annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwe firmware voor A7rII: 14-bits ongecomprimeerd RAW

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nieuwe firmware voor A7rII: 14-bits ongecomprimeerd RAW

De tekst van het persbericht:

 

Badhoevedorp, 15 oktober 2015 - Sony komt op 19 oktober met een firmware update dat ongecomprimeerd 14-bits RAW beeldregistratie mogelijk maakt op de α7R II full-frame camera met verwisselbare lens.

De nieuwe firmware, versie 2.0, zal beschikbaar zijn voor download via de support site van Sony op de productpagina van model “ILCE-7RM2".

De ongecomprimeerde RAW-opname wordt in het menusysteem van geüpdate camera’s als keuzeoptie (ongecomprimeerd / gecomprimeerd RAW) beschikbaar. Daarnaast is het dankzij de firmware update ook mogelijk video af te spelen via HDMI tijdens het gebruik van de Remote Camera Control software, die het mogelijk maakt om op afstand beeld vast te leggen vanaf een aangesloten computer.

De α7R II is compatibel met de groeiende line-up α-mount-lenzen. Deze bestaat uit in totaal 64 verschillende modellen, met onder meer 13 'FE' full-frame lenzen. Sony wil haar productlijn van native FE-lenzen in 2016 uitbreiden naar meer dan 20 verschillende modellen.

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Prachtige update, hoewel ik verwacht dat 90% van de mensen die op gecomprimeerd zullen laten :wink:

 

Ironisch als je bv. de A700 bekijkt: je had RAW en cRAW (compressed RAW) wat toen eigenlijk respectievelijk gecomprimeerde en extra gecomprimeerde RAWs. Toen ze cRAWs schrapten als optie op Alpha camera's wilden mensen graag terug cRAW want het was fijner om mee te werken :laughing:

 

Maar desondanks is nu een volledig ongecomprimeerde RAW zeer welkom! Het is wel degelijk te zien, maar het stoorde mij nooit. De voordelen van gecomprimeerde RAW zijn voor mij persoonlijk nog net iets gewichtiger dan 100% ongecomprimeerd. Wat niet wil zeggen dat ik het niet zou gebruiken (zoals "belangrijke" shoots, hoge contrast omstandigheden, etc.)

 

Wel benieuwd of het ook voor hogere ISO verschil zou kunnen maken...het lijkt erop van wel als je de belichting moet compenseren.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Jaa de cRAW! Moet eerlijk zeggen die nooit gebruikt te hebben, maar scheelde inderdaad aardig wat in ruimte als ik het me goed herinner.

 

Voor heel veel opnames is ongecomprimeerd denk ik inderdaad niet nodig. 

 

Wat zijn voor jou de voordelen van gecomprimeerd RAW? Bestandsgrootte kan ik me voorstellen... 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Er is maar 1 voordeel en dat is inderdaad bestandsgrootte.

Maar dat heeft zoveel invloed: burst-depth (aantal foto's dat we kunnen nemen) is de bekendste, maar wat mij vooral gaat storen (omdat het nu al stoort) is dat ik vind dat je niet snel genoeg foto's kan herbekijken.

Als je een foto genomen hebt, wil ik op playback drukken en de foto moet verschijnen. Het gebeurt continu (ook met de snelste kaartjes) dat hij zegt dat hij nog aan het schrijven is...en dat zal wellicht alleen maar erger worden met de 14 bit files!

 

Ik ben na 2,5 maanden super super tevreden met de A7RII, maar het herbekijken van foto's is wel pijnpunt voor mij...ik heb wel begrip voor de 42MP files, maar dat had gepaard mogen gaan met een nieuwe processor dan? :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ben de firmware al aan het downloaden :nauseated_face:

 

Ben benieuwd hoe de camera zich gaat gedragen met uncompressed raw...

 

 

EDIT: de update duurde ongeveer 15min! Geduld hebben dus en met voldoende volle batterij :wink:

 

Op het eerste zicht lijkt een foto nemen en herbekijken even snel (even traag) te gaan als compressed, wat dus goed nieuws is (in zekere zin). Na het nemen van een foto moet ik evenveel seconden wachten voor ik de foto onmiddellijk kan herbekijken door zelf op de playback toets te drukken. (Een van de weinige ergernissen die ik heb aan deze camera.) 

 

Het aantal foto's dat je kan nemen in burst is zowat precies gehalveerd, het wegschrijven van alle bestanden duurt ongeveer even lang! Helemaal zoals verwacht dus.

 

Nu nog eens kijken hoe files bewerken in Lightroom is....nu de bestanden ongeveer 2X zo zwaar zijn...en dan beslissen wat ik permanent ga gebruiken :wink:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Voor diegenen die zich afvragen waar het hier allemaal om gaat. Bekijk eens volgende foto. Het is bewerkt (en zelfs omgezet in zwart-wit). Voor 90% van de foto's ga je niets vinden, maar in sommige situaties met harde contrasten en een stevige poot ontwikkelen in Lightroom, ga je artefacten merken rond de randen. Het is voor deze situaties dat nu een uncompressed RAW bestand is geactiveerd. De bestanden worden ruim 85Mb zwaar (tegenover de helft wanneer gecomprimeerd zonder de update).

 

Compressed RAW voorbeeld overzicht.jpg

 

Compressed RAW voorbeeld detail.jpg

 

Ik wil dus benadrukken dat je dit soort "extreem" voorbeeld niet zal zien voor de meeste foto's en dat iedereen voor zichzelf zal moeten uitmaken of de zwaardere bestanden (en dito gevolgen) de moeite waard zijn.

 

 

Voor mezelf kan ik zeggen dat ik wellicht ongecomprimeerd zal gebruiken in volgende gevallen:

-hoge ISO (valt nog te bezien of er en hoeveel winst er te behalen valt)

-Belangrijke foto's en hoge contrast scenario's

 

Ik ga die wellicht niet gebruiken in geval van:

-reeksopnamen (burst) waarbij je zeer veel foto's neemt op een korte tijd

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Mooie foto Portmixus en goed voorbeeld, het is zeer duidelijk waarom het al dan niet nuttig is om uncompressed raw te gebruiken. Alleen, 85MB per file... :worried:

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Met de nieuwe firmware krijgen we de optie om die al dan niet te gebruiken, dus kunnen we alleen toejuichen!

Ik ben erg benieuwd welke A7-modellen deze update gaan krijgen, ik hoop alle modellen...

 

Ik verwacht zeker een update voor de A7R. Hopelijk ook de A7S en A7II. A7 met update zou leuk zijn, maar niet helemaal verwonderlijk als we dat niet gaan zien voor dit model. Blijft pure gok van mezelf.

 

Hieronder nog een voorbeeld van de NEX 5N :wink: waar we zeker geen update voor zullen zien! :wink:

 

PS: de kwaliteit wordt op dit forum slechter weergegeven dan in werkelijkheid...

 

Albufeira overzicht.jpg

Albufeira detail.jpg

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik dacht inderdaad al ergens gelezen te hebben dat de update er voor A7II, A7r en A7s sowieso zou komen, A7 weet ik nu niet helemaal zeker meer. 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

EIN-DE-LIJK hoor. Ik heb het hier al zo vaak over gehad en het is natuurlijk erg leuk dat Sony ook daadwerkelijk naar zijn gebruikers luistert. Nu kunnen alle 'mierenneukers' op DPreview weer iets nieuws gaan verzinnen om Sony te bashen :wink: . Maar even serieus. Het is natuurlijk mooi dat we hier voor kunnen kiezen. In de praktijk zul je het verschil bijna nooit zien, maar er zijn zeker toepassingen waar de compressed raw voor problemen zorgde. Met name startrails. Ik ben in ieder geval erg blij en hoop dat deze update ook zo snel mogelijk naar de andere A7 modellen komt.