annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Fotoverslag: Noorwegen, stappen in de Blefjell regio

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Fotoverslag: Noorwegen, stappen in de Blefjell regio

Gedurende een 6-daagse staptocht in Noorwegen werd de Blefjell regio uitgebreid verkend, te beginnen in Kongsberg. Tijdens onze route werden vijf DNT-hutten aangedaan: Selsli, Sigridsbu, Eriksbu, Ovre Fjelstul en Daggro.  De gebruikte (systeem) camera was een NEX-5N voorzien van de een Samyang 12mm F2.0 breedhoeklens. Het compacte formaat en lichtgewicht van deze combinatie is ideaal voor dit soort reizen. De brandpuntsafstand van 12mm is perfect voor landschappen en het grotere F2.0 diafragma is handig wanneer er iets meer wolken zijn.

De 12mm van Samyang heeft geen elektronische contactpunten, hierdoor moet je manueel scherpstellen en het diafragma instellen. Voor sommige kan dit nadelig in de oren klinken maar dankzij ‘live view mode’ & ‘focus-peaking’ geeft dit in de praktijk geen noemenswaardige problemen. Een absoluut voordeel is dat je met manuele lenzen veel meer foto’s kan nemen op één enkele opgeladen batterij. Samyang produceert doelbewust enkel mechanische lenzen, op deze manier kan het optisch zeer goede lenzen op de markt brengen aan een relatief lage prijs (in vergelijking met top merken).

Op weg naar Selsli, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)
Op weg naar Selsli, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)

 

Om overdag een langere sluitertijd te krijgen, om bijvoorbeeld beweging in wolken te creëren, kan je een grijsfilter gebruiken. In de vijf onderstaande foto’s werd een 1000x grijsfilter van B+W gebruikt.

 

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

 

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 25sec)

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 25sec)

 

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 15sec)

Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 15sec)

 

At home outdoors, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO400, 30sec)

At home outdoors, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO400, 30sec)

 

Zonsondergang te Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

Zonsondergang te Eriksbu, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 &  B+W 1000x grijsfilter (ISO100, 30sec)

 

Op weg naar Ovre Fjelstul, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/200sec)

Op weg naar Ovre Fjelstul, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/200sec)

 

Afscheidscomité, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)

Afscheidscomité, NEX-5N en Samyang 12mm F2.0 (ISO100, 1/250sec)

 

 Tekst en foto's: Bert Dellafaille

https://www.facebook.com/bertdellafaille
Tags (3)
22 ANTWOORDEN 22
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wow, Noorwegen en je foto's zijn knap! 

 

Je hebt wel heel licht gereisd! Als je nu een moderne droomkit kon samenstellen, zou je dan een A7 kiezen? Ik kan mij voorstellen dat elke gram telt en zelfs een A7 op het randje wordt. A6000? :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wat ik mij ook afvroeg, op zo'n stevige wandeltochten moet je wellicht ook steeds een statief meezeulen? Of gebruik je iets gorillapod-achtig?

 

Hoeveel km wandel je zo per dag? En eten voor 5 dagen?? 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Bedankt Portmixus!

 

Een A6000 is wat mij betreft perfect voor dit soort reisjes. De 12mm van Samyang blijf ik behouden :slight_smile:

Een camera uit de A7 reeks lijkt me ook geen probleem om mee te nemen, enkel de grootte van de kwalitatieve full-frame breedhoeklenzen schrikt me wat af: FE16-35mm Sony of een 14mm van Samyang. Een A7-camera met 35mm F2.8 lens zie ik me wel gebruiken voor een volgende reis.

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Een klein en inschuifbaar statief werkt al voldoende, liefst zo compact en licht mogelijk :slight_smile:

Des te meer plaats blijft er over voor (vriesdroog) maaltijden, droge kleren, drinken,... Het aantal km hangt sterk af van het aantal hoogtemeters die we op een route tegenkomen, kan gaan van 10km tot 30km. Vermoeiend :slight_smile:

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Gevriesdroogde maaltijden? Kan mij voorstellen dat je wel blij bent als je terug een klassiek belgisch pak frieten thuis kan eten :wink:

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Jij begrijpt het lot van een 'stapper' volledig! :thumbsup: Steevast richting frituur bij aankomst :wink:

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Knappe foto's Bert! 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Een RX100 zou te licht zijn als camera voor dit uitstapje? 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Eigenlijk is een RX100 nog zo'n gek idee niet :wink:

 

De lens is natuurlijk niet heel erg breed...maar eigenlijk :nauseated_face:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training