annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A7RIV - afstandsbediening - RMT P1BT - sluitertijden > 1 minuut

profile.country.NL.title
DVsonya7rIV
Ontdekker

A7RIV - afstandsbediening - RMT P1BT - sluitertijden > 1 minuut

Beste mensen,

 

Ik wil graag een afstandsbediening voor mijn camera aanschaffen ivm het maken van opnames met lange sluitertijden. Deze sluitertijden zijn langer dan 30 seconden, soms zelfs 5 tot 7 minuten. Ik maakte voorheen gebruik van mijn iphone. Via mobile edge zetten ik de sluiter open, maar zonder dat ik dat wilde sloot de sluiter zich na enige tijd (zonder dat ik de sluiter via de iphone had ingedrukt en dus de opdracht had gegeven om te sluiten). Ik vermoed dat dat te maken heeft met de blue tooth verbinding die mogelijk onderbroken wordt. Aangezien de RMT p1BT ook gebruik maakt van blue tooth vraag ik mij af of hij ook ongevraagd de sluiter weer dicht zet omdat de blue tooth verbinding verbroken wordt. Met andere woorden heeft iemand ervaring met een RMTp1BT bij een a7rIV met sluitertijden langer dan 30 seconden en waarbij je dus zelf aan moet geven wanneer je de sluiter open zet en weer sluit. Ik hoor graag van jullie.

 

Groetjes

Deem

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Staat de camera op Bulb?

 

Gebruik zelf diverse remotes.

 

Triggertrap = deze verbind je camera met kabel met je telefoon. Je hebt dan verschillende opties via de app. Timer, time laps en nog veel meer... Niet altijd even handig gezien je je telefoon dient te gebruiken. 

 

Pixel TW-283. Deze is draadloos. Je zet op de flitsschoen een kastje zodat je de camera met remote kunt bedienen. Heeft schermpje met timer. 

 

En heb aantal goedkope (2,- a 3,-) bekabelde remotes van DX.com. Deze gebruik ik vooral als ik niet in bulb fotografeer. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@DVsonya7rIV 

 

Naast het advies van @Instaphoto ;

zelf werk ik met een bekabelde remote van Sony. Extreme sluitertijden van meerdere minuten heb ik zelf nog niet bij de hand gehad, ben wel nieuwsgierig bij welke omstandigheden je die gebruikt 😃

 

Bij nachtopnames zit ik tussen 15 en 30 sec. Maar geen ervaring met bijv. noorderlicht.(helaas).

Bij standje Bulb heb je het geheel zelf in de hand.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
DVsonya7rIV
Ontdekker

Dank voor je reactie. Inderdaad voor langere sluitertijden dan 30 seconden moet ik in bulb fotograferen. Dat betekent één keer indrukken van de sluiter om hem open te zetten en nog een keer indrukken om de sluiter de sluiten. Sluitertijden kleiner dan 30 seconden kan ik afhandelen door de timer te gebruiken. Dan beweegt de camera niet als jhet sluitergordijn open gaat, twee seconden nádat je de sluiter hebt ingedrukt.

 

Ik begrijp uit je antwoord dat je geen ervaring heb met de RMT P1BT. Is dat juist? Als dat inderdaad het geval is misschien ken je iemand die dat wel heeft.

 

Ik heb even snel gekeken op internet maar werkt de Pixel TW-283 ook op een a7rIV?

 

Nogmaals mijn dank voor je antwoord. Dat brengt mij een stuk verder.

 

Groetjes

Deem

 

 

profile.country.NL.title
DVsonya7rIV
Ontdekker

Dag Sigi,

 

Dank voor je antwoord. Ik gebruik (zéér) lange sluitertijden bij mn architectuurfotografie en het fotograferen van grote waterpartijen zoals een zee of de Zeeuwse wateren. Door de sluitertijden zo lang in te stellen strijk je als het ware de lucht en water uit. Het spreekt vanzelf dat je heel sterke ND filters moet gebruiken, zoals ND16. Door die langere sluitertijden krijg je een soort mystiek idee van luchten en water met een heel zachte uitstraling. Ik raad je aan om de foto's van Joel Tjintelaar te bekijken en vooral het panel van Joel Tjintelaar aan te schaffen. De foto's die hij creëert zijn schaamteloos goed, maar daar kan ik tot op heden niet aan tippen. Dat heeft vooral te maken met het visualiseren voor jezelf van vormen maar dat is een heel ander verhaal.

 

Bij standje bulb heb je het inderdaad zelf in de hand, maar niet als door één of andere oorzaak het sluitergordijn eerder sluit dan dat jij dat aangeeft. Dat kan komen door onderbreking van het Blue Tooth signaal waar de RMTP1BT op werkt. Heb jij ervaring met a7RIV of zijn kleine zusje de A7RIII en afstandsbediening op een bulb stand.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@DVsonya7rIV 

 

Klopt, ik heb geen ervaring met genoemde producten RMT P1BT en/of TW-283.

Ik heb wel ervaring met lange sluitertijden fotografie, alleen niet met de genoemde extreme waarden van 5 minuten of meer. Ik heb dit ook nog niet nodig gehad om wolken en/of water "melkachtig" te maken. Ik werk met max ND10 filter, en zelfs dan kom ik nog amper aan de 30 sec om het beoogde effect te bereiken.

 

Concreet;

- De TW-283 ondersteunt de A7RIV volgens specs niet.

- Sluitertijden tot 30 sec kunnen (ook) afgehandeld worden via de keuzestand "sluitertijd" of volledig Manueel

- Sluitertijden langer dan 30 sec met stand "bulb" kunnen (ook) heel goed afgehandeld worden met een usb aangesloten kabel afstand bediening zoals RM - SPR1 (deze heb ik zelf omdat ik dat trefzekerder vind dan iPhone, BT etc.)

 

Ondertussen ook het werk van Joel bekeken. De door hem gebruikte camera is een Phase 0ne. Tevens denk ik dat je voor dat soort van beelden geen minuten lange sluitertijd nodig hebt, maar dat is mijn mening he 😉. Wel nodig is een heel goede bewerking in Capture One, Lightroom of Photoshop (o.i.d.)

 

mvg, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
DVsonya7rIV
Ontdekker

Dag Sigri,

 

Dank voor je antwoord. Ik ga er verder mee aan de slag.

 

Groetjes

Deem

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Ik gebruik RMT-P1BT samen met de a7R3. Als je honderd procent zeker wilt zijn zou ik een bedraade remote pakken. De BT remote is NIET 100% betrouwbaar. De bluetooth verbinding wil wel eens wegvallen en je zal altijd zien dat dat op een kritiek moment is. Een bijkomend nadeel van deze remote is dat je geen GPS data via je telefoon kan vastleggen. Er kan maar 1 apparaat tegelijk op de bluetooth van de camera aangesloten worden, of je telefoon, of de remote. 

profile.country.NL.title
DVsonya7rIV
Ontdekker

Dank voor het meedenken. Ik denk dat ik afzie van de RMTP1BT, maar ga voor een bekabelde. De RM-VPR1 lijkt mij wel wat en zeker voor het doel waar ik het voor wil gebruiken. Nogmaals mijn dank voor het delen van je ervaring. Gezien mijn ervaring met mijn iphone, blue tooth en de a7Riv dacht ik al dat die verbinding weg kon vallen. Aanbeveling aan Sony om dat op te pakken en te verhelpen.