annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Back Button Autofocus

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Back Button Autofocus

Back button autofocus 

Je kunt er als serieuze fotograaf op het moment niet omheen: Back button autofocus. Heel veel mensen, vooral portret- en bruidsfotografen, stappen over of zijn al over gestapt op deze manier van scherpstellen. Wat is het eigenlijk? En omdat bijna alle tutorials gemaakt zijn voor andere merken: Hoe stel ik dit in op mijn Sony camera?


Ontspanknop

Op het moment dat je een foto maakt stelt je camera scherp zodra je de ontspanknop in begint te drukken. Je maakt dan de foto en als je direct de volgende foto wil maken gaat de camera weer scherpstellen zodra je indrukt etcetera.

Maar is dit eigenlijk wel nodig? Vaak maak je meerdere foto’s van hetzelfde onderwerp en zal de scherpte niet zover veranderd zijn dat je een nieuwe scherpstelling nodig is. Sterker nog, je zul waarschijnlijk tijd verliezen door weer opnieuw scherp te stellen en je compositie te maken. En de kans bestaat dat je camera een ander punt zal kiezen om op scherp te stellen, wat je helemaal niet wil.

 

Loskoppelen

Door het starten van de autofocus los te koppelen van het indrukken van de ontspanknop ga je op een andere manier fotograferen. Je stelt een keer scherp en kunt daarna meerdere composities maken waarbij je onderwerp scherp blijft, als jij of het onderwerp niet al te veel bewegen. Ook kun je missers voorkomen door deze manier van werken: Stapt er per ongeluk net iemand in beeld, waait er een grasspriet voor de lens langs: Als je al scherpgesteld hebt op je onderwerp zal je camera niet per ongeluk een verkeerd onderwerp gaan pakken voor de scherpstelling en daardoor een mislukte foto opleveren.

 

Continue autofocus

Ook bij het gebruik van continue autofocus kan backbutton focus je helpen. De camera blijft scherpstellen zolang je dat wil, zodra je de scherpstelling los laat blijft de scherpte daar waar het laatst is gefocust. Bij bewegende onderwerpen kan het ook zeker voordelen hebben om je scherpstelling ingedrukt te kunnen houden, terwijl je met de onstpanknop afdrukt. Vooral bij onderwerpen die op je af komen (zoals een bruidspaar dat een stadhuis binnen schrijdt of een kind dat op je af komt rennen) werkt deze manier van fotograferen heel snel.

Peaking levels. of in het Nederlands: Reliefkleur, kan je helpen om te checken of je focus nog ligt waar jij deze wil hebben.

 

Voor- en nadelen
Zoals hierboven beschreven heeft het gebruik van back button autofocus zeker een aantal voordelen. Ik heb het nu een aantal weken op mijn Alpha 99 gebruikt en zeker voor portretfotografie vind ik het een aanvulling: Je bent minder tijd kwijt met het telkens opnieuw scherpstellen op het oog, compositie maken. De peaking levels geven duidelijk aan waar de scherpte ligt.

 

Nadelen zijn er ook:

  • Je camera even snel iemand anders in de hand geven gaat niet lukken.
  • Er is best een poosje ‘omschakelen’ nodig voor je je deze manier van werken eigen hebt gemaakt.
  • Je moet je camera aardig goed kennen om makkelijk te kunnen switchen tussen de verschillende autofocus mogelijkheden.
  • Werk je graag met heel kleine scherptediepte (weinig scherp op de foto) dan is de kans dat je bij een volgende opname toch net iets teveel bewogen bent en dus een onscherpe foto krijgt een op de loer liggend gevaar.
  • Ben je erg gewend aan de ‘half indrukken en compositie-maken’-methode dan valt het niet mee om je dit af te leren.
  • Ik zat zelf nog al eens op een verkeerd knopje te drukken, de opnameknop van de videofunctie zit verdacht dicht bij de AEL-knop die ik aan de autofocus had toegewezen. 

 

Wil je deze manier van scherpstellen zelf eens uitproberen? Hieronder heb ik de stappen beschreven die je moet doen om dit in te stellen. Let op, bij niet alle camera’s heb je de mogelijkheid om de scherpstelling van de ontspanknop los te koppelen. Kijk bij je eigen camera in het menu of je deze mogelijkheid kunt vinden.

 

Instellen

Hier de manier waarop je dit instelt op een Sony Alpha 99 en een Sony Alpha 7.

Bij de Alpha 99 heb ik het scherpstellen onder de AEL-knop gezet. Bij de Alpha 7 onder de middelste knop van het draaiwiel. (waar standaard de Oog-AF zit :smileywink:) Dit leken mij de meest logische keuzes, maar je kan ook andere knoppen toewijzen.

 

Stap 1:

Loskoppelen van de autofocus:

 

Alpha 99:

DSC01334.jpg

 

Stap 2:

Instellen van een knop voor de autofocus (back button)

 

Alpha 99:

DSC01340.jpg

 

 

DSC01339.jpg

 

Je stelt nu scherp door de AEL knop in te drukken. De onstpanknop zorgt nog steeds voor de opname.

 

Stap 1:

Loskoppelen van de autofocus:

 

Alpha 7:

 

_DSC1362.jpg

 

De autofocus met de sluiter staat op deze foto nog aan, maar je moet deze dan dus op 'uit' zetten.

 

Stap 2:

Instellen van een knop voor de autofocus (back button)

 

_DSC1365.jpg

 

_DSC1366.jpg

 

_DSC1368.jpg

 

De middelste knop van het draaiwiel aan de achterkant start nu de autofocus. Met de ontspanknop maak je de opname.

 

Benieuwd wat jullie vinden van deze manier van fotograferen!

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Handig! 

 

Hoeveel invloed heeft het oranje focuslampje op de autofocus trouwens? 
Kan je dat beter uitzetten? 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Thanks @Vinc_E ! 

Je bedoelt 'the red-dot of doom'?:smileywink: 
Bij voldoende licht heb je m inderdaad niet nodig, t is juist dat bij minder licht dit lampje helpt bij t scherpstellen. Kan heel irritant zijn voor degene die je fotografeert. 

 

Als je de live-settings uit zet kun je bij weinig licht prima handmatig scherpstellen, maar wil je de autofocus gebruiken bij weinig licht dan heb je het lampje wel nodig.

 

Een handig trucje hiervoor is trouwens om een kleine zaklamp te gebruiken voor het scherpstellen en dan de scherpstelling vast te houden. ( al dan niet met de backbutton methode ) Je kunt dan het lampje weer uit doen voor de opname of juist het lampje gebruiken als lichtbron. 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Horror-verhaal trouwens over dat lampje: Had een paar jaar terug bij een trouwceremonie in een heel donkere trouwzaal op bijna al mijn foto's een rode vlek op het bruidspaar omdat de vader van de bruid de hele tijd met een niet al te beste compactcamera probeerde scherp te stellen....

Op de overgebleven foto's had ik overbelichting omdat hij zat te flitsen... 

 

Ik had op dat moment graag gehad dat hij zijn lampje uitgezet had, of liever nog de hele camera eigenlijk :tongue:

Dohoshots
Nieuw

Hoi!

Het is een oud topic maar misschien kan iemand mij hier een antwoord geven op mijn vraag.

Ik heb een sony a58 en zou graag willen weten hoe je hierop de back button autocus instelt aangezien de knoppen in het menu hierop anders zijn als in het artikel beschreven

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Dohoshots en welkom bij de Community!

 

Oeh, da's een goeie vraag. Ik ken dat toestel niet helemaal van haver tot gort moet ik eerlijk zeggen.

Is er een knop/button die je een eigen functie toe kan wijzen?

profile.country.NL.title
twgroen
Ontdekker

Is het bij een A99II nodig om back button focus te gebruiken?

of is de techniek hier zo in veranderd dat deze toch blijft focussen op het moment dat je de knop volledig indrukt?

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Er zit nog steeds een klein verschil tussen het moment van half indrukken en de foto maken. 

De focus wordt juist gelockt door het half indrukken. Als je dit niet wil kun je kiezen voor continue autofocus of de combinatie met de backbutton. Ligt er een beetje aan wat je fotografeert of het een of het ander handiger is/fijner werkt. 

profile.country.NL.title
twgroen
Ontdekker

Ik begrijp dat je met af-s maar 1x scherpstelt.

maar heeft het zin om een back button focus ingestelder als je toch af-c gebruikt?

ik fotografeer vershillende onderwerpen deze instellingen zijn alleen voor bewegende onderwerpen.

bijv. Vogels en ander wild.

Pity61
Nieuw

ABij AF-ON en met AF-C ingesteld, blijft de camera constatnt focussen als je de toegewezen knop ingedrukt blijft houden. Druk je die maar even in dan werkt hij als een AF-S. en je kunt natuurlijk ook nog de centerknop (joystick) gebruiken. dan heb je spotmeting.