele last, dat de behoorlijk verzonken draaiwielen aan de voor en achterzijde,

ongewenst op de loop gaan.

 

Omdat ik fotografisch bijna altijd met A keuze (diafragma) werk, wijzig ik die redelijk vaak.

i.v.m. Te verwachten DOF. Met name met weinig licht is dat aan de orde.

Is er veel licht, kun je veel makelijker met je diafragma spelen.

 

En 't achterste grote draaiwiel gebruik ik juist vaak om zaken te wijzigen. Iso of Display.

Maar dat is niet door draaien, maar door drukken. Na drukken, moet je de wijziging door draaien ingeven.

Dat wiel zit zo buiten mijn fingers, dat ik daar niet per ongeluk aan zit.

Dus gaat bij mij, de vergrendeling standaard op "uit".

 

*

Met name de EV, zou ik wel willen vergrendelen.

Maar de opmerking die Portmixes maakte, snijdt zeker hout.

Als je (totale) foto aan de de donkere kant is, kun je die erg simpel via 't EV wiel aanpassen.

En dat is zeker een groot voordeel.

 

Dat verdraaien vind bij mij nooit (per ongeluk) tijdens het werken met de camera plaats.

Maar alleen bij 't, "uit de tas pakken".

 

Omdat ik jaren met een dslr heb rondgesleept, is de aanpassing van licht, eigenlijk nooit aan de orde

geweest, hetzij dat je te maken had met een donkere poort, of juist een lichte hemel etc.

Daarvoor gebruikte je dan je + of - in de lichtsfeer. Maar wat het werd, bleef onzichtbaar.

Dat moest je gokken.

 

Dat kun je nu vooraf zien, door 't in te stellen. En in je zoeker, resp. op je beeldscherm te kijken.

Dat is een geweldig voordeel van een spiegelloze camera.

Ik had dat zo lang niet gedaan. Was dat stomweg vergeten. Vond dat serieus stom van me zelf.