annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

ILCE-A7RM2 Distortion Comp Sigma I series objectieven

profile.country.NL.title
Bertus
Lid

ILCE-A7RM2 Distortion Comp Sigma I series objectieven

Heeft of krijgt de ILCE-A7RM2 distortion compensation voor objectieven uit de I serie van Sigma? Bijvoorbeeld voor de onderstaande modellen.

 

Sigma DG DN 24mm f/2

Sigma DG DN 35mm f/2

Sigma DG DN 90mm f/2.8

 

De zoeker en het display van de camera toont een ongecorrigeerd beeld. In het menu van de camera zijn alle correcties ingeschakeld.

 

Welk model uit de A7R lijn biedt deze functionaliteit wel? 

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi @Bertus 

 

Specifiek voor andere merken lenzen zal er denk ik niet zo gauw een compensatie komen en op dit model verwacht ik geen updates meer.

Beste is denk ik even langs een camera winkel te gaan en je lenzen op een andere body proberen. Uit je bericht begrijp ik dat je ook de handmatige correcties niet kunt uitvoeren?

 

Groet,

Antonette

profile.country.NL.title
Bertus
Lid

  • Wat bedoel je met handmatige correcties? Is het mogelijk om dit handmatig in te stellen zodat de camera het beeld correct weergeeft in de zoeker? 
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Op de A7r3 zit in Camera menu 1, blz 2 het laatste item: Lens comp. Hier heb je de keus voor shading: (donkere hoeken) auto of uit, hetzelfde voor chromatische aberratie en vervorming.  Volgens mij is dit geheel lens onafhankelijk. Ik heb het net getest met een sony 55mm en een viltrox 85mm en op beide lenzen is het verschil tussen auto compensatie en uit goed te zien op de foto. De verschillen zijn wel dusdanig klein dat ik het in de zoeker niet zie. 

In de nabewerking kan je natuurlijk vrijwel alle moderne lenzen (laten) compenseren door b.v. lightroom. 

profile.country.NL.title
Bertus
Lid

Bedankt voor je reactie. Die instellingen had ik al gevonden, en in de software op mijn computer wordt het beeld netjes gecorrigeerd.

 

Echter, de Sony A7R II gebruikt deze informatie helaas niet en toont in de zoeker (en dan natuurlijk ook op het display) het ongecorrigeerde beeld. Dat is waar ik tegenaan loop. Dit maakt het maken van een goede compositie soms heel lastig. De vertekening zonder correctie is bij veel compacte objectieven van Sony en die van bijvoorbeeld Sigma dermate groot, dat rechte lijnen helemaal vertekend zijn. Voor Sony objectieven wordt het veelal wel gecorrigeerd, maar helaas bij de Sigma objectieven niet. 

 

Ik vraag me af of er een model in de A7R serie is dat wel een gecorrigeerd beeld toont. 

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Ik denk, maar weet het niet zeker, dat wat je wilt bij geen enkele camera kan. Immers, de correctie is softwarematig. Zolang je door de zoeker of scherm kijkt is er nog geen bestand om de correctie software op los te laten.  Pas nadat je de foto genomen hebt, en je dus een bestand hebt, kan er gecorrigeerd worden. 

profile.country.NL.title
Bertus
Lid

Dat kan zeker wel. 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Bertus ,

 

Ik denk dat je dan toch even met die specifieke lenzen naar een winkel moet om het te proberen. Of je licht even opsteken bij importeur van Sigma in Nederland, lijkt mij dat zij dat soort informatie wel hebben.

 

Succes!

profile.country.NL.title
Bertus
Lid

Nou, dat ga ik zeker doen.

 

Bedankt hoor!