annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Opslag foto's (&video's)

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Opslag foto's (&video's)

Een ieder zal het wel herkennen, zeker de profi's hier...:smileywink:

Opslag en backup(s) van je dierbare foto bibliotheek.

 

Zelf heb ik nog alles op de (ssd) HD van het macje staan, en elke nacht een automatische back-up naar een 2TB externe apple schijf (NASachtig ding). Tevens draai ik maandeijks een back-up op een externe HD via USB.

 

Maar met onze mooie Sony camera's neemt het in gebruik zijnde geheugen natuurlijk rap toe!

Met bewaren van zowel het ARW bestand, de bewerkingen en de outputs gaat het snel.

Daarover nadenkend (is nog niet cruciaal, nu nog ruimte zat) vroeg ik me af hoe anderen hier op de community ermee omgaan.

Zelf denk ik eraan om een deel van mijn biblio te verplaatsen. Dat wat niet zozeer in je actuele "werkstroom" zit zou je natuurlijk best buiten je HD kunnen plaatsen. En tegenwoordig zijn de USB sticks verkrijgbaar met bijvoorbeeld eigen controllers (net zoals een HD heeft)zodat je over snelheid lezen/schrijven niets te klagen hebt. En de prijs voor een 64Gb uitvoering niet eens zo schrikbarend hoog meer. (ook backups blijven maken natuurlijk)

 

Kortom, hoe gaan jullie ermee om?

 

alvast weer dank voor alle tips en wijze woorden

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik werk ook met externe HDD's als backup, ik sla daar de RAWs en de ontwikkelde jpegs op.

 

Maar elk jaar verwijder ik alle RAWs van het jaar voordien, ik heb tot hiertoe nog nooit de nood gehad om foto's ouder dan een jaar te herbewerken... En dan spaar je heeeeeeel wat giga's :wink:

 

Voor filmpjes hou ik het afgewerkte filmpje als ik er eentje heb gemaakt (vakantie bijvoorbeeld). De rest is als herinnering ooit.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus

 

Die externe hdd's van mij zijn met draaiende schijfjes, dus geen SDD (de Mac wel).

En soms neem ik ze nog wel eens mee en zal niet de eerste zijn die een beschadigde externe HDD oploopt..

Vandaar dat ik eigenlijk naar een goede 64/128 Gb stick wil, dan loop je minder risico volgens mij (en wat anderen)

Met de juiste kwaliteit stick (met datacontroller software erin gebakken) heb je tegenwoordig ook voldoende snelheid met lezen/schrijven.

 

Die tip van jou is goed! Maar wat dat betreft ben ik wel een "bewaarder"...ik heb nog NEF bestanden van enige jaren terug omdat ik dan denk dat ik ze in de toekomst nog wel eens zou willen bewerken...is overigens nog niet vaak voorgekomen haha.

Tevens heeft het ook wel wat met mijn workflow te maken, eerst alles naar Photos op de Mac als bibliotheek. Maar Photos is geen "echte" raw converter natuurlijk.

Misschien moet ik dat eens aanpassen in de toekomst. (die workflow)

Bewerk nu nog in LR en ook C1..om de verschillen goed te leren kennen. Mijn LR kan ARW niet aan, dus sowieso nog wat extra handelingen nodig en je zult zien dat je dan her en der overbodige bestanden hebt staan.

Dit is natuurlijk aan mezelf te wijten, niet aan de opslag mogelijkheden.

 

Tijd van Aperture is helaas voorbij..dik jaar geleden deed ik daar alles mee en dat was wel gemakkelijker..

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
R.v.Os
Bijdrager

Misschien heb je hier nog iets aan:

 

https://www.transip.nl/stack/

 

 

Mijn "plek" op het Web: JoMeRoMa.nl
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wow, goeie tip!

 

Vraag me af hoe ze het doen om 1TB aan te bieden, gratis? Klinkt beetje te mooi om waar te zijn, want ze slachten de concurrentie ogenschijnlijk volledig af... Heb je er ervaring mee?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
R.v.Os
Bijdrager

YEP....

 

Heb er ervaring mee...

 

Eerst je eigen aanmelden en alles netjes invullen.

Als je aanvraag is verwerkt, krijg je een "invate-code" opgesturd/gemaild.

 

Deze vul je in en je kan aan de slag....

 

Succes!!

 

 

Mijn "plek" op het Web: JoMeRoMa.nl