annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Kan iemand me dit uitleggen?

OPGELOST
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Kan iemand me dit uitleggen?

Zojuist een arw bestand van geheugen kaart geimporteerd...ik heb deze foto gemaakt met de APS-C lens 16-70 op een A7ii. Nu leert omrekenen vanaf FF dat ik een bestand van rond de 10 MP zou moeten overhouden...en dat klopt ook, 3936x2624 = 10,32 MP, maar wat is dat dan in MB's? Tot mijn verbazing heeft deze foto een bestandsgrootte van 21,5 MB. Nu denk ik te weten dat er geen rechtstreeks verband is tussen MP en MB maar er zal toch wel een soort van verhoudings getal bestaan? Het is de 1e keer dat me dit opvalt, en vlgs mij ook de eerste keer dat ik zo'n groot bestand zie met de genoemde combi camera/lens. 

 

NB; ik heb het hier over een onbewerkt RAW (ARW) bestand.

 

Voor de duidelijkheid (even niet op het deel van de foto letten :yahoo:) heb ik een printscreen toegevoegd

 

grt Sigi

 

Schermafbeelding 2018-03-27 om 22.43.08.png

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
RoosSBNL
Community Team

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
RoosSBNL
Community Team

Hi Sigi, 

 

Misschien vind je dit wel interessant om te lezen: https://snapgreatphotos.com/2015/02/18/why-does-a-22-3-mp-camera-produce-a-7-mb-file-size/

 

Groet, 

 

Roos

 

 

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Het aantal pixels op je sensor veranderd niet door er een apsc lens op te zetten. Vandaar dat de file size dezelfde is als met een ff lens. Volgens mij kan je in het menu wel instellen om met een apsc lens maar een deel van de ff sensor te gebruiken, dan krijg je kleinere files natuurlijk. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@lescatalpas

 

klopt! Alleen doet de A7ii dit al automatisch, dus een kleiner deel van de sensor gebruiken. Dat zie je ook aan de resolutie van 10,3 MP.  

Vandaar mijn verbazing over de grootte van het bestand in MB’s

 

grt, Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@RoosSBNL Dank je voor de link. legt idd goed uit dat niet elke foto in RAW dezelfde bestandsgrootte heeft. Op zich is het wel logisch dat foto’s met juiste instellingen en meer lichte delen ook groter zijn in MB’s. Er ligt dus geen omrekening verhoudingsgetal vast, maar het hangt van je genomen foto af, kwaliteit en juist belichte delen. Het was me zoals het artikel zegt ook al eens opgevallen dat bij RAW bewerken het bestand zelfs nog groter in MB’s kan worden dan initieel! Dit is dan omdat je informatie toevoegt. (Even een korte samenvatting haha)

 

Weer wat geleerd :thumbsup:

 

grt Sigi

mijn foto's op; 500px en