annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS – SEL70200GM

profile.country.BE.title
Portmixus
Held
Held
6.074  Weergaven

Vatting: E-mount

Formaat: Full-Frame

Brandpuntsafstand: 70-200mm

Diafragma: F2.8

Kleinste diafragma: F22

Diafragmabladen: 11 (afgerond)

Focus intern: JA

Zoom intern: JA

Stabilisatie (OSS): JA

Weersbestendig: JA

Kortste scherpstelafstand: 0,96m

Filtermaat: 77mm

Maximale vergroting: 1:4 (0.25x)

Lengte (met zonnekap): vergeten meten

Gewicht (lens zonder statiefvoet): 1480g (niet zelf gewogen, van Sony specificatie)

Bijzonderheden: komt met een zonnekap en lenszakje. Demonteerbare statiefvoet, deurtje in de zonnekap om polarisatiefilters te kunnen bedienen.

Link naar Sony pagina: http://www.sony.be/nl/electronics/cameralenzen/sel70200gm

Adviesprijs (Sony-website): 3000 euro

 

70-200 F2.8 product shot.jpg

 

Sterke punten

-Primelens-niveau wat scherpte betreft (op 70mm en 195mm)!

-Interne scherpstelling zorgt ervoor dat de lens even groot blijft tijdens het scherpstellen.

-11(!) diafragmabladen.

-Snelle AF.

-Stof- en vochtwerend.

-Deurtje in zonnekap om filters te kunnen bedienen (bv. polarisatiefilter)

-Demonteerbare statiefvoet (zonder een hele ring te moeten verwijderen)

-Minimale scherpstelafstand van 0.96m!

-Zeer goede beeldstabilisatie

 

Minder sterke punten

-stevige prijs, maar gezien de prestaties verantwoordbaar.

 

 

Korte bespreking

De FE70-200 F4 was een lens met prachtige optische prestaties, een scherpte om “U” tegen te zeggen en relatief handzaam. Populair bij veel fotografen, maar toch heb je een groep mensen (meestal professionals of kapitaalkrachtige mensen met een voorliefde voor F2.8-lenzen) die meer willen. De komst van de 70-200 F2.8 stond in de sterren geschreven en zal bij veel (beroeps)fotografen hoog op het verlanglijstje staan.

 

Deze lens doet bijna alles werkelijk goed: de autofocus is snel (wat niet wil zeggen onfeilbaar…), de beeldstabilisatie werkt voortreffelijk, een minimale scherpstelafstand van 0.96m is gewoon heerlijk, een scherpte dat met primelenzen mee kan (en zelfs voorbij), stof-en spatwaterdicht (het is zelfs een van de enige FE-lenzen waarbij je rond de mount een klein rubberen afsluiting kan zien!), een innovatieve demonteerbare statiefvoet: de ring blijft rond de lens, enkel het voetje haal je eraf en kan je in je zak steken. Het geeft de lens een zeer strak uiterlijk. De welvingen en overgangen van zoomring naar behuizing zijn simpelweg “sexy” te noemen. Zelden een lens zo mooi gevonden… :laughing: (ok, ik droom weg…)

 

Typisch voor GM-lenzen is ook het kliksysteem voor de zonnekap: niet langer een bajonet dat je op de lens draait en voorbij een punt klikt, maar losklikken doe je op GM-zonnekappen a.h.v. de drukknop. Als je vaak zonnekappen omdraait, zal je merken dat het klassieke kliksysteem onderhevig is aan slijtage (en dat de zonnekap na verloop van tijd gemakkelijker losdraait…), met dit kliksysteem zou dat in principe verleden tijd moeten zijn. Of dat kliksysteem ook duurzaam is (het lijkt van wel), dat zal de tijd en het gebruik uitwijzen.

 

Helaas heb ik deze lens maar enkele dagen (zij het intensief) kunnen gebruiken, en ervaring leert natuurlijk dat je pas na maanden elke eigenaardigheid van een lens leert kennen. Maar op dit moment is er nauwelijks tot niets wat ik kan opmerken over deze lens wat me niet bevalt. Ben zelf jarenlang een fervente 70-200 F2.8 fan geweest (tot de primelenzen vaste dienst begonnen uitmaken) en als 70-200 F2.8 jouw ding is, deze is gewoon super, super goed! :thumbsup:

 

Scherptecrops

Klik hier voor meer info over de onderstaande crops.

De foto’s zijn geven het centrum (linker foto) en daarnaast de scherpste onderhoek weer. Onder elkaar vind je crops genomen op F2.8, F4 en F5.6 op 70mm.

 

70-200 2.8 70mm.jpg

 

Onder elkaar vind je crops genomen op F2.8, F4 en F5.6 op 132mm. *ik draaide deze lens op 135mm volgens de ring.

 

70-200 2.8 132mm.jpg

 

Onder elkaar vind je crops genomen op F2.8, F4 en F5.6 op 195mm. *ik draaide de lens op 200mm, misschien net niet ver genoeg.

 

70-200 2.8 195mm.jpg

 

Het centrum op alle brandpuntsafstanden zijn zéér goed. Helemaal zoals je verwacht van moderne (met computers gedesignde) lenzen. De hoeken boeten een beetje in aan scherpte, het meest merkbaar op 132mm, maar de resultaten op 200mm hebben mij bijzonder verbaasd. Dergelijke scherpte haal je doorgaans enkel met primelenzen! Ik ben heel erg onder de indruk van deze lens, op zo goed als alle vlakken!

 

Post gerust eigen voorbeeldfoto’s in een opmerking hieronder!

 

 

Deel gerust je eigen bevindingen en foto’s!

1 Opmerking
Pladetj
Ontdekker

Vreemd dat er nog geen meningen staan, dus bij deze mijn mening. 
echt een superlens en het geld echt waard alhoewel ik hem wel te duur vind. Hij is erg scherp en supersnel. Op mijn A9 houd hij alles bij.

ik heb hem gekocht vlak voor corona om meer met sportfotografie te doen , maar helaas heb ik hem daar nog te weinig voor gebruikt.

wat ik fijn aan deze lens vind is dat met 1,4 converter ook een 280 mm F4 lens heb. Dat is waarom ik deze gekocht heb en niet de tamron 180 mm.

voor vergelijkingen kijk eens op mijn blog ;https://www.jp-actie-fotografie.com/post/4-vocal-length-1-camera

Pladetj_0-1621157913025.jpeg