annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony VAIO VPCF11M1E

OPGELOST
Smartcomp
Nieuw

Sony VAIO VPCF11M1E

Hey iedereen ik heb hier een sony VAOI VPCF11M1E binnengekregen omdat de ventilator veel overlast bezorgt.

Wat heb ik gedaan: stof eruit gehaald en nieuwe koelpasta erop gedaan omdat de oude echt uitgedroogd was en het was losgekomen.

 

Echter heeft dit niets verholpen. Ik heb een paar softwarematige tests gedaan naar de temperatuur van de computer en wat blijkt?

--> Het bios zegt dat de temperatuur 79°C is terwijl onafhankelijke software (2 andere) zeggen dat de temperatuur tussen de 22°C - 30°C schommelt bij belasting.

Ik veronderstel dat de koeler zo hard draait omdat deze verkeerde info doorkrijgt van het bios.

 

PROBLEEM: Je kan dit nergens in het BIOS of softwarematig aanpassen, wegens bescherming van sony uit!

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
Smartcomp
Nieuw

De temperaturen waren wel realistisch, de koeling ging gewoon in overdrive waardoor de temperaturen serieus afkoelden. Ik heb het dus opgelost gekregen en nu zijn de temperaturen normaal: ong. 40°C en wordt de koeler enkel aangesproken indien hij meer dan 49°C warm wordt.

 

Hoe heb ik dit gedaan?

1) Nieuwe koelpasta aangebracht.

2) Het CMOS geheugen gewist door de batterij los te koppelen van het moederbord, daar het probleem zich stelde in het BIOS.

 

Ik ben nu bezig met afsluitende stress-tests, maar alles lijkt zich gestabiliseerd te hebben.

De cpu maakt goed gebruik van zijn beide Core's wat goed is en wat vooral zeer vreemd is:

Bij een belasting van 100% draait de ventilator niet zo hard als toen hij binnenkwam...

 

Sony, dit is toch een fout waaraan jullie moeten werken!

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt voor de info, goed om weten! :thumbsup:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

22-30 °C lijkt mij niet erg realistisch...kamertemperatuur hangt immers rond 20 °C...dus ben zelf niet zo zeker dat de bios verkeerde info geeft.

 

Probeer eens heel simpel een thermometer vlak tegen de uitlaat van de ventilator te houden voor 5 minuten.Het is uiteraard niet nauwkeurig maar als deze reeds hoger is dan 30 °C, zijn de 2 onafhankelijke programma's zeker fout (wat ik eerlijk gezegd vermoed).

 

79 °C is realistischer, tenminste, dat verwacht ik onder belasting. Het werk dat je hebt gedaan is natuurlijk sowieso nuttig. (koelpasta en dergelijke) Ventilator zelf is niet lawaaierig als hij rustig draait?

 

Ik kan je niet direct helpen, maar wel mijn ervaringen delen.

Mijn S-serie laptop (i7) blaast ook stevig door als ik bv. Lightroom loop. Het is vrij eigen aan sommige VAIO's. Heeft deze laptop dat altijd al gehad? Ergens vermoed ik van wel.

Als dat zo is en je stilte wil, kan de klant best overgaan van speed-modus naar stamina-modus. Zou eens moeten zoeken hoe je kan switchen als je geen fysieke knop hebt, maar de processor draait dan lager en grafische kaart gaat over naar de onboard graphics. (Kijk eens bij symbooltjes naast de klok rechts onder misschien) Geruisloos dan :slight_smile:

 

Draai je zwaar programma, dan zet ik het terug op speed modus.

 

Sorry dat ik niet beter kon helpen, hopelijk iemand van Sony zelf wel?!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Smartcomp
Nieuw

De temperaturen waren wel realistisch, de koeling ging gewoon in overdrive waardoor de temperaturen serieus afkoelden. Ik heb het dus opgelost gekregen en nu zijn de temperaturen normaal: ong. 40°C en wordt de koeler enkel aangesproken indien hij meer dan 49°C warm wordt.

 

Hoe heb ik dit gedaan?

1) Nieuwe koelpasta aangebracht.

2) Het CMOS geheugen gewist door de batterij los te koppelen van het moederbord, daar het probleem zich stelde in het BIOS.

 

Ik ben nu bezig met afsluitende stress-tests, maar alles lijkt zich gestabiliseerd te hebben.

De cpu maakt goed gebruik van zijn beide Core's wat goed is en wat vooral zeer vreemd is:

Bij een belasting van 100% draait de ventilator niet zo hard als toen hij binnenkwam...

 

Sony, dit is toch een fout waaraan jullie moeten werken!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt voor de info, goed om weten! :thumbsup:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Serapim31
Nieuw

Ik heb een sony vaio flip 15 inch , 

de fan maakt zoveel lawaai dat ik hem niet eens meer gebruik. Zonde dat sony ons in de steek liet, aangezien er meerdere gebruikers last van hebben.

iemand een oplossing ...laptop is een klein jaartje oud.

anders gaat die linea recta naar de vuilnisbelt en geen sony meer voor mij.

en terug naar mijn vertrouwde apple 

Smartcomp
Nieuw

Probeer de batterij van het cmos eruit te halen.
Mvg

Sieghart Van Wassenhove