annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

verduisterings verschijnselen bij KDL-26EX302

OPGELOST
profile.country.nl_NL.title
imellus
Bezoeker

verduisterings verschijnselen bij KDL-26EX302

Hallo.

Sinds enige weken ben ik eigenaar van een Sony KDL-26EX302.

Het is een mooie televisie, maar met een hinderlijk trekje.

Bij beelden die van zichzelf al erg donker zijn, wordt de beeldhelderheid na korte tijd nog verder verlaagd.

Omdat ondertiteling en zenderlogo's dan ook aan helderheid verliezen, houd ik de televisie voor de boosdoener.

Gedurende afgelopen weken heb ik geprobeerd om dit verschijnsel m.b.v. de instellingen te verhelpen, maar helaas zonder enig succes...

Suggesties ?

Alvast bedankt.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.nl_NL.title
Roel_C
Bezoeker

Hallo Allen,

Dit is normaal gedrag v/e moderne lcd-tv, daar deze sinds een aantal jaren zijn uitgerust met "dimming backlight".

Omdat een digitale weergever moeite heeft met donkere beelden weergeven (lcd kristallen sluiten nooit voor 100% met als gevolg "backlight leakage" => zwart wordt dan grijs), gaat de achtergrond verlichting bij donkere scenes mee dimmen. Zodoende wordt donker beeld beter weergegeven met ook als gevolg minder detail verlies. Het nadeel is alleen dat wanneer er objecten in beeld staan met constante helderheid (ondertiteling / zender-info) je deze mee ziet dimmen.

Alles heeft zijn voor- en zijn nadelen...

Om dit te minimaliseren kunt U idd het beste alle dynamische beeldsettings uitschakelen en hoe lager "verlicht" staat, des minder is het zichtbaar, alhoewel het beeld wel donkerder wordt natuurlijk.

Bij oudere modellen kon je dimming backlight uitschakelen door voor scene 'bioscoop" te keizen, maar ik weet niet zeker of dat bij dit model ook nog van toepassing is.

Opm: dit verhaal geldt voor ccfl-backlight; tegenwoordig met led backlight is "local dimming" mogelijk.

Gr Roel.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.en_GB.title
-frank-
Bezoeker

Hallo imellus,

Welkom op het vraag- en antwoord forum :slight_smile:

Helpt het advies in deze topic je iets verder?

https://www.sony.be/discussions/message/626123#626123

Succes! 

profile.country.nl_NL.title
imellus
Bezoeker

Hallo Frank.

Bedankt voor je suggestie, maar dat heb ik zelf ook al geprobeerd.

Ik heb namelijk alle dynamische opties uitgeschakeld in de hoop dat deze 'slimme' televisie zich zou gaan gedragen als een gewone 'domme' televisie.

Dit heeft echter geen enkel effect op het probleem (het is natuurlijk mogelijk dat ik niet alle dynamische opties gevonden heb).

Ik begin overigens wel te vermoeden dat het omgevingslicht ook een rol speelt; het probleem lijkt vaker op te treden bij verminderd omgevingslicht.

Kortom, suggesties blijven van harte welkom.

Message was edited by: imellus

profile.country.nl_NL.title
Jodocus145
Bezoeker

Dag imellus  Wij hebben hetzelfde probleem. Hoe dom we de tv ook maken, het irritante dimmen blijft. Heb je misschien al ergens een antwoord gevonden?  Ik heb een lange zoektocht met een Sony medewerker achter de rug. Hij begon het probleem steeds ineressanter te vinden maar ondanks het veranderen van alle ei instellingen hebben we geen oplossing gevonden.  Idiote situatie, denk ik dan.  Groet, Jodocus

profile.country.nl_NL.title
Roel_C
Bezoeker

Hallo Allen,

Dit is normaal gedrag v/e moderne lcd-tv, daar deze sinds een aantal jaren zijn uitgerust met "dimming backlight".

Omdat een digitale weergever moeite heeft met donkere beelden weergeven (lcd kristallen sluiten nooit voor 100% met als gevolg "backlight leakage" => zwart wordt dan grijs), gaat de achtergrond verlichting bij donkere scenes mee dimmen. Zodoende wordt donker beeld beter weergegeven met ook als gevolg minder detail verlies. Het nadeel is alleen dat wanneer er objecten in beeld staan met constante helderheid (ondertiteling / zender-info) je deze mee ziet dimmen.

Alles heeft zijn voor- en zijn nadelen...

Om dit te minimaliseren kunt U idd het beste alle dynamische beeldsettings uitschakelen en hoe lager "verlicht" staat, des minder is het zichtbaar, alhoewel het beeld wel donkerder wordt natuurlijk.

Bij oudere modellen kon je dimming backlight uitschakelen door voor scene 'bioscoop" te keizen, maar ik weet niet zeker of dat bij dit model ook nog van toepassing is.

Opm: dit verhaal geldt voor ccfl-backlight; tegenwoordig met led backlight is "local dimming" mogelijk.

Gr Roel.

profile.country.nl_NL.title
jmellus
Bezoeker

Hallo Jodocus.

Sorry dat ik nu pas reageer; met het verlopen van de tijd was mijn aandacht wat verslapt.

Ik kan je enkel melden dat de kwaal vermoedelijk progressief is.

Eerst hoopte ik dat het euvel te verhelpen viel door de instellingen aan te passen, maar na verloop van tijd moest ik wel concluderen dat dat helaas niet het geval was.

Omdat de verduisterings verschijnselen aanvankelijk niet in hinderlijke mate aanwezig waren, en ze bovendien ook niet zonder meer reproduceerbaar waren (aantonen van defect), besloot ik om de instellingen verder te laten voor wat ze zijn (letterlijk) en af te wachten wat de tijd zou brengen.

Inmiddels mag wel gesteld worden dat de verduisterings verschijnselen in hinderlijke mate aanwezig zijn, met als 'gunstige' bijkomstigheid dat ze nu reproduceerbaar zijn (bijna).

Groet Imellus.

profile.country.nl_NL.title
jmellus
Bezoeker

Hallo Jodocus.

Sinds dat ik enige maanden geleden mijn Digitenne-decoder heb vervangen door een CAM-module voor Digitenne, zijn bij mij de verduisterings verschijnselen VOLKOMEN verdwenen...

Groet, Imellus.