annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zeer vroege hands-on: Sony A7RII

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Zeer vroege hands-on: Sony A7RII

Per toeval heb ik mijn handen kunnen leggen op een A7RII, preproductiemodel! :party:

 

Dit is een zeer prille hands-on overzicht van de Sony A7RII, die ik nog maar een avond (lees: 1 volle batterij platgebruikt) intensief heb gebruikt en bestudeerd :wink: Mijn enthousiasme verbergen zit er niet in, het is tenslotte nog geen 12 uren in mijn handen... :wink: Dus vergeef mij :wink:

 

Ik vergelijk deze camera vooral met de A7II, maar in zekere mate ook met de A7R en A7S.

 

Als je een camera natuurlijker langer gebruikt, dan gaan andere zaken opvallen/prettig vinden/storen. Over beeldkwaliteit kan en mag ik niets zeggen, daar het een pre-productiemodel is. 

 

Klein overzicht van wat mij nu opvalt:

 

 

-Body en feel is bijna identiek aan de A7II met enkele uitzonderingen: het voorkeuzewieltje (PASM) heeft nu een lock-knop. de metalen lensvatting is ECHT wel steviger en verzwaard, je kan het zien dat het anders is. (Sony sprak hierover tijdens launch, maar dat is duidelijk niet gelogen :wink: )

 

-Je kan bijvoorbeeld de grip van de A7II hergebruiken. Zo ook de batterij en andere accessoires.

 

-Opvallend! Camera start sneller op en is snel wakker vanuit de stand-by stand: concreet wil dit zeggen ongeveer 1 seconde. (Enige uitzondering hierop is als de camera lang heeft uitgestaan (zoals nu net, na een nachtje), maar zoals gezegd, preproductie.)

 

-Autofocus is merkbaar sneller dan de A7II! Dit is binnenhuis getest met 55mm f1.8 (op 1.8), overdag verwacht ik een kleiner (misschien niet merkbaar) verschil. Ik dacht dat de A7S low-light koning van het scherpstellen was (wat het ook is), maar ik ben de garage gaan opzoeken naar de donkerste plekjes, bij de A7S had ik een "wow" gevoel...ik verwachtte (gebaseerd op de specs) geen "wow" van de A7RII na de A7S gebruikt te hebben vorige week, maar toch wel klein "wow" momentje gehad gisteren :wink: beeld blijft meer als behoorlijk zuiver van ruis, scherpstellen ging nog, beeld werd mooi opgelicht. Genoeg om de A7S te vergeten? Misschien wel!

 

-Zoeker is echt groot, A7II was al meer dan prima, maar je merkt wel dat het een slagje groter is. Tof! :thumbsup:

 

-Stille sluiter (zonder geluid) werkt zoals op A7S. Leuk is dat je custom-knoppen en/of een van de Fn functies kan toebedelen aan de stille sluiter. Bursten met stille sluiter is niet mogelijk, maar je kan wel heel snel achter elkaar afdrukken (echt snel). Ga ik veel gebruiken. :wink: Telt trouwens niet meer voor je shutter count aantallen! (Handig als je wil sparen op de 500 000 clicks (!) dat deze camera aankan... :cool: )

 

-Sluitergeluid met FECS (met sluitergeluid) is niet of nauwelijks stiller dan de A7II. Goed nieuws dus! Ik zou blind niet kunnen zeggen welke camera je gebruikt als je ze niet naast elkaar hoort. Vergeleken met de luide A7R is het dag en nacht...Het geluid van de A7R heeft zijn charme, maar de stillere sluiter van de A7R zal wellicht iedereen wel meer weten waarderen!

 

-Continu scherpstelling is echt ongelofelijk! Vooral met de functie van eye-AF tracking! Dit wil zeggen dat je een eigen custom knop ingedrukt blijft houden voor eye-AF tijdens AF-C en dat het oog of gezicht scherp blijft terwijl de persoon naar je toe beweegt. Dit was een van de functies waar ik enorm naar uitkeek, dit werkt ONGELOFELIJK goed! Super smooth! Als je A-mount camera's gewoon bent, dan weet je dat de AF-C vaak in kleinere schokjes durft bijstellen. Niets van met deze camera...eerste indruk natuurlijk :wink: Object tracking is duidelijk ook beter: je kan de camera sneller heen en weer bewegen en hij blijft het object tamelijk goed volgen. Maar niet goed genoeg naar mijn normen om deze functie als "standaard" te gebruiken. AF-C zonder object tracking is naar mijn mening beter.

 

-Spreiding van de AF punten is top, echt gewoon top. Meer hoeft voor mij niet (en dat is voor mij altijd een puntje waat ik gevoelig aan ben). :thumbsup: 

 

-ISO AUTO: EINDELIJK! Voor mij persoonlijk een grote feature. Je kan ofwel een eigen minimum sluiter instellen of via 5 standen: traagst, trager, standaard, snel, snelst. Heb het enkel met een 55mm getest en het lijkt erop dat je telkens 1 stop moet toevoegen: op standaard krijg je (zoals elke andere A7) 1/60ste (dit is gebaseerd op de brandpuntsafstand van je lens). Op snel krijg je 1/125, op snelst krijg je 1/250. Ik ben gelukkig :thumbsup: 

 

-Beeldstabilisatie werkt voortreffelijk, net zoals je bij de A7II gewend bent. Killer-feature wat mij betreft.

 

-Voor sommigen interessant om weten: er is nu copyright info beschikbaar in het menu om in te stellen.

 

-Je kan met een klasse 10 kaartje filmen in 4K aan bitrate van 60M, voor 100M heb je een U3 kaartje nodig. Dus sneller kaartjes van 95MB/s die U1 zijn, helpen niet. Je kan wel een 60MB/s kaartje gebruiken die U3 is. Bovendien maakt de A7RII geen gebruik van SDXC II...jammer.

 

-Foto's herbekijken: foto's heroproepen voelt even snel/traag aan als foto's heroproepen op de A7II met een sandisk extreme pro 95MB/s (U1 in mijn geval :nauseated_face: ) kaartje. Op zich niet slecht als je weet dat de bestanden een stukje zwaarder zijn. Wat ik SUPER vind -en terug van weggeweest en verbeterd- is het inzoomen op het scherpgestelde gebied als je een foto herbekijkt! Vind ik geweldig en miste ik enorm op vorige camera's. Camera's zoals bijvoorbeeld de A700 (lang geleden...) zoomden in op het scherpstelpunt dat gebruikt werd bij lokaal scherpstelling (dus als je 1 AF punt zelf kiest). Dit werd enkel onthouden voor de laatste foto. De A7RII doet dat 2 schepjes bovenop: ook als je breedveld-AF gebruikt, zoomt hij in op de plaats van scherpstelling. Wat het extra leuk maakt, is dat de A7RII dit ook onthoudt voor alle genomen foto's! Dus niet enkel de laatste foto. Als je inzoomt op een foto en dan aan het voorste wieltje draait, zoom je in op dezelfde plek op de volgende (of vorige) foto, dus NIET per sé op de plek waar de camera heeft op scherpgesteld. Dat is niet onlogisch, maar nuttig om even te melden.

 

-Een van de andere killer-features die ik fantastisch vind: AF met LA-EA3 en gemotoriseerde lenzen! Ik testte dit uit met een 70-200 2.8 SSM lens binnenhuis (was ondertussen al stuk donkerder) en dit werkt echt goed! Ik moet het eens formeel in dezelfde omstandigheden testen met (bijvoorbeeld) de A99, maar het lijkt op het eerste zicht dat je nauwelijks inboet aan snelheid of accuraatheid. Je verliest t.o.v. E-mount lenzen wel enkele (onbelangrijke) functies: AF-A en DMF is niet langer actief, zone-AF kan je niet meer selecteren, iets jammerder is eye-AF dat ook niet meer werkt. AF-C werkt wel en gaat (zoals op de A99) lang niet zo smooth als op E-mount camera's. Nu dromen van een LA-EA5 adapter om niet-gemotoriseerde lenzen te laten AF'en? AF-met Canon lenzen zou vergelijkbaar moeten (kunnen) zijn. Ik ben daar niet de geschikte persoon voor om dat te testen, heb geen Canon lenzen hoewel ze wel toffe lenzen hebben :wink:

 

-Niet uitgeprobeerd, maar er zijn niet alleen veel meer bracketing opties (3/5/9 beelden)), je hebt nu een selftimer voor bracketing die je aan een functieknop kan toewijzen! Zullen veel mensen appreciëren!

 

-Deels terug en verbeterd van weggeweest: je kan instellen hoe accuraat de AF moet zijn voor zowel AF-S als AF-C. Wil je dat de camera tijdens een burst-reeks (max 5 beelden per seconde) de snelheid blijft aanhouden en de nauwkeurigheid van de AF op de 2e plaats zet? Zet je camera dan op "release-priority". Wil je AF-nauwkeurigheid, zet dan op AF. Wil je iets tussen de 2? Zet dan op "balanced emphasis". :thumbsup:

 

-Net als op de A7II heb je 2 memory-recall functies op de camera en 4 memory-recall functies die op de geheugenkaart worden opgeslagen. :thumbsup: Werd in het verleden niet genoeg in de verf gezet, echt nuttige feature dus ik zet het even in de kijker.

 

Zo zijn er wellicht nog enkele zaken waar ik niet onmiddellijk meer aan denk, de blikvanger van deze camera is ongetwijfeld ook de 42 megapixel sensor met BSI technologie waar heel veel van verwacht wordt!

 

Zeer vroege conclusie: deze camera is duur (3500 euro), maar lijkt mij voor wat je krijgt (sensor alleen al?) zeker niet overdreven en populair zal deze camera zeker worden. Je kan het zien als een A7II "on steroid" (op hormonen), nieuwe sportschoentjes en een jaar training in de fitness. Sweet!

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Tags (2)
24 ANTWOORDEN 24
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Wow! We zijn allen zeer jaloers dat je al aan de slag bent met de A7rII! Ook al is het 'maar' een preproductie model... Mag je beelden plaatsen die met deze camera gemaakt zijn? Of heb je een NDA met je eigen bloed moeten ondertekenen? :wink:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Haha :laughing:

 

Nee, geen beelden om te mogen posten (toch zeker geen crops, maar dan is er ook niet veel aan :wink: )! 

 

 

Maar lightroom ondersteunt de raws ook nog niet, en jpeg is mij niet erg relevant :wink:

Kan dus zelf ook de files nog niet beoordelen :tongue:

 

Ik ben geneigd te zeggen dat de A7RII ook de high iso prestaties van de A7S een beetje zal doen vergeten als je normaliseert op 12 megapixels...ik verwacht boven iso 12 800 voordeel voor de A7S (als dat nog relevant is?) Maar tot ISO 6400 verwacht ik vergelijkbaar! Maar dat is gebaseerd op gewoon bekijken van foto's op scherm, niet naast elkaar en dergelijke...(heb geen A7S meer).

 

Echt sweeeeeeeeeet camera hoor, echt sweeeeeeeeeeeeeeeeeet :nauseated_face:

 

Zondag kan ik meer zeggen over de A7RII als ik zaterdag die in een "real-life" situatie heb gebruikt :wink:

 

 

ps: Wat sommigen ook leuk zullen vinden: geen piepend deurtje zoals op de A7II :tongue:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ah ja! De RAW conversies gaan natuurlijk nog niet...

 

Oh ik zie dat Capture One al wel een A7Rm2 profiel aangeeft! Misschien daar eens mee proberen?

Jpg's vinden we niet interessant inderdaad :wink:

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Kleine update na wat meer spelen (grote test kan pas morgen...).

 

De files bewerken echt prettig in LR6! Hoge iso ziet er erg goed uit, maar mag niets tonen. :wink: Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik 102 400 niet zou gebruiken, maar 51 200 nog wel als het zou moeten! Op de hoogste iso is er (zoals altijd) een magenta verkleuring dat moeilijk weg te krijgen is, op 51 200 zit dat wel nog goed! Wat niet betekent dat het beeld ruisvrij is, maar wel bruikbaar als je niet (veel) hoeft te croppen. Was toch een aangename verrassing! Wat ik zonder veel twijfel zou gebruiken voor echt donkere omstandigheden (nogmaal, heb de camera nog niet lang genoeg voor een echte beoordeling) is iso 12 800. Het beeld is een stapje op 100% (uiteraard) een stapje achteruit (vooral in kleurreproductie) t.o.v. ISO 6400, maar geeft mits wat ruisonderdrukking in LR6 zeer behoorlijke beelden en al helemaal als je kijkt op foto-bekijk-formaat op je scherm (dus zonder te pixelpeepen). ISO 6400 zit nu voorlopig zelfs in mijn basis-range voor iso-auto! :wink:
Ik ga niet verwonderd zijn als de A7RII tot ISO 12 800 nauwelijks zichtbare verschillen geeft met de A7S...De A7S mag dan "king of low light" zijn (ik ben grote van de A7S!), maar het zal pas in de waanzinnig hoge iso's worden dan, vermoed ik :wink: AF bij weinig licht is zoals gezegd ook een verrassing op de A7RII, maar de A7S doet het nog beter. Pluspunt voor de A7RII, maar de A7S heeft nog wel (net) een streepje voor! :nauseated_face: Als je continu AF nodig zou hebben bij low-light, dan is de A7RII de camera...

 

 

Met de LA-EA3 is AF zeer goed, maar de A99 betrouw ik toch nog net iets meer binnenshuis (wat dus moelijker is voor het AF-systeem). Het is met name het allerlaatste stukje van het scherpstelproces dat niet 100% direct vergrendelt op het onderwerp. De A99 doet "ziiiiiiip", de A7RII doet eerder "ziiiiiiip zip zip". Ook in echt donkere omstandigheden werkt het nog, maar dan krijgt de AF het wel zwaar te verduren en is het vaak een hit or miss :wink:
(De camera is een sample (wel met firmware 1.0) maar bedenk wel dat de kans zeker bestaat dat er nog firmware updates komen om de AF met adapters nog verder te verbeteren!)

 

Vergeten te vermelden in mijn beginpost maar kan wel super handig zijn!: je kan de camera nu op stroom laten (USB) en op stroom gebruiken! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Nice! Ben benieuwd naar je verdere bevindingen. En er zijn trouwens al zat (RAW) files te vinden op internet van veel mensen die de A7RII al hebben, maar zal wel niet kunnen omdat het een preproductiemodel is.

 

Erg leuk het enthousiasme. Test hem graag zelf ook eens :slight_smile:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Beste test is gewoon in real-life: Heb de A7RII ondertussen een volledige dag gebruikt op een trouwfeest.

 

Ik start met de conclusie: deze camera is echt een "very best of" van Sony!

 

-42 megapixels is mooi meegenomen, cropmogelijkheden te over :laughing:

 

-AF-C is echt schitterend, zonder twijfel het beste dat je in een Sony camera al zult gezien hebben. Met FE lenzen werkt AF-C echt prachtig: als iets of iemand naar je toe beweegt (in een niet-tegenlicht situatie...) dan volgt de A7RII ZONDER enige moeite. Echt super! AF-S is verbeterd, maar die was al goed op A7II, het wow effect komt van AF-C. Heb ook AF-C gebruikt voor pratende of "geanimeerde" mensen die niet stil blijven staan. Werkt echt voortreffelijk.

 

-EYE-AF heb ik nauwelijks of niet gebruikt, is nochtans een van mijn favoriete functies aan deze camera. Werkt ook met een half gezicht maar iets moeilijker bij bril-dragers. Reden waarom ik EYE-AF niet heb gebruikt is omdat enerzijds face-detection al perfect genoeg op de ogen is, en dat je voor EYE-AF een extra knop moet ingedrukt houden. 

 

-In daglicht werkt de LA-EA3 adapter met de 70-200 2.8 beter in AF-C dan de A99 in AF-C!!! Was erg prettig en snel om mee te werken! Heb een kleine test gedaan met de 85 1.4 HSM van Sigma, HSM in combinatie met LA-EA3 is niet zo schitterend...werkt wel, maar scherpstellen gebeurt altijd in 3 stukken. Ben zeker van plan meer A-mount lenzen met SSM, SAM of HSM te testen.

 

-Heb bij toeval ook zeer kort (en binnenhuis) een canonlens (niet van mij uiteraard :smileywink) met een metabones geprobeerd (24-70 2.8). AF was echt indrukwekkend snel! Canon-gebruikers die beeldstabilisatie op niet-gestabiliseerde canon-lenzen zullen kunnen gebruiken...hoe hard komt deze mokerslag aan, Canon? :dizzy:

 

-Stille sluiter is zeer prettig, wel opletten met TL-verlichting! Ondanks ik het op voorhand wist, heb ik mij toch een enkele moment eraan laten vangen...

 

-AF in donkere omstandigheden is ongelofelijk goed, ook vergeleken met de A7s! Zonder de camera's naast elkaar te hebben gebruikt, heb ik de A7s helemaal niet gemist! Moet er wel bijvertellen dat AF gebeurde op F1.4 of F1.8. 

 

-De zoeker is echt zoooooooooooveel zuiverder dan de A99 in donkere omstandigheden. Ik gebruikte een hele avond de A7RII en hoewel ik de A99 ook erg goed vind, toen ik overschakelde op de A99 had ik zoiets van "wat is dit?". 

 

-Iso tot 6400 is echt goed, heb op "safe" gespeeld, 12800 heb ik voor "de eerste keer" nog gemeden, volgende keer wellicht niet!

 

-Moiré nog niet merkbaar tegengekomen...tegen mijn verwachting in.

 

 

Minpuntjes:

-Ik werk op de A99 met lokale scherpstelpunten, dwz dat ik voor elke foto mijn scherpstelpunt zelf kies. Met 19 (waarvan de 4 buitenste punten waardeloos zijn, dus 15 punten max die ik gebruik) is veranderen van scherpstelpunt niet zo moeilijk. Op de A7RII en elke andere A7 camera is dat geen pretje zonder touchscreen. Daarom gebruik ik terug (ondertussen vele jaren geleden...) wide-area AF en betrouw ik veel op face-detection en mijn "middenknop" om centrum AF te forceren als hij niet scherpstelt op wat ik wil. Probleem met face-detection is dat de camera echt iets té vaak naar mijn zin een gezicht neemt op de achtergrond, zelfs als die piepklein zijn op het scherm, neemt hij soms dat kleine gezicht.

 

Ik hoop echt dat ze daar eens (eindelijk) werk van maken! Canon laat de gebruiker (zonder touchscreen) toe om tussen gezichten te "togglen"....zou zeer welkom zijn!

 

-Ook (nog altijd) vervelend is dat een uitgeklapt scherm de zoeker nog steeds actief maakt. Als je die dus te dicht bij bv je buik houdt, dan schakelt hij naar de zoeker...op de A99 als het scherm uitgeklapt was, wist de camera dat de zoeker geenszins geactiveerd moest worden. Handig en slim.

 

-Gemiste kans dat de A7RII geen gebruik maakt van SDXC II kaartjes (280 MB/s). Deze kaartjes hebben een dubbele rij contactpinnetjes, en de A7RII heeft dat klaarblijkelijk niet. Met 41/42 MB raw files had dat wel prettig geweest. Vooral het "heroproepen" van foto's en het vergroten van foto's mag toch wel iets sneller gaan. Het is niet (merkbaar) trager dan vorige A7's, maar ook daarop was dat niet giga-snel.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ook leuk: je hebt nu naast 2 en 10 seconden, ook een 5 seconden timer. Handig! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Hannes_Vdb
Ontdekker

Hey Portmixus,

Leuk je te ontmoeten op de release van de A7RII bij Art&Craft in Gent. Waar je me een snelle spoedcursus hebt gegeven. Deze week eindelijk mijn lens gekregen en nu al enkele dagen aan de slag. Topding! Voorlopig supertevreden van de aankoop (mag wel voor die prijs), je merkt dat je kwaliteit in handen hebt.

Als je één dezer tijd en zin hebt, kom ik graag eens bij jou in de buurt om nog enkele instellingen op te klaren. De Sony A7RII zit vol met handige tools en snufjes dus het is leuk om een advies te krijgen van een kenner :slight_smile:  en zo de camera ten volle te benutten.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Hannes!

 

Tof dat je hier ook zit! Ik stuur je nog wel eens een persoonlijk bericht, maar kan ten vroegste midden september afspreken :wink:

 

Welke lens heb je gekocht? Super benieuwd!

Als je al prangende vragen hebt, doe gerust al op community!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training