annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

nex 5 lens wordt niet herkend

profile.country.nl_BE.title
-Zita-
Bezoeker

nex 5 lens wordt niet herkend

Hallo,

gisteren wilde ik met mijn nex 5n enkele foto's nemen, maar mijn camera zei dat hij de lens niet herkende. Dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom. Het gaat om de originele lens die ik bij de camera kocht. Ik heb nog nooit een andere lens gebruikt. Weet iemand hoe dit komt? Ik heb ook geprobeerd om eens alles te resetten, maar dit hielp niet. De lens zelf wil ook niet altijd meer automatisch scherpstellen heb ik de indruk.

Tags (1)
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Zijn alle contactpunten van camera en lens schoon?

Willem
NEX6
profile.country.nl_BE.title
-Zita-
Bezoeker

Die hebben we ook eens schoongemaakt, maar dat hielp niet. Daarna hebben we nog een aantal keer de lens eraf gehaald en weer erop gezet en uiteindelijk is het dan wel gelukt, maar we denken dat het een terugkerend probleem is.

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Als eerste denik dan TOCH aan niet geheel schone contacten, maar dat kun je zelf het beste beoordelen. Gebruik alcohol, GEEN contactspray oid om schoon te maken!


Verder een (misschien vreemd) advis: schakel de camera UIT voordat je een lens erafhaalt of erop zet. Sony geeft dat verstopt in de handleiding ook al aan, maaar ik heb verhalen gelzen van defecte camara's en lensen door dit niet te doen.


Absurd, maar het is blijkbaar nodig.

Willem
NEX6
profile.country.BE.title
mr7yh123
Ontdekker

Dit was bij mij ook het geval. Na een 3-tal jaren: lenzen worden heel moeilijk herkend. Met wat wringen aan de lens en de lens in 1 richting duwen, lukte het soms wel. Probleem is dat de de contactpennen op de camera verguld zijn en een heel lage druk uitoefenen (om de goudlaag op de contacten niet af te schrapen).

Goud heeft echter als "nadeel" dat het niet oxideert en dus geen reactie met de lucht aangaat zoals bvb zilver dat een geleidend residu achter laat en dus niet isoleert.

Dat betekent dat als er zich door de aanwezigheid van vervuiling in de lucht, er zich een dunne isolerende film op de goudlaag afzet. Denk maar aan de autoruiten die je lange tijd niet poetst. Deze filmlaag werkt isolerend en wordt door de gebruikte constructie van de contactpennen, niet 'afgeschraapt'.

In de orgelindustrie was dat al bekend in 1980, waar men toen voor de klavierkontacten naar zilvercontacten omging wegens veelvuldige slechte contacten (door bvb rookafzetting in de feestzalen). Zilveroxide maakte een eind aan het probleem. Het ziet er na oxidatie lelijk uit, maar het bleef tenminste geleiden.

Voor bestaande goudcontacten zoals bij de NEX-5: enkel met zuivere alcohol+stofvrije doek te poetsen indien de fabrikant het toelaat (alcohol e.d. kan sommige plastics aantasten) en wees er zuinig mee. 

Ik heb mijn contacten met alcohol gepoetst ("optik reiniger HTMC"  van Hama die ik nog had staan, maar een andere zuivere alcohol doet het ook wel) en het probleem was meteen volledig van de baan.

Proberen kost niets. Als dit niet helpt... dan best ermee naar het service center.

grtz, 

Michel 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je geeft aan één objectief te hebben? Voor je in de weer gaat met alcohol etc… Zou ik eerst eens kijken of je dit ook hebt met een ander objectief. Dit kun je doen door deze even te lenen van kennis of familie. Heb je deze optie niet dan kun je altijd even bij de winkel gaan kijken. 

 

Heb je dit ook met ander objectief dan kunnen het de contact punten zijn of iets met de camera. 

 

Heb je het alleen met je eigen objectief. Dan kunnen het de contact punten zijn van dit objectief of iets anders met je objectief. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web