annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Fotoverslag: Schotse landschappen en papegaaiduikers

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Fotoverslag: Schotse landschappen en papegaaiduikers

Laat ik mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Bert, fotografie ‘enthousiast’ sinds 2010 en afgezien van mijn allereerste (compact) camera, heb ik altijd met Sony materiaal gefotografeerd. Mijn voorkeur gaat uit naar landschappen & wildlife en ik laat me bij de keuze van een vakantiebestemming hierdoor vaak beïnvloeden. Dit jaar was Schotland, met in het bijzonder papegaaiduikers aan de beurt. De uitrusting voor deze trip bestond uit een Sony A6000 systeemcamera, een 12mm F2.0 en een 135mm F1.8 Zeiss.


Rob Roy's viewpoint
Rob Roy's viewpoint, Inversnaid. De 135mm F1.8 Zeiss, toch de uitgelezen portretlens, kan zeker dienst doen als landschapslens, al moet je dan wel een heel ver uitzicht hebben... (135mm, ISO200, 1/2000sec en F1.8) 

Black cuillins sunset

Black cuillins, Isle of Skye. Deze foto werd uit de hand genomen zonder filter met een 12mm F2.0 lens van Samyang. Deze lens maakt geen elektronische verbinding met de camera, hierdoor moet de focus en het diafragma manueel ingesteld worden. In de exif bij de gemaakte foto zal het ingestelde diafragma dus ook niet verschijnen. (12mm, ISO250 en 1/60sec)

 

Old Man of Storr

 Old Man of Storr, Isle of Skye. In een recordtempo naar boven gewandeld om een laatste glimp op te vangen van de ondergaande zon met bijhorende kleurenpracht. Net op tijd om nog een foto te nemen met statief. (12mm, ISO100 en 1sec)

 

Cuillin mountains

 Cuillin mountains, Glenbrittle. Om deze watervallen te fotograferen heb ik gebruik gemaakt van een statief en ND filter. Deze (neutral density) filter maakt de scene donkerder waardoor er een langere sluitertijd nodig is voor een goede belichting. Door deze langere sluiterijd krijgt de beweging van het water een artistiek effect. (12mm, ISO100 en 6sec)

 

Border view

 Border view, Scotland-England. Ook donker en regenachtig weer kan wel eens voorkomen in Schotland... (135mm, ISO100, 1/400sec en F4)

 

Fairy pools

 Fairy pools, Isle of Skye. Na ongeveer een half uurtje wandelen langs de 'fairy pools' kom je aan bij deze waterval. Ook hier werd de foto genomen met een statief en ND filter. (12mm, ISO100 en 30sec)

 

Fairy pool

 Fairy pools, Isle of Skye. Ook kleine watervallen maken deel uit van de fairy pools. Voor deze foto werd wederom een statief en ND filter gebruikt. Door het sombere en grauwe weer die dag kreeg ik niet echt een feeëriek gevoel van de standaard foto. Daarom deze zwart/wit/groen nabewerking. Een persoonlijke keuze... (12mm, ISO100 en 30sec)

 

Never stop exploring

 Never stop exploring, Isle of Skye. Af en toe eens een foto tegen de zon in nemen, moet kunnen. De zon geeft naast een uitgebrande witte vlek ook stralen mee aan de foto. Dit wordt eerder als 'nadelig' beschouwd maar kan in sommige gevallen een foto wel opwaarderen. Door deze foto in zwart/wit te bewerken vallen de uitgbrande delen veel minder op. (12mm, ISO100 en 1/160sec)


oldtimer.jpg

Scottish Bentley, Isle of Mull. Op een regenachtige dag komen details eens zo goed uit de verf. (135mm, ISO100, 1/1250sec en F1.8)

 

Puffin portrait 1

 Puffin portrait 1, Isle of Lunga. Lunga, desolaat eiland en huis van de papegaaiduiker (puffin). (135mm, ISO100, 1/640sec en F1.8)

 

Puffin portrait 2

 Puffin portrait 2, Isle of Lunga. Doordat papegaaiduikers absoluut niet schuw zijn, kan je behoorlijk dichtbij geraken zonder gebruik te maken van een gigantische telelens. (135mm, ISO100, 1/640sec en F2.2)

 

Puffin portrait 3

 Puffin portrait 3, Isle of Lunga. Een papegaaiduiker arriveert met het middagmaal. (135mm, ISO100, 1/800sec en F1.8)

 

Puffin portrait 4

 Puffin portrait 4, Isle of Lunga. De papegaaiduiker kijkt vanop een klif uit op de oceaan. (135mm, ISO100, 1/400 en F2.8)

 

Puffin portrait 5

 Puffin portrait 5, Isle of Lunga. Papegaaiduikers blijven bij elkaar voor de rest van hun leven. (135mm, ISO100, 1/1250sec en F1.8)

 

Puffin portrait 6

 Puffin portrait 6, Isle of Lunga. Even de vleugels strekken. (135mm, ISO100, 1/800 en F1.8)

 

Puffin portrait 7

 Puffin portrait 7, Isle of Lunga. Papegaaiduikers communiceren met elkaar door middel van geluid. Hier werd geroepen naar een partner die terugkeerde van de jacht zodat deze zich zeker niet van hol vergiste. (135mm, ISO100, 1/1000 en F1.8)

 

Puffin portrait 8 Puffin portrait 8, Isle of Lunga. Door kleine weerhaakjes in de bek, is het mogelijk om een groot aantal visjes te vervoeren.

 

Tekst en foto's: Bert Dellafaille

 

Speciale dank aan Sony voor het uitlenen van een A6000 systeemcamera.

 

 

https://www.facebook.com/bertdellafaille
Tags (1)
8 ANTWOORDEN 8
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Prachtige reeks foto's en leuke manier voor je foto's voorstellen!

Geeft me zeker zin om te gaan...als de pond wat gunstiger staat :laughing:

 

Wat zou je op een volgende Schotlandreis van materiaal meenemen? Heeft bijvoorbeeld een pure tele zoals een 70-400mm lens zin? Of is het gewicht teveel een last?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Gebruik je bij het fotograferen van de vogels een automatische instelling of scherpstelling? 

Kan me voorstellen dat je heel snel moet zijn, wil je het shot niet kwijtraken. Of weet je precies wat je wilt instellen als je bezig bent? 

Ilona_P
Moderator

Bert, wat een mooie reeks! En dan vooral de foto's van de fairy pool & van de papegaaiduiker met het middagmaal 🙂

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Bedankt voor de complimenten @Portmixus! Altijd leuk om te lezen. Op reis neem ik liefst een zo klein mogelijke camera mee (deze moet wel goed zijn :slight_smile: ) en een beperkt aantal lenzen. Het moet leuk blijven om deze elke dag mee te nemen: een 70-400mm weegt toch wel iets. Daarbovenop heb je wel wat aanzien met zo'n lens en dat hoeft voor mij niet zo, zowel in België als op reis. Op een volgende Schotland reis durf ik dus gewoon hetzelfde mee te nemen. Een 12mm (breedhoek) voor landschappen en een telelens, liefst zo lichtsterk mogelijk. Voor papegaaiduikers is 135mm (op APS-C sensor) voldoende gebleken. Er zitten echter ook allerhande roofvogels (waaronder zeearenden) , walvissen, zeehonden,...  Ga je specifiek voor deze dieren zou ik toch meer tele aanbevelen zoals bv. een 70-400mm. Deze zijn te schuw om dicht te kunnen benaderen.

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

@Vinc_E Ik heb voor de papegaaiduikers automatische scherpstelling gebruikt, de A6000 in combinatie met LA-EA2 adapter had hier geen problemen mee. Voor het overige werk ik vnl. in A (aperture priority) modus. Zo kan ik het creatieve aspect wat in het oog houden: het F-getal varieer ik dan in functie van de 'DOF' (depth of field). Een hoger F-getal voor meer algemene scherpte en een lager voor meer 'achtergrondwaas'. Voorts probeer ik de ISO-waarde zo laag mogelijk te houden. In functie van de sluitertijd verhoog of verlaag ik deze. Met dit in het achterhoofd, let ik vervolgens op de kadrering: standpunt, storende elementen uit beeld laten, mooie achtergrond...

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

@Ilona_P Bedankt voor de fijne comment!

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
Jodelientje
Lid

Mooie fotoserie.

Wij gaan volgende week richting Engeland en Schotland.

Wij zoeken dezelfde landen uit :wink: haha.

 

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Dag Bert , 

 

 

 

mooi verslag en hele mooie foto`s! ik ben gek op natuur foto`s en heb er dan ook lang naar gekeken !