annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Een interview met nachtfotograaf Ivan Pedretti

profile.country.NL.title
Ellen_M
Lid
Lid
2.192  Weergaven
 

 

Auteur: Sony Europe
 

stokkness pano_RESIZED.jpg

'Stokkness morning' - Ivan Pedretti.

Hoe vaak heb je al geprobeerd om 's nachts een prachtig landschap te fotograferen met alleen de sterren als verlichting? En hoe vaak kwam je erachter dat al die schoonheid moeilijk is vast te leggen met een camera?

Het lijkt alsof de Italiaanse fotograaf Ivan Pedretti dit probleem niet heeft. Integendeel, Ivan neemt de meeste foto's buiten en midden in de nacht. Hij heeft het bovennatuurlijke talent om het etherische en magische te vinden in elke scène die hij vastlegt. Elke foto barst van de details en structuren en vaak staat er ook de majestueuze Melkweg of het noorderlicht op.

"Nachtfotografie was echt een ontdekking voor mij", vertelt Ivan in zijn huis in Sardinië. "[In 2012] zag ik een landschapsfoto van de Dolomieten die 's nachts was gemaakt; werkelijk prachtig. Dus ik zei tegen mezelf, 'Ik wil ook dit soort foto's kunnen maken. Ik weet niet hoe maar het zal me lukken.' "

Vanaf dat moment heeft Ivan zich volledig toegewijd aan de nachtelijke landschapsfotografie. Hij is urenlang op reis in Sardinië, "me een weg banend over moeilijke paden, vaak vlak voor zonsopgang", om unieke locaties te vinden en steeds meer te leren. "Ik was vooral gefascineerd door de vreedzame en avontuurlijke sfeer die ik voelde tijdens [deze] nachtelijke uitjes. Ik voelde me bevoorrecht dat ik deze plekken op een andere manier kon zien, bijvoorbeeld bij het licht van de sterren. Alles wat ik wilde was daar."

Het duurde niet lang voordat zijn dappere aard zijn vruchten afwierp. In 2013 deed Ivan mee aan de Sony World Photography Awards en zat hij bij de top 50 in de categorie Panoramic. Een aanzienlijke prestatie voor een nieuwkomer. Maar Ivan was vastbesloten om nog beter te worden en in 2014 deed hij weer mee met zijn foto 'Starry Lighthouse'. Na maanden van wachten, werden de winnaars bekendgemaakt. Ivans naam stond op de lijst: hij had de eerste plaats gewonnen in de categorie Panoramic.

IvanPedretti_Italy_Shortlist_Open_Panoramic_2014_RESIZED.jpg

'Starry Lighthouse' door Ivan Pedretti. "De vuurtoren staat in Capo Spartivento, 50 kilometer van mijn woonplaats Cagliari, in het zuidoosten van de Sardinië."

Ivan was heel blij met zijn overwinning maar moest even aan het idee wennen. "Ik werd 's ochtends gebeld met het nieuws en ik probeerde rustig te blijven, alsof er niks aan de hand was. Maar toen ik begreep wat me te wachten stond, was ik natuurlijk heel blij dat er iemand was die in mij geloofde."

Het grootste (en meest vanzelfsprekende) probleem met nachtfotografie is dat er niet genoeg licht is. Ivan lost dit probleem op door de α7- en α7 II-camera's van Sony te gebruiken. Beide camera's zijn perfect voor fotograferen bij weinig licht dankzij het extreem hoge ISO-bereik.

trecime_RESIZED.jpg

'Galaxy Dolomites' - Ivan Pedretti. 

Ivan heeft ook een aantal cameralenzen die hij gebruikt afhankelijk van het opnamescenario. Hij is vol lof over de Sony 70-200 F4, die hij met de α7 gebruikte op reis in IJsland. Maar voor foto's met die opvallende panoramische uitstraling gebruikt Ivan zijn groothoeklenzen.

"Als ik nachtfoto's maak, gebruik ik meestal een F4 van 16 mm of een F2.8 van 14 mm vanwege de brede dekking. Als ik overdag landschapsfoto's maak, kies ik meestal een F8 of een F11 voor gegarandeerde details en scherptediepte."

kirkjufell-pano_RESIZED.jpg

'Kirkjufell pool' - Ivan Pedretti.

Je hebt meer nodig dan alleen goede apparatuur om foto's zoals die van Ivan te maken. Je moet gevoel hebben voor compositie, kennis hebben van geografie (Ivan houdt zelfs de positie van de Melkweg bij), en je moet gewoon geluk hebben. Vooral als je iets wilt vastleggen dat zo kortstondig is als het noorderlicht.

"Het noorderlicht is een unieke verschijning. Als je het voor het eerst ziet, kun je er alleen maar doodstil naar staren. Door de groene, kronkelende formaties in de hemel voel je je net zo opgewonden als een kind. Soms is het teleurstellend als het licht heel intensief is maar je niet op de juiste plek staat [om het te fotograferen], of omgekeerd: je staat op de perfecte plek maar [het kan dat] het noorderlicht die avond niet te zien is."

Heeft Ivans verhaal jou geïnspireerd en wilt je zelf grootse nachtelijke panorama's maken, dan zijn hier een paar tips die hij voor je heeft. "Ten eerste moet je weten wat je camera en lenzen kunnen in de specifieke omstandigheden waarin je de foto's neemt. Vooral een hoge ISO en groot diafragma zijn belangrijk. Je hebt een goede panoramische kop nodig voor je statief en je moet je foto's kunnen nabewerken.

"Tot slot, een tip die ik mezelf nog elke keer geef: blijf proberen tot je een resultaat krijgt waar je tevreden mee bent. Soms bereik je meer dan je verwacht. Dat is het mooie van fotografie."

Bezoek Ivan Pedretti’s officiële website The Wildlife Moments  voor meer van zijn foto's.

blogid0107