annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

2 maanden (+) met de Sony A7ii

OPGELOST
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

2 maanden (+) met de Sony A7ii

Hier even een soort van ervaring delen na de A7ii in Januari 2016 te hebben aangeschaft.

 

Ik heb de A7ii gekozen als vervanger van een Nikon D7000. Aanschaf is na inruil bij een fotozaak in Dedemsvaart (volledig via de electronische snelweg...en naar volle tevredenheid) aangeschaft. (ik kwam er nl met de fotozaak alhier waar ik al 30 jaar mijn spullen kocht, deze keer niet uit helaas). Ik heb de kitlens 28-70 erbij genomen. Vervolgens al flink wat ervaring met de A7ii opgedaan en ik ben er zeer content mee! Geen moeite met camera instellingen (al heb ik nog geen voorkeur knopjes ingesteld en vraag me af of ik daar ooit aan toe kom, alhoewel het handig kan zijn, maar moet er wel even voor gaan zitten..). Zaken die me het meest weer lol in fotografreren met de A7ii t.o.v. de Nikon hebben "terug" gegegeven zijn;

- Weer een 35 mm camera! (en dat is op zich ook weer wennen)

- Heerlijk licht gewicht!

- Gemakkelijk menu (maar dat kan persoonlijk zijn)

- Fantastische beelden, rijk aan scherpte en contrast, kleuren

- De leica D-lux 6 wordt amper meer aangeraakt...(die had ik naast de Nikon voor straat fotografie/dagje stad etc. aangeschaft)

 

Maar het brengt na zo een switch ook wat uitdagingen met zich mee...

- Nieuwe opbouw set van objectieven (keuzes, keuzes..)

- Omdat mijn LR versie (5. zoveel, Leica licentie) de ARW files niet herkent ook de Capture One Sony versie 9 aangeschaft en dus een learning curve doormaken in nieuwe beeldverwerkingsoftware (=3 keer woordwaarde :smileywink:) Kan natuurlijk alles omzetten in DNG format (en doe dat ook met bepaalde beelden) zodat LR wel weer gebruikt kan worden.

- "morele" keuzes in waar schaf ik wat aan voor welke prijs (m.n. de objectieven)

- en vooral veel lezen, speuren op internet in geheel en deze community in het bijzonder :smileywink:!

 

Daarom nu wat zieleroerselen (alweer een scrabble woord, ben op dreef!) met betrekking tot het samenstellen van een nieuwe objectieven set. Reacties zijn zeer welkom!

 

De regelmatige lezer op dit forum weet dat de keus tussen een Zeiss Loxia 50/2 en de 55 1.8 van Sony (Zeiss) als 1e prime geen gemakkelijke is geweest, maar na proberen op de Prof Imaging 2016 bepaald is, ik ga voor de 55 1.8. De scherpte en AF snelheid waren de doorslaggevende redenen.

Nu de rest van de uitrusting nog...

Ik ben best tevreden over de kitlens en heb dus geen behoefte aan een 24-70 als vervanger. Maar...

met de 55 1.8 heb ik wel een dubbeling! (en daar houd ik in principe niet zo van). Ik ben in het grotere bereik wel een voorstander van zoom lenzen, maar in het kleinere niet zo...al moet ik toegeven dat de reden hiervan wel (vrij ver) in het verleden ligt...de kwaliteit van huidig zoom materiaal is natuurlijk niet meer te vergelijken met het hedendaagse! Al blijft een zoomer altijd een compromis lens vanwege het ontwerp. Of dit een bezwaar is moet een ieder voor zichzelf bepalen.

Terug naar de openstaande opties (en natuurlijk zijn de kosten daarbij ook een factor).

Zoals ik het nu zie;

- 16-35 F4 erbij voor het echte architectuur werk

- 55 1.8 als prime en lichtsterk objectief ten behoeve van portret, landschap en straatwerk

- 70-200 F4 voor het verre werk (2.8 investering kan ik "moreel" niet verklaren :smileywink:)

- 28-70 kitlens verkopen/inruilen (overigens niet op gebruiksgemak en kwaliteit maar om dubbeling te voorkomen)

Zou een mooie set kunnen zijn toch?

 

Maar er loeren alternatieve keuzes om de spreekwoordelijke hoek...

- De 24-240 superzoom aanschaffen voor het reis en verre werk. Voor een superzoom gewoon een heel goed objectief volgens mij (en vele anderen)

- De 55 1.8 erbij zoals hierboven beschreven (maar wel een dubbeling!)

- een nog te bepalen groothoekiger objectief...zou een samyang kunnen zijn?

Ook een mooie set en qua investering goeiekoperder..

Overigens realiseer ik me dat de 28-70 in alle gevallen overbodig wordt..

 

Na lang te hebben gedubbed heb ik besloten de "transformers" (adapters) terzijde te schuiven(?). Moet wel zeggen dat dit je flexibiliteit natuurlijk enorm doet toenemen maar je kunt ook teveel keuzes hebben haha. Overigens valt me op dat Ruben Terlou (van programma Langs de overs van de Yangtze..kijken als je het gemist hebt!) er wel heel veel mee werkt..met Canon lenzen. (en waarom hij sony heeft afgeplakt op zijn A7xx die hij het meest gebruikt zal wel te maken hebben met sponsoring/contract?)

 

Ik zal afsluiten anders wordt dit te lang om te lezen, al denk ik dat er vast meerdere zijn die zo zitten te worstelen of hebben geworsteld...

En dan heb ik het woord Macro nog niet eens laten vallen..maar dat doe ik ook (nog) niet zoveel.

Ik ben een happy camper met de A7ii, dat is wel duidelijk. Het zoeken naar een set is overigens ook best leuk want door dat lezen van ervaringen/tests etc. krijg je ook andere info tot je en ook dat blijft je ontwikkelen! Het kost alleen wel veel tijd..

Zoals hierboven gezegd, reacties zijn van harte welkom! Maakt de zaak levendig en onderschrijft de mogelijke waarde van dit community gebeuren!

 

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

gezien de vele enthousiaste reacties...heb ik zelf maar een knoop doorgehakt :slight_smile:

 

De 28/21 F2 (zo goed als) verkocht en omdat ik al een tijdje dacht aan macro fotografie de SEL90M28G aangeschaft. (overigens kan je er ook best wel mooie infinity foto's mee maken..)

 

Dat moet het dan voorlopig ook maar zijn. Zojuist ook de verbinding met de nieuwe phone tot stand gebracht dus kan op "afstand" afdrukken. Voorbeeld foto's komen binnenkort in de lens database bij de SEL90 te staan..

 

 

 

mijn foto's op; 500px en

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hoi Sigiphoto,

 

Op een breedhoeklens na, schiet ik alles met primelenzen en dus niet met zoomlenzen.

Dat je 28-70 en 55mm overlap zouden hebben...klopt wel enigszins, maar dat zijn 2 totaal verschillende lenzen.

Volgens mij ga je ze complementair gebruiken, dan wel voor identiek dezelfde situaties :wink:

 

Ik zou persoonlijk de 28-70 houden en kijken hoeveel je die nog gebruikt als je een 55mm hebt. Veel krijg je voor de 28-70 toch niet!

 

Zelf kijk ik naar de 16-35 F4 als breedhoeklens...omdat de prijs relatief ok is, maar ook omdat er weinig alternatief is :wink: 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus

Dank voor je reactie.

Wat betreft de 28-70 heb je gelijk. Die houd ik nog aan hoor, is op zich best een handige lens voor "wandelen".

 

Mijn genoemde wenslijstjes betekenen sowieso niet dat het morgen allemaal in huis moet zijn hoor, het is meer bedoeld als het denken aan wat een mooi setje zou zijn.

Nu eerst maar eens de 55 1.8 aanschaffen, en dan verder zien. De 16-35 F4 heeft ook mijn (zeer) warme belangstelling! Daarbij komt dat als ik door mijn in jaren opgebouwde foto database blader het me sowieso opvalt dat ik de 200/300 standen (had bij de nikon ook een 70-300) eigenlijk niet eens zoveel gebruikt heb! 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Even een update over gedachten qua lenzen lijstje..

 

Ik ben nog onzettende zwevende kiezer...

 

  • Ontzettend blij met de 55/1.8, gaat zolang ik de Sony A7xx heb ook niet meer weg, heel goed objectief voor een breed inzetbaar gebied (landschap, portret, bokeh etc.)
  • 24-70 F4, tweedehands bij fotozaak in Zwolle aangeschaft (tijdens voorjaar vakantie trip) en de 28-70 erop ingeruild. Was goede deal en het objectief bevalt me heel goed, zit vaak op de A7ii en is eigenlijk mijn "hoofdlens"
  • 28mm met 21 converter ook via MP bij zelfde winkel aangeschaft (was demo)..eigenlijk nog te weinig foto's mee gemaakt, doel is voornamelijk gebouwen, architectuur, "feest" foto's binnen. Staat nu weer te koop omdat ik eigenlijk een 16-35 F4 zou willen hebben...maar die overlapt weer flink met de 24-70 en eerlijk gezegd...onder de 18 mm (in aps-c nikon dus eigenlijk 27 mm) nog nooit veel foto's gemaakt! Moet de 28/21 meer kans geven van mezelf.
  • zit nog wel met een keus voor "wat verder weg" op de A7ii. De 18-105 (op crop) zou kunnen maar summum voor mij is de 70-200 F4 natuurlijk! En dan bedenk ik me weer dat ik met mijn vorige Nik D7000 eigenlijk maar weinig op de 200 mm stand (dus eigenlijk 300 mm) foto's gemaakt heb...

Al met al dus overdenkingen genoeg, los van de kosten...heb ook nog een audio hobby, camper (vw) hobby en een Lyngdorf versterker is ook erg mooi :smileywink::smileyhappy: Daarbij wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk qua fotografie apparatuur mee sjouwen..

 

Graag advies van deze of gene en waarom ze tot hun keuzes gekomen zijn! (aantal reacties zal me benieuwen..)

Mijn set zoals ik er nu over denk;

  • 55/1.8
  • 24-70 F4
  • ?16-35 F4? of gewoon de 28/21 F2/F2.8 houden
  • 18-105 aps-c of toch FF 70-200 (wandelwerk/natuur etc.) Verschil in bokeh? Ervaringen?
  • tussenringen
  • NIK software filters
  • LR 5.7 en C1 versie 9

Kom op community! reageer! (ook als je me dom/niet slim vindt)

 

grt

Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

gezien de vele enthousiaste reacties...heb ik zelf maar een knoop doorgehakt :slight_smile:

 

De 28/21 F2 (zo goed als) verkocht en omdat ik al een tijdje dacht aan macro fotografie de SEL90M28G aangeschaft. (overigens kan je er ook best wel mooie infinity foto's mee maken..)

 

Dat moet het dan voorlopig ook maar zijn. Zojuist ook de verbinding met de nieuwe phone tot stand gebracht dus kan op "afstand" afdrukken. Voorbeeld foto's komen binnenkort in de lens database bij de SEL90 te staan..

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Haha :laughing:

 

Ik heb je bericht gemist, anders had ik zeker gereageerd :wink:

Maar het hoeft niet altijd ikzelf te zijn, andere enthousiaste gebruikers van het forum mogen ook reageren :nauseated_face:

 

De 90 macro is een van de allerbeste lenzen die er zijn, ga je veel plezier aan beleven...echt zeer indrukwekkend stuk glas!

De 28 F2 is goed als je van breedhoek houdt en een geen te groot budget hebt, maar het was nooit eentje die mij echt echt kon bekoren. Goed in zijn genre, maar niet mijn genre :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus Dank, zal er inderdaad veel mee spelen denk ik.

 

en je opmerking 

 

Maar het hoeft niet altijd ikzelf te zijn, andere enthousiaste gebruikers van het forum mogen ook reageren 

 

is de spijker op z'n kop! We hebben kennelijk vrij weinig enthousiaste gebruikers..??

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
ralfvpeeren
Ontdekker

Hallo A7 II shooters,

ik heb sinds kort ook de A7 II gekocht, een jong gebruikte. Ik had deze camera al eens kort ergens geleend en beviel al snel uitstekend.

Had vele jaren Nikons: D7000, D7100 en de laatse 2 jaar een fullframe D610. Maar die laatste is goed verkocht.

Bij deze D610 had ik ook een accugrip en meestal de 24-70 2.8 er op. Je raadt het al een grote zware set.

Ik ging er ook steeds meer mee filmen. En dat gaat eigenlijk met een DSLR minder goed ivm de bediening van de AF en het zoomen/zoeken bij steeds veranderende afstanden ed.

Al met al voldoende reden om eens goed naar de systeemcemara's te kijken: Fujifilm, Olympisch en Panasonic Lumix. Maar wilde wel graag fullframe blijven. En dan is Sony de enigste. En die heb ik nu een week. Nog met de standaard 28-70 3.5 -5.6

 

Qua objectieven ben ik er nog niet uit. Heb wel al gemerkt dat Sony objectieven ongeveer de duurste zijn. Zeker de 2.8 versies. Het liefst wil ik de FE 24-7- 2.8.

Maar ik oriënteer me ook op een adapter naar emount. Die kosten weliswaar ca €300 maar dan doet AF en automatisch diafragma het ook naar behoren, heb ik gezien. Niet bij de goedkopere adapters. Met die adapter (Commlite) kan ik dan mijn 24-70 2.8 en mijn 28-300 3.5-5.6 blijven gebruiken en hoef ik niet die dure Sony objectieven te kopen. Maar zeg nooit nooit, want de FE 24-70 F4 zou ook een mooi alternatief kunnen zijn.

Primes gebruik ik in de praktijk te weinig heb ik gemerkt. Ook al zijn die beter en nog lichtgevoeliger.

 

Zo, nu zijn wij in ieder geval 'al' met zijn 3 op dit forum.