annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

foto's onscherp A6400 met Sony 200-600 lens

profile.country.NL.title
jspjak
Ontdekker

foto's onscherp A6400 met Sony 200-600 lens

DSC02033 (2).JPGDSC02079 (2).JPGDSC02231 (2).JPGDSC02299 (2).JPGDSC01424 (2).JPGSinds korte tijd krijg ik niet echt scherpe foto's uit de camera. Heb deze lens net twee weken en hij is niet gevallen en er is ook niet mee gestoten en ook de camera niet. Wat ik ook probeer qua stabilisatie, het lukt mij zelfs niet om stilstaande objecten die ongeveer op 100m staan scherp te krijgen. Zelfs niet vogels op 25m. Het kadertje kleurt groen voordat ik afdruk en ik heb de driver mode op high speed+
Heeft iemand tips? Knoppen op de lens stonden op  oneindig tot 10m en stabilisatie op mode 1.
Bijgevoegd wat foto's van vandaag. Niet een was er scherp van de meer dan honderd opnames. 
Ik heb de camera nu vier maanden en twee weken terug gereset naar fabrieksinstellingen omdat ik meende problemen te hebben met scherpstellen ( bij een Sigma 100-400 lens ) Hiermee had ik soortgelijke problemen toen ik een uil waarnam, meer dan 50 fotos maakte waarvan ook niet een echt scherp bleek.
Instellingen camera bij torenvalk 1/1600 iso320 f/7.1 0,7stap 600mm
Instellingen camera bij grutto      1/1000 iso250 f/7.1 1stap 600mm

Instellingen camera bij torenvalk dak 1/1000 iso640 f/10  600mm
Instellingen camera bij kluten land 1/500 iso250 f/7.1  600mm

Instellingen camera bij uil 1/200 iso2000 f/6.3  400mm  ( Sigma lens )

Tags (3)
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Kijk even op mijn forum bericht.

ook ik had last van onscherpe foto's met de 200-600.

veel test foto's gemaakt met verschillende settings.

De lens heb ik terug gestuurd naar Sony, vandaag kon ik de lens weer ophalen.

volgens Sony is er niks met de lens, maar ik heb met een personeelslid gesproken van de fotozaak waar ik de lens heb gekocht.

Hij vertelde dat Canon, Nikon en Sony niet zo gauw toegeven dat een dure lens niet goed is.

Als zij de lens toegestuurd krijgen dan gaan ze o.a de software updaten van de lens.

In ieder geval  bij Sony.

Wij, de consument, kunnen dit nml niet.

Het is erg vreemd dat deze fabrikanten niet willen toegeven dat ze een 'slecht' product leveren.

ik ga volgende week weer de lens testen.

Als de foto's toch niet scherp zijn dan ga ik een 200-600 testen die in de fotozaak aanwezig is.

Dit op advies van de fotozaak.

Succes

Leo

profile.country.NL.title
jspjak
Ontdekker

Leo, bedankt voor je reactie! 
Een soort gedeelde smart dus 😉

Heb jouw draadje ook gelezen en een reactie geplaatst. Zal de tips ook even uitvoeren en nog even doortesten. Benieuwd naar de afhandeling en of jullie er uit komen. Gr John

profile.country.NL.title
JRHalpha
Lid

@jspjak 

Ik weet niet of jouw problemen inmiddels zijn opgelost, maar hierbij een aantal suggesties.

De sluitertijden zijn aan de (zeer) langzame kant, zeker als je je realiseert dat een 600mm op een APS-C camera effectief overeenkomst met een 900mm op een full-frame camera. Ik zou aanranden om de sluitertijd tenminste 1/3200 in te stellen. Mijn suggestie zou zijn om in eerste instantie eens te starten met bijvoorbeeld 1/6400 en als dit scherpe foto’s oplevert steeds een stapje lager te gaan totdat je niet meer tevreden bent over het resultaat (mogelijk ben je niet tevreden over de te hanteren hogere ISO-waarde, maar deze moet je bij het testen maar even voor lief nemen). Experimenteer ook eens met

Mijn suggestie is om eens uitgebreid te testen, waarbij je start op een korte afstand van bijvoorbeeld 10m. Raadzaam is, zeker bij het testen, om dit op een statief of eenbeenstatief te doen (lange afstand, zeker op warme dagen, veroorzaakt trillingen in de lucht die nog eens worden gecomprimeerd door de telelens, wat vervolgens tot onscherpte leidt die door geen enkele lens is te corrigeren). Tevens gebruik maken van een afstandsbediening of de zelfontspanner.

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=0KdcTDofxsw

Bij het fotograferen van vogels in de lucht moet de stabilisatie van de lens naar mode 2 (bij meetrekken), maar kan je hem (wellicht beter) op mode 3 (ook bij gebruik op statief trouwens) zetten omdat bij hoge sluitersnelheden de stabilisatie geen effect meer heeft. Tevens kan je eens kijken of het helpt om als je uit de hand fotografeert de scherpstelknop los te koppelen van de ontspanknop (bv back button autofocus of op de vrij toe te bedelen knoppen op de lens) waarmee de scherpstelling niet nogmaals kan veranderen in de fractie voor het maken van de foto.

profile.country.NL.title
Riona.
Lid

Ik volg de voorgaande spreker een simpel hulpje is altijd dat de brandpunt afstand de minimale sluitertijd moet zijn.