annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zeer vroege hands-on: Sony A7RII

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Zeer vroege hands-on: Sony A7RII

Per toeval heb ik mijn handen kunnen leggen op een A7RII, preproductiemodel! :party:

 

Dit is een zeer prille hands-on overzicht van de Sony A7RII, die ik nog maar een avond (lees: 1 volle batterij platgebruikt) intensief heb gebruikt en bestudeerd :wink: Mijn enthousiasme verbergen zit er niet in, het is tenslotte nog geen 12 uren in mijn handen... :wink: Dus vergeef mij :wink:

 

Ik vergelijk deze camera vooral met de A7II, maar in zekere mate ook met de A7R en A7S.

 

Als je een camera natuurlijker langer gebruikt, dan gaan andere zaken opvallen/prettig vinden/storen. Over beeldkwaliteit kan en mag ik niets zeggen, daar het een pre-productiemodel is. 

 

Klein overzicht van wat mij nu opvalt:

 

 

-Body en feel is bijna identiek aan de A7II met enkele uitzonderingen: het voorkeuzewieltje (PASM) heeft nu een lock-knop. de metalen lensvatting is ECHT wel steviger en verzwaard, je kan het zien dat het anders is. (Sony sprak hierover tijdens launch, maar dat is duidelijk niet gelogen :wink: )

 

-Je kan bijvoorbeeld de grip van de A7II hergebruiken. Zo ook de batterij en andere accessoires.

 

-Opvallend! Camera start sneller op en is snel wakker vanuit de stand-by stand: concreet wil dit zeggen ongeveer 1 seconde. (Enige uitzondering hierop is als de camera lang heeft uitgestaan (zoals nu net, na een nachtje), maar zoals gezegd, preproductie.)

 

-Autofocus is merkbaar sneller dan de A7II! Dit is binnenhuis getest met 55mm f1.8 (op 1.8), overdag verwacht ik een kleiner (misschien niet merkbaar) verschil. Ik dacht dat de A7S low-light koning van het scherpstellen was (wat het ook is), maar ik ben de garage gaan opzoeken naar de donkerste plekjes, bij de A7S had ik een "wow" gevoel...ik verwachtte (gebaseerd op de specs) geen "wow" van de A7RII na de A7S gebruikt te hebben vorige week, maar toch wel klein "wow" momentje gehad gisteren :wink: beeld blijft meer als behoorlijk zuiver van ruis, scherpstellen ging nog, beeld werd mooi opgelicht. Genoeg om de A7S te vergeten? Misschien wel!

 

-Zoeker is echt groot, A7II was al meer dan prima, maar je merkt wel dat het een slagje groter is. Tof! :thumbsup:

 

-Stille sluiter (zonder geluid) werkt zoals op A7S. Leuk is dat je custom-knoppen en/of een van de Fn functies kan toebedelen aan de stille sluiter. Bursten met stille sluiter is niet mogelijk, maar je kan wel heel snel achter elkaar afdrukken (echt snel). Ga ik veel gebruiken. :wink: Telt trouwens niet meer voor je shutter count aantallen! (Handig als je wil sparen op de 500 000 clicks (!) dat deze camera aankan... :cool: )

 

-Sluitergeluid met FECS (met sluitergeluid) is niet of nauwelijks stiller dan de A7II. Goed nieuws dus! Ik zou blind niet kunnen zeggen welke camera je gebruikt als je ze niet naast elkaar hoort. Vergeleken met de luide A7R is het dag en nacht...Het geluid van de A7R heeft zijn charme, maar de stillere sluiter van de A7R zal wellicht iedereen wel meer weten waarderen!

 

-Continu scherpstelling is echt ongelofelijk! Vooral met de functie van eye-AF tracking! Dit wil zeggen dat je een eigen custom knop ingedrukt blijft houden voor eye-AF tijdens AF-C en dat het oog of gezicht scherp blijft terwijl de persoon naar je toe beweegt. Dit was een van de functies waar ik enorm naar uitkeek, dit werkt ONGELOFELIJK goed! Super smooth! Als je A-mount camera's gewoon bent, dan weet je dat de AF-C vaak in kleinere schokjes durft bijstellen. Niets van met deze camera...eerste indruk natuurlijk :wink: Object tracking is duidelijk ook beter: je kan de camera sneller heen en weer bewegen en hij blijft het object tamelijk goed volgen. Maar niet goed genoeg naar mijn normen om deze functie als "standaard" te gebruiken. AF-C zonder object tracking is naar mijn mening beter.

 

-Spreiding van de AF punten is top, echt gewoon top. Meer hoeft voor mij niet (en dat is voor mij altijd een puntje waat ik gevoelig aan ben). :thumbsup: 

 

-ISO AUTO: EINDELIJK! Voor mij persoonlijk een grote feature. Je kan ofwel een eigen minimum sluiter instellen of via 5 standen: traagst, trager, standaard, snel, snelst. Heb het enkel met een 55mm getest en het lijkt erop dat je telkens 1 stop moet toevoegen: op standaard krijg je (zoals elke andere A7) 1/60ste (dit is gebaseerd op de brandpuntsafstand van je lens). Op snel krijg je 1/125, op snelst krijg je 1/250. Ik ben gelukkig :thumbsup: 

 

-Beeldstabilisatie werkt voortreffelijk, net zoals je bij de A7II gewend bent. Killer-feature wat mij betreft.

 

-Voor sommigen interessant om weten: er is nu copyright info beschikbaar in het menu om in te stellen.

 

-Je kan met een klasse 10 kaartje filmen in 4K aan bitrate van 60M, voor 100M heb je een U3 kaartje nodig. Dus sneller kaartjes van 95MB/s die U1 zijn, helpen niet. Je kan wel een 60MB/s kaartje gebruiken die U3 is. Bovendien maakt de A7RII geen gebruik van SDXC II...jammer.

 

-Foto's herbekijken: foto's heroproepen voelt even snel/traag aan als foto's heroproepen op de A7II met een sandisk extreme pro 95MB/s (U1 in mijn geval :nauseated_face: ) kaartje. Op zich niet slecht als je weet dat de bestanden een stukje zwaarder zijn. Wat ik SUPER vind -en terug van weggeweest en verbeterd- is het inzoomen op het scherpgestelde gebied als je een foto herbekijkt! Vind ik geweldig en miste ik enorm op vorige camera's. Camera's zoals bijvoorbeeld de A700 (lang geleden...) zoomden in op het scherpstelpunt dat gebruikt werd bij lokaal scherpstelling (dus als je 1 AF punt zelf kiest). Dit werd enkel onthouden voor de laatste foto. De A7RII doet dat 2 schepjes bovenop: ook als je breedveld-AF gebruikt, zoomt hij in op de plaats van scherpstelling. Wat het extra leuk maakt, is dat de A7RII dit ook onthoudt voor alle genomen foto's! Dus niet enkel de laatste foto. Als je inzoomt op een foto en dan aan het voorste wieltje draait, zoom je in op dezelfde plek op de volgende (of vorige) foto, dus NIET per sé op de plek waar de camera heeft op scherpgesteld. Dat is niet onlogisch, maar nuttig om even te melden.

 

-Een van de andere killer-features die ik fantastisch vind: AF met LA-EA3 en gemotoriseerde lenzen! Ik testte dit uit met een 70-200 2.8 SSM lens binnenhuis (was ondertussen al stuk donkerder) en dit werkt echt goed! Ik moet het eens formeel in dezelfde omstandigheden testen met (bijvoorbeeld) de A99, maar het lijkt op het eerste zicht dat je nauwelijks inboet aan snelheid of accuraatheid. Je verliest t.o.v. E-mount lenzen wel enkele (onbelangrijke) functies: AF-A en DMF is niet langer actief, zone-AF kan je niet meer selecteren, iets jammerder is eye-AF dat ook niet meer werkt. AF-C werkt wel en gaat (zoals op de A99) lang niet zo smooth als op E-mount camera's. Nu dromen van een LA-EA5 adapter om niet-gemotoriseerde lenzen te laten AF'en? AF-met Canon lenzen zou vergelijkbaar moeten (kunnen) zijn. Ik ben daar niet de geschikte persoon voor om dat te testen, heb geen Canon lenzen hoewel ze wel toffe lenzen hebben :wink:

 

-Niet uitgeprobeerd, maar er zijn niet alleen veel meer bracketing opties (3/5/9 beelden)), je hebt nu een selftimer voor bracketing die je aan een functieknop kan toewijzen! Zullen veel mensen appreciëren!

 

-Deels terug en verbeterd van weggeweest: je kan instellen hoe accuraat de AF moet zijn voor zowel AF-S als AF-C. Wil je dat de camera tijdens een burst-reeks (max 5 beelden per seconde) de snelheid blijft aanhouden en de nauwkeurigheid van de AF op de 2e plaats zet? Zet je camera dan op "release-priority". Wil je AF-nauwkeurigheid, zet dan op AF. Wil je iets tussen de 2? Zet dan op "balanced emphasis". :thumbsup:

 

-Net als op de A7II heb je 2 memory-recall functies op de camera en 4 memory-recall functies die op de geheugenkaart worden opgeslagen. :thumbsup: Werd in het verleden niet genoeg in de verf gezet, echt nuttige feature dus ik zet het even in de kijker.

 

Zo zijn er wellicht nog enkele zaken waar ik niet onmiddellijk meer aan denk, de blikvanger van deze camera is ongetwijfeld ook de 42 megapixel sensor met BSI technologie waar heel veel van verwacht wordt!

 

Zeer vroege conclusie: deze camera is duur (3500 euro), maar lijkt mij voor wat je krijgt (sensor alleen al?) zeker niet overdreven en populair zal deze camera zeker worden. Je kan het zien als een A7II "on steroid" (op hormonen), nieuwe sportschoentjes en een jaar training in de fitness. Sweet!

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Tags (2)
24 ANTWOORDEN 24
Hannes_Vdb
Ontdekker

September is geen probleem hoor. Laat gerust iets weten als je tijd hebt.
De lens is een 55mm 1.8

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Niet geheel onverwacht (zachtjes uitgedrukt), wint de A7RII veel "camera of the year" prijzen...

 

Deze is mooi samengevat (imaging resource):

 

Like its predecessor, the Sony A7R II is a groundbreaking camera, and redefines what is possible in a full-frame mirrorless camera body. For the first time in an “R”-series A7 body, there’s phase-detection autofocus. Jam-packed with no less than 399 focus points covering most of the image frame, the A7R II provides swift, accurate autofocus lock and capable tracking, even with adapted Alpha-mount or third-party lenses. And courtesy of backside-illumination technology, the A7R II provides sufficiently good noise characteristics to allow handheld shooting under typical city street lighting, even with its higher resolution of 42.4 megapixels.


But perhaps most impressive of all, the A7R II is also now capable of 4K video capture completely in-camera, using the entire width of the image frame. And all of this comes wrapped in an impressively compact yet configurable body, which now sports noticeably better ergonomics than its predecessor. In a nutshell, the Sony A7R II is a truly spectacular camera that gives demanding photographers incredible capabilities while significantly lightening the load in their camera bags.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heb mijn 7R mk2 nu 2dagen. Ben dus nog op ontdekkingsreis.

Maar heb wel een Sandisk Extreme Pro SDXC 2, die 280 mb aan kan.

 

Hij werkt dus wel in de camera.

 

Met vriendelijke groet.

 

Tjardi

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo @Tjardi

 

Proficiat met je camera! Beestig ding :wink:

 

SDXC II kaartjes werken inderdaad wel, alleen maakt de camera geen gebruik van de extra snelheid helaas...Je zal dus nog steeds die vervelende meldingen krijgen met "bezig met schrijven naar geheugenkaart..."

 

Deel gerust je ervaringen of instellingen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Bedankt voor je info.

 

Ben overgestapt van Nikon D810 naar 7R2, in hoofdzaak vanwege de videomogelijkheden.

Die zijn bij Nikon erg mager. Als uitsluitend fotocamera is de D810 perfect.

Heb lang zitten denken om de 7S2 te nemen, maar vond met name de cropfactor en de

mogelijkheid met super 35 mm te filmen  dermate belangrijk dat ik toch de 7R2 heb gekozen.

En omdat ik soms behoorlijk in foto 's zit te snijden, vond ik de 12 Megapixels van de 7S2 wat weinig.

Wilde eigenlijk ook geen 2 camera 's naast elkaar blijven gebruiken.

*

Verschil in prijs tussen de geheugenkaartjes 1 en 2 is zeer groot.

Ergo heb ik € 100 te veel uitgegeven. De verkoper heeft dat niet geweten. En ik uiteraard ook niet.

*

Weet jij misschien waar je zeer grote oogschelpen kunt krijgen?

Vooral bij filmen, kijkend door de zoeker, is de standaard schelp aan de kleine kant.

Zeker als je brildragend bent.

 

Werk meestal met een smallHD + zeer lange "hood", vanaf statief, maar omdat deze camera zo

lekker klein en licht is, verwacht ik iets meer uit de hand te gaan filmen.

 

En ben vooral zeer benieuwd hoe hij zich op de Ronin M gedraagt, met automatische scherpstelling

vooral met kleine lensopeningen. Dat was bij de Nikon onbruikbaar. Die bleef maar scherp stellen.

Moest je dus kiezen voor een vaste afstand van de lens, (+AF-S) en zorgen dat je daar binnen bleef.

*

Werk tot op heden nog met Adobe Premiere Elements 12. Die kan geen K4 aan.

Weet jij of de update naar Premiere Eelements 14 wel de door Sony gebruikte codecs op pakt?

Zie op hun site wel dat dat ze bepaalde camera 's ondersteunen, maar vraag me af of ze alle mogelijkheden

van de 7R2 al aan kunnen.

 

Met vriendelijke groet.

 

Tjardi

 

Ik bedoel een schelp ter grote van een "Zacuto" schelp, die ze gebruiken op hun

zoekers die je op een DSLR kunt schroeven.

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb zelf geen ervaring noch problemen met de zoeker/scherm om met accessoires te werken.

 

Ik keek eens op de Zacuto website en vond wel info over lcd-zoekers voor Sony A7 camera's...misschien eens mailen voor een specifieke vraag?

 

Sommigen werken ook met Nikon-eyepieces of grote schelpen van Hoodman. Beetje google leert me dat, maar weet natuurlijk niet wat je precies zoekt. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Zoek letterlijk, alleen zo 'n grote rubberflap, die strooilicht uitsluit.

 

Zoals reeds vermeld werk ik vaak met een SmallHD op statief. Met zeer grote zonnehoed.

Dit is alleen even voor opnames uit de hand.

 

Als je de standaard eyecap verwijderd, houd je een rechthoekige bevestiging over.

Daaroverheen moet die nieuwe - grotere - eyecap komen. + Bevestiging.

Maar denk dat Canon's of Nikon 's iets anders qua formaat zijn.

Omdat op de Duitse "Amazon" site, er verloopstukjes voor te koop waren.

Kijk daar maar onder: "Top Augenmuschel".

Maar dat spul is er niet meer / resp. uitverkocht.

 

Heb ook al gekeken op de site van Hoodman. Maar die heeft niets voor Sony.

 

Zacuto heeft alleen EVF's (die heb ik al aan m 'n DJI Inspire afstandsbediening)

of vergrotingsloupes, die ze achter op bijv. Nikons en Canons schroefden.

En die passen ook niet.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heb me intussen te pletter gezocht op internet.

 

Er bleken wat trucjes te zijn. Een Hoodmann voor Nikon op een "Seagull" adaptortje friemelen.

(Paste niet echt heel goed, maar ging uiteindelijk wel)

 

Als je intoetst "Rubber eyecup for Sony 7R mk2", blijkt dat Hoodmann dit ding intussen bijna klaar heeft.

B&H kan ze vanaf 8 jan leveren.

Maar komen ongetwijfeld ook via de normale kanalen Nederland binnen.

 

Ben daar heel blij mee. Is precies wat ik zocht.

 

Met vriendelijke groet.

 

 

Tjardi

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Hierbij even een plaatje van de eyecup, die zeer binnenkort voor de 7 serie is te verkrijgen bij Hoodman.

Bijna alle "grote jongens op fotogebied" hier in Nederland verkopen Hoodman.

 

Dit ding zal er binnenkort ongetwijfeld bij komen. Ideaal bij vooral filmen met veel zon. En/of voor brildragers.

De standaard eyecup laat veel te strooilicht voorbij. Zeker bij 't dragen van een bril.

 

Hoop in elk geval iemand hiermee gelukkig gemaakt te hebben.

 

 

Eyecup voor Sony 7R mk2.jpg

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nice! Ik kan me zeker handige toepassingen hiervoor bedenken. Goed om te weten dat het bestaat!