annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Is dit miscchien een idee?

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Is dit miscchien een idee?

verwijderd

17 ANTWOORDEN 17
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Weet je, het maakt mij niks uit of iemand de basics snapt of niet. Ik vind alleen mensen die niks willen leren irritant.

Ik ga graag op rondreis en elk jaar loopt er een hele buts rond die interessant lopen te doen met dikke spiegelreflexen en doen alsof ze de pro zijn. Die kijken vervolgens met een minachtende blik naar mijn kleine a6300 of voorheen a6000.

 

Je herkent ze meteen aan de altijd automatisch uitklappende flitsers.

 

 

Dan krijg je achteraf die foto's te zien en dan denk ik, je had beter een cursus kunnen volgen. Vervolgens geven ze de camera de schuld. Willen een nachtfoto schieten met f22 een belichtingstijd van 4 secondes en klagen dan dat de foto bewogen is. Of schieten met de hoogste iso en verbazen zich er dan over dat de foto ruizig is.

Geen flauw idee wat diafragma, sluitertijd en iso zijn.

 

Soms neem ik het toestel van iemand over, zet hem van de automaat stand af, stel alles netjes in, maak de foto en laat zien wat ermee kan. 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

In mijn geval is het niet alleen een hekel hebben aan, maar een bittere noodzaak om lichter te tillen.

De pijn die onstaat in mijn gewrichten is verre van grappig namelijk.

Vandaar dat ik ook echt baal als een stekker dat Sony vooral stinkend grote, zware en dure lenzen maakt.

Prachtig spul hoor al die FE GM lenzen, maar bepaald niet waar ik behoefte aan heb.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Neen, dat begrijp je echt volkomen verkeerd. Dat is absoluut niet wat ik zeg of wil zeggen.

 

Ik snap best waarom Sony zich richt op full frame. Daar valt omzet en marktaandeel te halen. De rest van de markt lijkt aardig ingestort. Ze hebben groot gelijk. Ze kunnen ook geen eindeloze reeks met engineers aannemen en hun aandacht gaat uit naar full frame omdat door de houding van Canikon er geld te verdienen valt. Goed voor Sony. 

 

Ik vind het alleen treurig dat de ontwikkeling van aps-c lenzen al jarenlang volkomen stil staat en Sony alleen nog maar oog lijkt te hebben voor full frame. Vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die geen duizenden euros kunnen en willen uitgeven aan dat soort apparatuur. Of denk je dat lenzen van over de 2000€ en body's van een paar duizenden euros bereikbaar zijn voor alles en iedereen? Als je dat denkt, dan mankeert er iets aan je realiteitszin. Niet iedereen wil persé een professionele camera met ditto lenzen. Het is voor mij een hobby en mijn bestedingsmogelijkheden zijn net als bij de meeste mensen beperkt.


Ik zou overigens best een a7mk2 kunnen kopen met kitlens. Daar is het auto focus systeem echter minder goed van als van de a6300 en tevens gaat video schieten minder goed. Ik heb redenen om aps-c als een perfect compromis te beschouwen. Gewicht is daar een belangrijke van en de prijs ook. Ik ben als leraar noch arm noch een grootverdiener. Er komen nu ook een aantal betaalbaardere full frame lenzen dus dat is al fijn om te zien.

 

Dat de focus op full frame ligt, is geen afkeuring van de full frame reeks. Het zijn prachtige camera's en die GM lenzen zijn fantastisch.

Het is echter een complete misvatting te denken dat full frame voor iedereen de logische volgende stap zou moeten zijn. Dat is echt niet zo. Het is tevens een illusie te denken dat je met een duurdere camera en duurdere lenzen in een keer veel interessantere foto's of video's gaat schieten. Dat is namelijk ook niet zo.

 

Ik ben al jarenlang een tevreden gebruiker van Sony's aps-c apparatuur maar Sony laat daar de bal liggen en dus gaan mensen overstappen naar Fuiji. Die hebben namelijk wel een goede lijn met aps-c lenzen.

 

 

Jazzfestival Breda

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Juist, ik had net mijn a6300 gekocht toen drie maanden later de a6500 uitkwam. Die had ik liever gehad maar ik zie het niet zitten om een camera die nog geen jaar oud is te vervangen, laat staan een drie maanden oude in de tijd dat de a6500 verscheen. Ik wil deze minstens twee jaar houden.

 

Ik schiet bijna nooit actie dus die grotere buffer doet me weinig tot niets. De IBIS wel. Dat zou ik graag willen hebben net als touch focus.

 

Manueel scherpstellen vind ik echt ellendig tenzij ik van statief werk, maar dat doe ik zo weinig mogelijk. Ik heb een el cheapo schoudersteun en dat werkt redelijk goed. Kan altijd beter maar alles blijft een compromis.

Kwaliteit versus geld. Gewicht versus kwaliteit.

 

Ik vind de a6300 voor video echt briljant. Niet normaal meer hoe die kwaliteit in 4k is.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3