annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

onderbelicht

profile.country.NL.title
Mikki10.
Lid

onderbelicht

Hoi,

Ik merkte gisteren dat de foto's die ik maakte allemaal onderbelicht bleven.

Ik kan in de S stand het diafragma niet aanpassen dat blijft f 4 staan ook al draai ik de sluitertijd naar 8000?

Mijn camera sony ILce AII en sony 70-200mm lens

Alvast bedankt,

 

Miki

 

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Als je controle wenst over je diafragma dan kun je kiezen voor de A (diafragma) of M (handmatig) Bij S (sluitertijd) kiest de camera het diafragma.

 

Bij A kies je zelf het diafragma en bepaalt de camera de sluitertijd. 

Bij M heb je zelf de controle. 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Mikki10.
Lid

Weet ik, maar als die nou helemaal geen diafragma kiest?

 

Bedankt voor het reageren

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Belichting houdt simpel gezegd in: ‘de totale hoeveelheid licht die op de sensor van je camera valt terwijl de sluiter open en dicht gaat.’ Wanneer de sensor dus te lang belicht wordt, dan wordt de foto overbelicht en wanneer de sensor te kort wordt belicht, dan wordt de foto onderbelicht. Van belang is dus om het diafragma, de ISO-waarde en de sluitertijd zo op elkaar af te stemmen dat de foto precies genoeg wordt belicht. We spreken dan vaak ook over de belichtingsdriehoek. (Diafragma, sluitertijd en ISO) 

 

Je fotografeert in S. Je stelt hierbij de gewenste sluitertijd in. De camera gaat zelf en lichtmeting doen om zo het bijpassende diafragma te berekenen. In jouw geval kiest jouw camera f/4. De camera wil meer licht voor goed belichte foto, maar kan deze niet op de sensor krijgen. Gezien het objectief niet meer licht door kan laten. Deze ondersteund geen waardes zoals f/2.8 of 2.0. Dit wat resulteert in onderbelichte foto’s. 

 

Wat kun je doen. Sluitertijd aanpassen. Zodat deze iets langer wordt en meer licht op de sensor komt. Of je past de ISO aan. Zoek eens op belichtingsdriehoek en je zult veel informatie vinden over hoe je goed belichte foto kunt krijgen. En of plaats foto met volledige EXIF informatie. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Mikki10.
Lid

Ik dacht dat ik dit allemaal al goed deed. Anyway hartelijk bedankt, ga weer met de iso proberen.

Super bedankt voor het antwoord!

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Op youtube vind je aantal filmpjes met uitleg en op https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ vind je de basis fotografie uitleg in het Nederlands. 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Mikki10. 

 

Als ondanks dat je andere instellingen doet het beeld onderbelicht blijft zou ik in eerste instantie denken dat je belichtingscompensatie (+/-) ver in de min staat. 

 

Groet!

Antonette