annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Het erfgoed van techniek en design achter de tv's van Sony

profile.country.NL.title
Ellen_M
Lid
Lid
1.041  Weergaven
 

 

Autore: Sony Nederland

4K_TV_BRAVIA_X900C_blog-width.jpg

Voordat het werk aan een nieuwe tv van Sony begint, komen al onze ontwerpers en technici bij elkaar voor wat in Japan bekendstaat als een 'shingy'.

"Eerst wordt er gepraat, gepraat en nog meer gepraat, daarna wordt er geschreven, dan worden er modellen getest, en dan wordt er weer gepraat", vertelde Hirotaka Tako, Chief Art Director van Sony, onlangs aan Ars Technica in een interview. "Het is echt het unieke systeem van de in-house ontwerpstudio. Zelfs voor zeer kleine details, zoals de hoek van de standaard van de X90C, komen we in één ruimte bij elkaar, wijzen we elkaar op fouten, en zeggen we bijvoorbeeld: 'we kunnen hier beter nog 1 mm toevoegen'. Dit soort discussies zijn continu gaande, en dat is erg belangrijk."

Doordat er continu ideeën worden getest en besproken, is de 'shingy' de geheime drijvende kracht achter onze televisies. Maar in feite is dat slechts een van de vele traditionele Japanse ideeën die ons helpen creatief en innovatief te blijven.

GIF resized.gif

Al meer dan 2000 jaar lang maken de Japanners gebruik van de kunst van het reductionisme — het optimaal benutten van beschikbare ruimte. Het spreekt dus vanzelf dat onze benadering van design en techniek is geïnspireerd door dit principe. In 1968 introduceerden we de KV-1310, onze allereerste Trinitron®-tv, die dankzij unieke technologie van Sony een twee keer zo helder beeld had als tv's met conventionele schaduwmasker-buizen. De Trinitron® werd zo'n enorm succes dat deze in 1973 een Emmy-award won, en dit succes legde de basis voor onze huidige status als technologie-gigant.

In 1996 kwam vervolgens de KV-28SF5, de eerste tv in de technologiebranche die zowel horizontaal als verticaal een plat scherm had. Dit was mogelijk dankzij de 'Super Flat Trinitron'-buis, waardoor de algehele kwaliteit sterk werd verbeterd maar de tv tegelijkertijd kleiner kon worden gemaakt. Sindsdien hebben we ook de Qualia 005 ('s werelds eerste tv met led-achtergrondverlichting), Triluminos-technologie en het eerste OLED-scherm gecreëerd, om er maar een paar te noemen — bewijs dat innovatie nooit ophoudt.

De Japanners hebben ook rechtstreeks inspiratie gehaald uit ontwerpen vol lijnen uit hun dagelijks leven, van Tatami-matten tot schuifdeuren. De eenvoudige en strakke look van deze ontwerpen is terug te zien in al onze tv's, inclusief ons recente concept 'Pure geometrie', dat zich richt op geometrische vormen die in iedere omgeving passen.

tv-history-gif-v3.gif

Als je al deze ideeën samenvoegt, krijg je ons vlaggenschip: de BRAVIA® X90C. Dankzij een ongelooflijk 4K-beeld en het nieuwe Android TV-platform in een beeldscherm dat slechts 4,9 mm dik is op het dunste punt, is dit het toppunt van reductionisme. De Pure geometrie komt tot leven dankzij het strakke, minimalistische frame en de gestroomlijnde, driehoekige standaard.

In een video voor Sony zei Tako: "We streefden vooral naar eenvoud bij het ontwerpen van de BRAVIA® X90C. Als je de tv aanzet, is het net een schilderij aan de muur of een raam. De tv wordt een deel van de ruimte en de architectuur eromheen, en is tegelijkertijd opvallend en onzichtbaar."

Het wordt wel eens gezegd dat mensen een product zijn van hun omgeving, en dit is zeker waar voor ons. Als bedrijf met diepe wortels in Japan worden wij beïnvloed door de manier waarop Japanners werken, de dingen die zij creëren — zelf het eten en drinken dat ze consumeren. Dit komt allemaal terug in de look, feel en gebruikerservaring van al onze televisies, en creëert iets unieks en speciaals.

 

blogid0086